Black Sabbath, Pantera, Helloween, Coal Chamber: Vízirevü

  • - winkler -
  • 1998. június 11.

Zene

Õrület, már egész közel vagyok a Kisstadionhoz, parkolóhely is lenne, de ez valami hátsó utca, nincs átjárás, és már legalább fél perce hallani, hogy a Helloween galoppozik, márpedig ha a Helloweenről, ifjúságom e meghatározó élményéről lemaradnék, be kéne falcolnom.
Õrület, már egész közel vagyok a Kisstadionhoz, parkolóhely is lenne, de ez valami hátsó utca, nincs átjárás, és már legalább fél perce hallani, hogy a Helloween galoppozik, márpedig ha a Helloweenről, ifjúságom e meghatározó élményéről lemaradnék, be kéne falcolnom.

Tararam, tararam, tararam, á-á-á-á! Huh, ez megvolna, jó félház, a színpadon a Bierhalle-metal egyik meghatározó csapata. A Helloween, aki valószínűleg a Gyalog-galopp főcímzenéjéből meríti a legtöbb ihletet, a világ egyik leggusztustalanabb jelensége. A Garfield-arcú gitáros (hogy ő a Markus Grosskopf vagy a Michael Weikath, meg nem tudnám mondani) például PVC-nadrágban terpeszt a perzselő napsütésben; nem lennék ma Helloween-grupie. A zene rendületlenül dallamos galoppmetál, áriázás, véget nem érő iker-gitárszólókkal, terpesz, hajrázás, metakommunikáció mindhalálig. Egyetlen ismerősöm se szereti, nem értem, miért csak nekem jó, meg a csuvasoknak. Pedig jól is szól, esküszöm.

A Pantera

tulajdonképpen latens főzenekar, először játszanak itt. Élőben az a legfeltűnőbb, hogy a koncerthangosítás kicsit összemossa a gitár hangját, úgyhogy Diamond Darrel kizárólag ritmushangszeri mivoltában hallható. Jellemző, milyen parasztok vagyunk, a legnagyobb beindulás akkor tör ki, amikor Iron Maiden-feldolgozásba kezdenek. A Number Of The Beastet olyan lelkesen nyomják, hogy Anselmo korrektül hozza a Dickinson-áriákat, simán megnyerhette volna a Kifutót, és akkor Csonka András neki is feltehette volna az egyetlen kérdést, melyből műsorvezetői kelléktára áll: mondd, hogy találtad ki ezt a nevet, hogy Phil Anselmo?

A Maiden villámgyorsan átalakul valamelyik Pantera-zúzássá, tulajdonképpen mindegy is, melyik a másik, Panterára jövőre is jövünk.

Egy barátom,

aki építkezik, váratlan nehézséggel szembesült: a kőműves letettea spaknit, amikor megtudta, hogy a Sabbath eredeti felállásban játszik.A Sabbathban az utóbbi évtizedekben oly sok énekes fordult meg, hogy ´82-ben talán még Deutsch Tamás is felhuhogott egy lemezt. Azokra a Black Sabbath-koncertekre nem is volt senki kíváncsi, ami teljesen helyénvaló: nékünk Ozzy kell.

Az eredeti felállás végül nem jön össze, mert Bill Ward helyett valami brit haknista dobol, a Cozy Powell-iskola szellemében, munkásököl-vasököl. A jegy árát a fogyasztó megtévesztése címén mégsem kéri senki vissza, ide Ozzyt látni jöttünk, meg maximum Tony Iommi ujjprotéziseit. A banda meglehetősen kevés formaságot követően kecmereg a színpadra, Ozzy fekete pulcsiban csámpázik, Iommi szokás szerint csendesen biceget, egy távcsővel felszerelkezett ősrocker szerint Geezer Butler királyul teker.

Régi Ozzy-szakértők tudják, a mester milyen lelkesen öntözi vödör vizekkel a közönséget. Nos, az infrastruktúra sokat fejlődött: a hagyományos módszer mellett még slagozik is, és a fölső reflektorhídról időnként egy meglehetősen hatékony esőztető berendezés árasztja el az első tíz sort. Thalész óta talán senki sem lelkesedett ennyire a vízért, ez rendben is volna, a vízen kívül azonban nemigen árad semmi a színpadról. Nem tudom, ki forszírozta ennyire az újjáalakulást, Ozzy szólóbandája ezerszer jobb, az új számai szintén, ami jó dala volt a Sabbathnak, azt ők is játsszák, hát akkor? Lehet, hogy a sok negyvenes, bajszos kőműves tehet mindenről, akik csukott szemmel, hátrahajtott fejjel, kéjes pofával üvöltik a dalszövegeket.

Néhány komával a buli felénél elfele oldalgunk, amikor összefutunk a Kis Csákányival.

- Szar, mi? Lassú, mi? Höhö.

Mindnyájan tudjuk, csak ironizál.

- winkler -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.