Bevetés előtt (DJ Krush: Milight)

  • Bognár Tamás
  • 1997. október 2.

Zene

"Nyers hip-hop ütemek és post Miles Davis-i kirándulások kísértő fúziója" -ajánlja DJ Krush egyik lemezét a forgalmazója. Nevezzük triphopnak vagy bárminek, a most megjelent Milight című albummal Krush folytatja kutatását: együtt még soha nem hallott hangok összerakásának variációs lehetőségeit.

"Nyers hip-hop ütemek és post Miles Davis-i kirándulások kísértő fúziója" -ajánlja DJ Krush egyik lemezét a forgalmazója. Nevezzük triphopnak vagy bárminek, a most megjelent Milight című albummal Krush folytatja kutatását: együtt még soha nem hallott hangok összerakásának variációs lehetőségeit.

A 35 éves japán az eszméletlen kézügyességű DJ-k egyike. Fellépései a színtér nagyjai számára is kuriózumszámba mennek. Azt tartják róla, úgy használja a lemezjátszót, mint más a mikrofont, és jobban beszél a kezével, mint sok rapper a szájával.

Krush indulása távolról sem volt zökkenőmentes, és tulajdonképpen kevés köze volt a zenéhez. "Nagyon, nagyon rossz voltam. Mielőtt a hip-hoppal találkoztam, a fiatalkorú bűnözők, a gokudo világa jelentett számomra köteléket. A szüleim csórók voltak, nem tudtam megvenni az Adidast, így miközben beköszöntem az ismerősökhöz, megfújtam a cuccaikat. Aztán jöttek a drogok, az utcai verekedések, a sorozatos letartóztatások. Csak rossz emlékeim vannak."

A Wild Style című rapfilm változtatta meg az életét. A húszas évei közepére már minden old school hip-hop-versenyt megnyert a hazájában. Teljesen autodidakta módon tanulta meg a különböző kütyük kezelését, nem igazán volt kitől ellesnie a szakmát, a lemezekről hallás után szedte le a lehetséges beállításokat. Az angolul nem tudó Krush az amerikai rapen nőtt fel, de egy szót sem értett belőle. Talán éppen ennek köszönhető, hogy a szavak nélküli kommunikációs készsége olyan magas szintre jutott. Meredek párhuzamnak tűnhet, de a francia új hullámos filmesekről hallani, hogy nem értették teljesen az amerikai filmeket, így szavak helyett képekkel mondták el a sztorit.

Miután a tradicionális hip-hop területén a csúcsra jutott, Krush új irányok felé fordult. Hű maradt a gyökereihez, továbbra is a jó öreg break beatekkel operált, az eredmény mégis valami más lett. A legkülönfélébb zenék hangmintáit pakolta rá a kölcsönkapott amerikai hip-hop-alapokra, így annak már egy saját verzióját adta vissza. Mint mondta, a dzsessz számára "inkább attitűd, az improvizáció szabadsága, mint tényleges hangzás".

A fiatal tehetségre James Lavelle, a Mo Wax főnöke figyelt fel, és ma is ez a kiadó gondozza DJ Krush lemezeit. A Milight már a negyedik a sorban.

Krush alapállása végigvonul a lemezein: "Ha nincs ott a rapper, nagyobb a kombinálási és komponálási lehetőségem, és sokkal több különböző hangot használhatok." Az első két album inkább instrumentális, soulos énekkel fűszerezve. Az előző, Meiso címűn megmaradnak a tisztán hangszeres számok is, de a fő kísérleti terep már a rap. "Így meg tudom mutatni, hogy az instrumentális számok megállják a helyüket az énekesek mellett."

Ez a tendencia látszik folytatódni, hiszen az új lemezen is nyolc énekes vendégszerepel. A Milight 28 tételéből és 76 percéből úgy 13 mondható "igazi" számnak, sok a félperces átvezető hangulat, továbbá a vendég rapperek és zenészek mondják el tíz-tíz mondatban a jövőképüket. Ezek a visszatérő, többnyire pozitív üzenetek a lemez koherens erői, különben a szerzemények nagyon eklektikusak.

Számomra az úszós, ambient felhangú instrumentális darabok tűnnek a legsikerültebbnek. A favorit a Listen című. Krush chill out hangulatai közel állnak a filmzenék világához; kedvenc mozija a Blade Runner. Egyszer meg is mixelte egy partin, de a közönség nem vette a lapot. Ezek és a többi lassú, leszedált, dzsessz nélküli dzsesszek akár a Ninja Tune kiadónál is megjelenhettek volna (nem véletlen, hogy Krush mixlemeze ott jött ki).

Az énekes számokban a hagyományos, harsányabb rap van túlsúlyban, a soulosabb, slágeresebb női ének csak az utolsó két számban jön elő. Az egyik John Lennon Mind Games című dala a la Massive Attack vagy a Portishead, a másik egy kicsit björkös, Everything But The Girl-ös szám, a szintén Mo Wax-es Deborah Anderson énekével.

A Krushsal készített riportok többsége azzal a kérdéssel indul, hogy mitől érzi speciálisan japánnak a zenéjét. Erre rendszerint azt feleli, hogy gőze sincs. Nekem most kibukott.A Milight leghosszabb szerzeménye egy közel tízperces, baljós hangulatú készülődés benyomását kelti. Nindzsák bevetés előtt. Majd rögtön az ütközet helyszínére kerülünk, csatakiáltásokat hallani, szamurájkardok csattanását, surikenek suhogását. De, mint Krush mondja, "nem számít, hogy a feltörő képek milyen jelentést adnak a számnak. Bármelyiktől boldog vagyok."

Bognár Tamás

Milight, Mo Wax/PolyGram, 1997

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.