rés a présen

"Csak az örök sötétségről beszélhetünk" – Besnyő Dani vj, médiaművész

  • rés a présen
  • 2014. augusztus 18.

Zene

rés a présen: Mit takar a Budapest Secret Cinema név?

Besnyő Dani: Soha nem látott titkos helyszínek, legjobb zenék, minőségi italok, elsöprő vizualitás, olyan tematikus estek, ahol egy film köré szerveződik az esemény. Díszletben, zenében, beöltözéssel, a lényeg, hogy komplex élményt kap a résztvevő a film mellé. Másik alternatívája a Budapest Rooftop Cinema, ahol háztetőkön szervezünk vetítéseket. Nyáron a Corvin tetőn, minden csütörtökön.

rap: Milyen más projekteken dolgozol?

BD: Elég színes a paletta. A filmvetítéses rendezvények szervezése mellett csinálok installációkat, fényfestéseket, és forgatunk néha videoklipeket, rövid filmeket is.Az elmúlt fél évben dolgoztam egy projektben, Amszterdamban a 4D Sound Systemmel, ami egy egyedi fejlesztésű hangrendszer, de egy installáció is. Ez egy óriási térben felállított, 16 darab 5 méteres oszlopból álló szerkezet, és úgy lehet rá zenét írni, hogy meghatározhatod, hogy milyen irányból szóljanak a hangok, amiket mozgatni tudsz a térben. Nagyon izgalmas fejlesztés. Ennek a projektnek a kivilágításával és vetítésével bíztak meg minket. Jelenleg egy olyan interaktív programon dolgozunk, ami vetítésben is leköveti a térben mozgó hangokat. A 4D csapata szervezett egy residency programot, ahol havi rendszerességgel meghívott zeneszerzők és dj-k próbálhatták ki a hangrendszert. Együtt találtunk ki és valósítottunk meg egy vizuális koncepciót, amit a hét végén performansszal prezentáltunk.

rap: Mitől lesz a legjobb egy vj manapság?

BD: Nagyon tág fogalom lett mára már a vj-zés.Rengeteg színtéren jelen van: színház, koncert, buli, múzeumi környezet, film, épületvetítés (fényfestés), installációk.A feladatok minden projekt mentén változnak. Szerintem nagyon fontos, hogy egy profi vj el tudja dönteni, hogy az adott projektben milyen technikát kell használni, és hogy milyen koncepció segítségével jut el a megvalósításhoz. Mert ez a "művészeti ág" - lassan nevezhetjük annak - már jóval túlnőtte magát azon, hogy csak valami villogjon a háttérben.

rap: Mi volt a csúcsprojekted eddig?

BD: Nem szeretem sorrendbe állítani a projektjeinket, mindenkinek máshol van a csúcs, a határ meg a csillagos ég.Külföldön számos nagyvárosban volt szerencsénk fellépni audiovizuális projektekkel, és ezek sokat jelentettek nekem. Voltunk Berlinben, Londonban, Svájcban, Rómában, és emlékezetes volt a Müpának készített interaktív fényfestés is.

rap: Hol találkozhatunk veled a nyáron?

BD: Most lett kész egy interaktív installációnk, és látható lesz egész nyáron az újonnan nyílt TESLA.RAR-ban, a budapesti Elektrotechnikai Múzeum udvarán. Augusztus 20-tól 24-ig pedig Berlinben vetítünk az Atonal Festivalon a 4D sound systemmel.

rap: Kik a kedvenceid?

BD: Victor Vasarely munkáiért teljesen odavagyok. Számtalanszor visszatérek az alkotásaihoz, amikor ihletet keresek.Imádom a geometriát. Anton Corbijnt is nagyon szeretem, izgalmas vetítéseket és látványokat tervezett a Depeche Mode-nak is.Bordos László Zsolt munkái nagyon nagy hatással vannak rám, amit csinál, az mindig hátborzongató.

rap: Milyenre terveznéd az örök világosságot, ha megbíznának vele?

BD: Az én esetemben csak az örök sötétségről beszélhetünk, mert a vetítéshez az kell. Viszont az erre vetített világosság jó színes és absztrakt lenne.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.