Koncert

Sinfonietta Rīga

  • Molnár Szabolcs
  • 2018. november 11.

Zene

Három hete uralják a balti államok zeneszerzői a budapesti koncertéletet. Szeptember közepén az Európai Hidak eseményeivel kezdődött, majd a múlt hét péntekjén, a CAFe Budapest nyitóhangversenyével, a Sinfonietta Rīga koncertjével folytatódott az észt, a litván és a lett kortárs zene reprezentatív bemutatkozása. 
A rigai együttes vendégjátékára meglepően kevesen váltottak jegyet, talán azért, mert Pēteris Vasks és Erkki-Sven Tüür neve idehaza még mindig túlságosan egzotikusan hangzik. Pedig e két név Londonban vagy Berlinben népes közönséget vonzott volna, no nem azért, mert virulensebb kortárs zenei élettel rendelkeznek, mint mi, pusztán csak figyelmesebben követik a kortárs zene utóbbi két évtizedének trendjeit. Tagadhatatlan, hogy a balti zeneszerzés iránti érdeklődésnek döntő lökést adott Arvo Pärt, ám nagy hiba lenne azt feltételezni, hogy az őt követő nemzedékek Pärt köpönyegéből bújtak volna elő, dacára annak, hogy a dekorativitás, a homogén hangszínek iránti elkötelezettség, a zene külső burkának harmonikus-melodikus patinája és a misztika iránti vonzódás valamiféle közös nevezőre utal. A harmincas évei legelején járó Elis Vesik zenekari kompozíciójában (Aegis) bátran halmozza egymásra a disszonanciákat, ám olyan „ügyesen” helyezi el az érzékeny hangokat a harmóniai spektrumban, hogy szinte fel sem tűnnek a karcosabb együtt­állások. Pēteris Vasks karizmatikus előadóra optimalizált csellóversenye (Presence) még az ifjú Kristaps Bergs mérsékelten delejes szólójával is komoly hatást keltett. Andris Dzenītis kissé közönségesre hangolt ujjongása (Euphoria) akár el is maradhatott volna, Erkki-Sven Tüür rendkívül energikus marimbaversenye (Ardor) pedig valahogy összetöppedt a Müpa hangversenytermében. A lelkes közönség tapsát Heigo Rosin két saját és egy Evelyn Glennie-szólódarabbal köszönte meg, a ráadásszámok spirituális mélységeiről ezúttal sem kellett hosszabban elmélkedni.

Müpa, október 6.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.