Rockopera

Jézus Krisztus Szuper­sztár

Zene

Rendben el lesz-e énekelve a „Gethsemane”, vagy sem? Ha nem is minden, de azért rendszerint bizony elég sok szokott ezen a kérdésen múlni, amikor Lord Lloyd-Webber krisztusi korban komponált, ati­pikus remekművének esedékes előadását látja az ember.
A győri színtársulat Margit-szigeti előadása most ebből a szempontból (is) kiállta a próbát: a második rész gyilkosan nehéz címszereplői tenorszámát Szomor György a kellő intenzitással és a megkívánt fejhangok bővében énekelte el, s ezzel egyértelműsítette önnön alakítása és vele az előadás sikerét. Az első részben ugyanis még enyhén rezgett a léc: a hosszú parókájával Varga Miklósnak frizírozott Szomor és társai helyenként érezhetően keresték a megfelelő hangütést, s ebben a hangosítás sem volt mindenkor tökéletes partnerük. Igaz, Sándor Péter Júdása már ekkor is izgalmas, sőt nyugtalanítóan erőteljes figurának tetszett, Rácz István (Kajafás) operai basszusa magabiztosan (bár a hangosítással megküzdve) vitte
a mélységeket, s Mária Magdolna nagy slágerszámára Baranyai Annamária is fölért szólamának kívánatos tisztaságáig. Forgács Péter dinamikus, becsülettel odatett Szuper­sztárt rendezett Bátonyi György historizáló, amfiteátrumot és revülépcsőt egyaránt beforgató díszletébe. Éppen csak önmagát nem sikerült rendezőként megfelelően beállítania, merthogy Heródes jelenete-száma enyhén kaotikusnak bizonyult, s mintha ezúttal Forgács hangja se bírta volna jól a gúnydal lendületét. Összegszerűen azonban még ez a szám is megvolt, s ha érződött is némi középszerűség az előadás egészén, azért a Jézus Krisztus szupersztár még így sem tévesztett hatást. Ezért pedig külön kijárt az elismerés a vezénylő Silló Istvánnak és zenészeinek, akik egész este professzionális színvonalon, ám
– a szó eredeti értelmében – mű­kedvelő lelkesedéssel játszották Webber halhatatlanságra ítélt rockoperáját.

Margitszigeti Szabadtéri Színpad, július 19.

alá

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.