Bevetés előtt (DJ Krush: Milight)

  • Bognár Tamás
  • 1997. október 2.

Zene

"Nyers hip-hop ütemek és post Miles Davis-i kirándulások kísértő fúziója" -ajánlja DJ Krush egyik lemezét a forgalmazója. Nevezzük triphopnak vagy bárminek, a most megjelent Milight című albummal Krush folytatja kutatását: együtt még soha nem hallott hangok összerakásának variációs lehetőségeit.

"Nyers hip-hop ütemek és post Miles Davis-i kirándulások kísértő fúziója" -ajánlja DJ Krush egyik lemezét a forgalmazója. Nevezzük triphopnak vagy bárminek, a most megjelent Milight című albummal Krush folytatja kutatását: együtt még soha nem hallott hangok összerakásának variációs lehetőségeit.

A 35 éves japán az eszméletlen kézügyességű DJ-k egyike. Fellépései a színtér nagyjai számára is kuriózumszámba mennek. Azt tartják róla, úgy használja a lemezjátszót, mint más a mikrofont, és jobban beszél a kezével, mint sok rapper a szájával.

Krush indulása távolról sem volt zökkenőmentes, és tulajdonképpen kevés köze volt a zenéhez. "Nagyon, nagyon rossz voltam. Mielőtt a hip-hoppal találkoztam, a fiatalkorú bűnözők, a gokudo világa jelentett számomra köteléket. A szüleim csórók voltak, nem tudtam megvenni az Adidast, így miközben beköszöntem az ismerősökhöz, megfújtam a cuccaikat. Aztán jöttek a drogok, az utcai verekedések, a sorozatos letartóztatások. Csak rossz emlékeim vannak."

A Wild Style című rapfilm változtatta meg az életét. A húszas évei közepére már minden old school hip-hop-versenyt megnyert a hazájában. Teljesen autodidakta módon tanulta meg a különböző kütyük kezelését, nem igazán volt kitől ellesnie a szakmát, a lemezekről hallás után szedte le a lehetséges beállításokat. Az angolul nem tudó Krush az amerikai rapen nőtt fel, de egy szót sem értett belőle. Talán éppen ennek köszönhető, hogy a szavak nélküli kommunikációs készsége olyan magas szintre jutott. Meredek párhuzamnak tűnhet, de a francia új hullámos filmesekről hallani, hogy nem értették teljesen az amerikai filmeket, így szavak helyett képekkel mondták el a sztorit.

Miután a tradicionális hip-hop területén a csúcsra jutott, Krush új irányok felé fordult. Hű maradt a gyökereihez, továbbra is a jó öreg break beatekkel operált, az eredmény mégis valami más lett. A legkülönfélébb zenék hangmintáit pakolta rá a kölcsönkapott amerikai hip-hop-alapokra, így annak már egy saját verzióját adta vissza. Mint mondta, a dzsessz számára "inkább attitűd, az improvizáció szabadsága, mint tényleges hangzás".

A fiatal tehetségre James Lavelle, a Mo Wax főnöke figyelt fel, és ma is ez a kiadó gondozza DJ Krush lemezeit. A Milight már a negyedik a sorban.

Krush alapállása végigvonul a lemezein: "Ha nincs ott a rapper, nagyobb a kombinálási és komponálási lehetőségem, és sokkal több különböző hangot használhatok." Az első két album inkább instrumentális, soulos énekkel fűszerezve. Az előző, Meiso címűn megmaradnak a tisztán hangszeres számok is, de a fő kísérleti terep már a rap. "Így meg tudom mutatni, hogy az instrumentális számok megállják a helyüket az énekesek mellett."

Ez a tendencia látszik folytatódni, hiszen az új lemezen is nyolc énekes vendégszerepel. A Milight 28 tételéből és 76 percéből úgy 13 mondható "igazi" számnak, sok a félperces átvezető hangulat, továbbá a vendég rapperek és zenészek mondják el tíz-tíz mondatban a jövőképüket. Ezek a visszatérő, többnyire pozitív üzenetek a lemez koherens erői, különben a szerzemények nagyon eklektikusak.

Számomra az úszós, ambient felhangú instrumentális darabok tűnnek a legsikerültebbnek. A favorit a Listen című. Krush chill out hangulatai közel állnak a filmzenék világához; kedvenc mozija a Blade Runner. Egyszer meg is mixelte egy partin, de a közönség nem vette a lapot. Ezek és a többi lassú, leszedált, dzsessz nélküli dzsesszek akár a Ninja Tune kiadónál is megjelenhettek volna (nem véletlen, hogy Krush mixlemeze ott jött ki).

Az énekes számokban a hagyományos, harsányabb rap van túlsúlyban, a soulosabb, slágeresebb női ének csak az utolsó két számban jön elő. Az egyik John Lennon Mind Games című dala a la Massive Attack vagy a Portishead, a másik egy kicsit björkös, Everything But The Girl-ös szám, a szintén Mo Wax-es Deborah Anderson énekével.

A Krushsal készített riportok többsége azzal a kérdéssel indul, hogy mitől érzi speciálisan japánnak a zenéjét. Erre rendszerint azt feleli, hogy gőze sincs. Nekem most kibukott.A Milight leghosszabb szerzeménye egy közel tízperces, baljós hangulatú készülődés benyomását kelti. Nindzsák bevetés előtt. Majd rögtön az ütközet helyszínére kerülünk, csatakiáltásokat hallani, szamurájkardok csattanását, surikenek suhogását. De, mint Krush mondja, "nem számít, hogy a feltörő képek milyen jelentést adnak a számnak. Bármelyiktől boldog vagyok."

Bognár Tamás

Milight, Mo Wax/PolyGram, 1997

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.