rés a présen

"Csak az örök sötétségről beszélhetünk" – Besnyő Dani vj, médiaművész

  • rés a présen
  • 2014. augusztus 18.

Zene

rés a présen: Mit takar a Budapest Secret Cinema név?

Besnyő Dani: Soha nem látott titkos helyszínek, legjobb zenék, minőségi italok, elsöprő vizualitás, olyan tematikus estek, ahol egy film köré szerveződik az esemény. Díszletben, zenében, beöltözéssel, a lényeg, hogy komplex élményt kap a résztvevő a film mellé. Másik alternatívája a Budapest Rooftop Cinema, ahol háztetőkön szervezünk vetítéseket. Nyáron a Corvin tetőn, minden csütörtökön.

rap: Milyen más projekteken dolgozol?

BD: Elég színes a paletta. A filmvetítéses rendezvények szervezése mellett csinálok installációkat, fényfestéseket, és forgatunk néha videoklipeket, rövid filmeket is.Az elmúlt fél évben dolgoztam egy projektben, Amszterdamban a 4D Sound Systemmel, ami egy egyedi fejlesztésű hangrendszer, de egy installáció is. Ez egy óriási térben felállított, 16 darab 5 méteres oszlopból álló szerkezet, és úgy lehet rá zenét írni, hogy meghatározhatod, hogy milyen irányból szóljanak a hangok, amiket mozgatni tudsz a térben. Nagyon izgalmas fejlesztés. Ennek a projektnek a kivilágításával és vetítésével bíztak meg minket. Jelenleg egy olyan interaktív programon dolgozunk, ami vetítésben is leköveti a térben mozgó hangokat. A 4D csapata szervezett egy residency programot, ahol havi rendszerességgel meghívott zeneszerzők és dj-k próbálhatták ki a hangrendszert. Együtt találtunk ki és valósítottunk meg egy vizuális koncepciót, amit a hét végén performansszal prezentáltunk.

rap: Mitől lesz a legjobb egy vj manapság?

BD: Nagyon tág fogalom lett mára már a vj-zés.Rengeteg színtéren jelen van: színház, koncert, buli, múzeumi környezet, film, épületvetítés (fényfestés), installációk.A feladatok minden projekt mentén változnak. Szerintem nagyon fontos, hogy egy profi vj el tudja dönteni, hogy az adott projektben milyen technikát kell használni, és hogy milyen koncepció segítségével jut el a megvalósításhoz. Mert ez a "művészeti ág" - lassan nevezhetjük annak - már jóval túlnőtte magát azon, hogy csak valami villogjon a háttérben.

rap: Mi volt a csúcsprojekted eddig?

BD: Nem szeretem sorrendbe állítani a projektjeinket, mindenkinek máshol van a csúcs, a határ meg a csillagos ég.Külföldön számos nagyvárosban volt szerencsénk fellépni audiovizuális projektekkel, és ezek sokat jelentettek nekem. Voltunk Berlinben, Londonban, Svájcban, Rómában, és emlékezetes volt a Müpának készített interaktív fényfestés is.

rap: Hol találkozhatunk veled a nyáron?

BD: Most lett kész egy interaktív installációnk, és látható lesz egész nyáron az újonnan nyílt TESLA.RAR-ban, a budapesti Elektrotechnikai Múzeum udvarán. Augusztus 20-tól 24-ig pedig Berlinben vetítünk az Atonal Festivalon a 4D sound systemmel.

rap: Kik a kedvenceid?

BD: Victor Vasarely munkáiért teljesen odavagyok. Számtalanszor visszatérek az alkotásaihoz, amikor ihletet keresek.Imádom a geometriát. Anton Corbijnt is nagyon szeretem, izgalmas vetítéseket és látványokat tervezett a Depeche Mode-nak is.Bordos László Zsolt munkái nagyon nagy hatással vannak rám, amit csinál, az mindig hátborzongató.

rap: Milyenre terveznéd az örök világosságot, ha megbíznának vele?

BD: Az én esetemben csak az örök sötétségről beszélhetünk, mert a vetítéshez az kell. Viszont az erre vetített világosság jó színes és absztrakt lenne.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.