rés a présen

"Csak az örök sötétségről beszélhetünk" – Besnyő Dani vj, médiaművész

  • rés a présen
  • 2014. augusztus 18.

Zene

rés a présen: Mit takar a Budapest Secret Cinema név?

Besnyő Dani: Soha nem látott titkos helyszínek, legjobb zenék, minőségi italok, elsöprő vizualitás, olyan tematikus estek, ahol egy film köré szerveződik az esemény. Díszletben, zenében, beöltözéssel, a lényeg, hogy komplex élményt kap a résztvevő a film mellé. Másik alternatívája a Budapest Rooftop Cinema, ahol háztetőkön szervezünk vetítéseket. Nyáron a Corvin tetőn, minden csütörtökön.

rap: Milyen más projekteken dolgozol?

BD: Elég színes a paletta. A filmvetítéses rendezvények szervezése mellett csinálok installációkat, fényfestéseket, és forgatunk néha videoklipeket, rövid filmeket is.Az elmúlt fél évben dolgoztam egy projektben, Amszterdamban a 4D Sound Systemmel, ami egy egyedi fejlesztésű hangrendszer, de egy installáció is. Ez egy óriási térben felállított, 16 darab 5 méteres oszlopból álló szerkezet, és úgy lehet rá zenét írni, hogy meghatározhatod, hogy milyen irányból szóljanak a hangok, amiket mozgatni tudsz a térben. Nagyon izgalmas fejlesztés. Ennek a projektnek a kivilágításával és vetítésével bíztak meg minket. Jelenleg egy olyan interaktív programon dolgozunk, ami vetítésben is leköveti a térben mozgó hangokat. A 4D csapata szervezett egy residency programot, ahol havi rendszerességgel meghívott zeneszerzők és dj-k próbálhatták ki a hangrendszert. Együtt találtunk ki és valósítottunk meg egy vizuális koncepciót, amit a hét végén performansszal prezentáltunk.

rap: Mitől lesz a legjobb egy vj manapság?

BD: Nagyon tág fogalom lett mára már a vj-zés.Rengeteg színtéren jelen van: színház, koncert, buli, múzeumi környezet, film, épületvetítés (fényfestés), installációk.A feladatok minden projekt mentén változnak. Szerintem nagyon fontos, hogy egy profi vj el tudja dönteni, hogy az adott projektben milyen technikát kell használni, és hogy milyen koncepció segítségével jut el a megvalósításhoz. Mert ez a "művészeti ág" - lassan nevezhetjük annak - már jóval túlnőtte magát azon, hogy csak valami villogjon a háttérben.

rap: Mi volt a csúcsprojekted eddig?

BD: Nem szeretem sorrendbe állítani a projektjeinket, mindenkinek máshol van a csúcs, a határ meg a csillagos ég.Külföldön számos nagyvárosban volt szerencsénk fellépni audiovizuális projektekkel, és ezek sokat jelentettek nekem. Voltunk Berlinben, Londonban, Svájcban, Rómában, és emlékezetes volt a Müpának készített interaktív fényfestés is.

rap: Hol találkozhatunk veled a nyáron?

BD: Most lett kész egy interaktív installációnk, és látható lesz egész nyáron az újonnan nyílt TESLA.RAR-ban, a budapesti Elektrotechnikai Múzeum udvarán. Augusztus 20-tól 24-ig pedig Berlinben vetítünk az Atonal Festivalon a 4D sound systemmel.

rap: Kik a kedvenceid?

BD: Victor Vasarely munkáiért teljesen odavagyok. Számtalanszor visszatérek az alkotásaihoz, amikor ihletet keresek.Imádom a geometriát. Anton Corbijnt is nagyon szeretem, izgalmas vetítéseket és látványokat tervezett a Depeche Mode-nak is.Bordos László Zsolt munkái nagyon nagy hatással vannak rám, amit csinál, az mindig hátborzongató.

rap: Milyenre terveznéd az örök világosságot, ha megbíznának vele?

BD: Az én esetemben csak az örök sötétségről beszélhetünk, mert a vetítéshez az kell. Viszont az erre vetített világosság jó színes és absztrakt lenne.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.