Black Sabbath, Pantera, Helloween, Coal Chamber: Vízirevü

  • - winkler -
  • 1998. június 11.

Zene

Õrület, már egész közel vagyok a Kisstadionhoz, parkolóhely is lenne, de ez valami hátsó utca, nincs átjárás, és már legalább fél perce hallani, hogy a Helloween galoppozik, márpedig ha a Helloweenről, ifjúságom e meghatározó élményéről lemaradnék, be kéne falcolnom.
Õrület, már egész közel vagyok a Kisstadionhoz, parkolóhely is lenne, de ez valami hátsó utca, nincs átjárás, és már legalább fél perce hallani, hogy a Helloween galoppozik, márpedig ha a Helloweenről, ifjúságom e meghatározó élményéről lemaradnék, be kéne falcolnom.

Tararam, tararam, tararam, á-á-á-á! Huh, ez megvolna, jó félház, a színpadon a Bierhalle-metal egyik meghatározó csapata. A Helloween, aki valószínűleg a Gyalog-galopp főcímzenéjéből meríti a legtöbb ihletet, a világ egyik leggusztustalanabb jelensége. A Garfield-arcú gitáros (hogy ő a Markus Grosskopf vagy a Michael Weikath, meg nem tudnám mondani) például PVC-nadrágban terpeszt a perzselő napsütésben; nem lennék ma Helloween-grupie. A zene rendületlenül dallamos galoppmetál, áriázás, véget nem érő iker-gitárszólókkal, terpesz, hajrázás, metakommunikáció mindhalálig. Egyetlen ismerősöm se szereti, nem értem, miért csak nekem jó, meg a csuvasoknak. Pedig jól is szól, esküszöm.

A Pantera

tulajdonképpen latens főzenekar, először játszanak itt. Élőben az a legfeltűnőbb, hogy a koncerthangosítás kicsit összemossa a gitár hangját, úgyhogy Diamond Darrel kizárólag ritmushangszeri mivoltában hallható. Jellemző, milyen parasztok vagyunk, a legnagyobb beindulás akkor tör ki, amikor Iron Maiden-feldolgozásba kezdenek. A Number Of The Beastet olyan lelkesen nyomják, hogy Anselmo korrektül hozza a Dickinson-áriákat, simán megnyerhette volna a Kifutót, és akkor Csonka András neki is feltehette volna az egyetlen kérdést, melyből műsorvezetői kelléktára áll: mondd, hogy találtad ki ezt a nevet, hogy Phil Anselmo?

A Maiden villámgyorsan átalakul valamelyik Pantera-zúzássá, tulajdonképpen mindegy is, melyik a másik, Panterára jövőre is jövünk.

Egy barátom,

aki építkezik, váratlan nehézséggel szembesült: a kőműves letettea spaknit, amikor megtudta, hogy a Sabbath eredeti felállásban játszik.A Sabbathban az utóbbi évtizedekben oly sok énekes fordult meg, hogy ´82-ben talán még Deutsch Tamás is felhuhogott egy lemezt. Azokra a Black Sabbath-koncertekre nem is volt senki kíváncsi, ami teljesen helyénvaló: nékünk Ozzy kell.

Az eredeti felállás végül nem jön össze, mert Bill Ward helyett valami brit haknista dobol, a Cozy Powell-iskola szellemében, munkásököl-vasököl. A jegy árát a fogyasztó megtévesztése címén mégsem kéri senki vissza, ide Ozzyt látni jöttünk, meg maximum Tony Iommi ujjprotéziseit. A banda meglehetősen kevés formaságot követően kecmereg a színpadra, Ozzy fekete pulcsiban csámpázik, Iommi szokás szerint csendesen biceget, egy távcsővel felszerelkezett ősrocker szerint Geezer Butler királyul teker.

Régi Ozzy-szakértők tudják, a mester milyen lelkesen öntözi vödör vizekkel a közönséget. Nos, az infrastruktúra sokat fejlődött: a hagyományos módszer mellett még slagozik is, és a fölső reflektorhídról időnként egy meglehetősen hatékony esőztető berendezés árasztja el az első tíz sort. Thalész óta talán senki sem lelkesedett ennyire a vízért, ez rendben is volna, a vízen kívül azonban nemigen árad semmi a színpadról. Nem tudom, ki forszírozta ennyire az újjáalakulást, Ozzy szólóbandája ezerszer jobb, az új számai szintén, ami jó dala volt a Sabbathnak, azt ők is játsszák, hát akkor? Lehet, hogy a sok negyvenes, bajszos kőműves tehet mindenről, akik csukott szemmel, hátrahajtott fejjel, kéjes pofával üvöltik a dalszövegeket.

Néhány komával a buli felénél elfele oldalgunk, amikor összefutunk a Kis Csákányival.

- Szar, mi? Lassú, mi? Höhö.

Mindnyájan tudjuk, csak ironizál.

- winkler -

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.