Lemez

Brandon Coleman: Resistance

  • - minek -
  • 2018. november 11.

Zene

A remek billentyűst mindenekelőtt onnan ismerhette meg a zenerajongó közönség, ahogy hangszerét és lelkét adta olyan monumentális és emlékezetes produkciókhoz, mint Kamasi Washington 2015-ös The Epic című tripla lemeze (és akkor nem említettük a most őt is kiadó Flying Lotus, Thundercat, Mulatu Astatke vagy éppen Babyface nevét). A Resistance három éven belül a második szólóanyaga, egyszerre tömény és léha, szinte burjánzóan gazdag a zenei leleményekben, ugyanakkor kellően friss és lüktető ahhoz, hogy megmozgasson. Colemant leginkább a hetvenes évekre visszanyúló fúziós jazz-funk hagyomány ihlette meg – nem nagy meglepetés, hogy Herbie Hancock hatására ült a billentyűk mögé (emellett még Peter Framptont szokta emlegetni előképei között, ami már magában is egyfajta poptörténeti kuriózum).

Coleman a funk és a soul bűvöletében olyan gazdagon hangszerelt zenei menüt tálal elénk, ami nyugodtan eszünkbe juttathatja George Clintont és bűntársait – már csak azért is, mert szintén remek zenésztársakkal dolgozik. A dalszerzés, a fő zenei motívumok és énektémák elővezetése az ő feladata – meg kell hagyni, van hozzá kellő orgánuma –, amikor pedig a vendégvokalisták is előlépnek, ahogy Shee­ra az Addictionben vagy éppen N’Dambi a Sundayben, az ad még egy külön csavart a szerzeményekhez. Igazából a kilencvenes-kétezres évek acid jazz/jazzgroove hullámának lecsengése óta kevés ilyen jó ízű, önfeledt lemez készült, már csak ezért is illik megbecsülnünk Coleman Resistance-át.

Brainfeeder/Neon Music, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.