Lemez

Brandon Coleman: Resistance

  • - minek -
  • 2018. november 11.

Zene

A remek billentyűst mindenekelőtt onnan ismerhette meg a zenerajongó közönség, ahogy hangszerét és lelkét adta olyan monumentális és emlékezetes produkciókhoz, mint Kamasi Washington 2015-ös The Epic című tripla lemeze (és akkor nem említettük a most őt is kiadó Flying Lotus, Thundercat, Mulatu Astatke vagy éppen Babyface nevét). A Resistance három éven belül a második szólóanyaga, egyszerre tömény és léha, szinte burjánzóan gazdag a zenei leleményekben, ugyanakkor kellően friss és lüktető ahhoz, hogy megmozgasson. Colemant leginkább a hetvenes évekre visszanyúló fúziós jazz-funk hagyomány ihlette meg – nem nagy meglepetés, hogy Herbie Hancock hatására ült a billentyűk mögé (emellett még Peter Framptont szokta emlegetni előképei között, ami már magában is egyfajta poptörténeti kuriózum).

Coleman a funk és a soul bűvöletében olyan gazdagon hangszerelt zenei menüt tálal elénk, ami nyugodtan eszünkbe juttathatja George Clintont és bűntársait – már csak azért is, mert szintén remek zenésztársakkal dolgozik. A dalszerzés, a fő zenei motívumok és énektémák elővezetése az ő feladata – meg kell hagyni, van hozzá kellő orgánuma –, amikor pedig a vendégvokalisták is előlépnek, ahogy Shee­ra az Addictionben vagy éppen N’Dambi a Sundayben, az ad még egy külön csavart a szerzeményekhez. Igazából a kilencvenes-kétezres évek acid jazz/jazzgroove hullámának lecsengése óta kevés ilyen jó ízű, önfeledt lemez készült, már csak ezért is illik megbecsülnünk Coleman Resistance-át.

Brainfeeder/Neon Music, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.