Koncert

Sinfonietta Rīga

  • Molnár Szabolcs
  • 2018. november 11.

Zene

Három hete uralják a balti államok zeneszerzői a budapesti koncertéletet. Szeptember közepén az Európai Hidak eseményeivel kezdődött, majd a múlt hét péntekjén, a CAFe Budapest nyitóhangversenyével, a Sinfonietta Rīga koncertjével folytatódott az észt, a litván és a lett kortárs zene reprezentatív bemutatkozása. 
A rigai együttes vendégjátékára meglepően kevesen váltottak jegyet, talán azért, mert Pēteris Vasks és Erkki-Sven Tüür neve idehaza még mindig túlságosan egzotikusan hangzik. Pedig e két név Londonban vagy Berlinben népes közönséget vonzott volna, no nem azért, mert virulensebb kortárs zenei élettel rendelkeznek, mint mi, pusztán csak figyelmesebben követik a kortárs zene utóbbi két évtizedének trendjeit. Tagadhatatlan, hogy a balti zeneszerzés iránti érdeklődésnek döntő lökést adott Arvo Pärt, ám nagy hiba lenne azt feltételezni, hogy az őt követő nemzedékek Pärt köpönyegéből bújtak volna elő, dacára annak, hogy a dekorativitás, a homogén hangszínek iránti elkötelezettség, a zene külső burkának harmonikus-melodikus patinája és a misztika iránti vonzódás valamiféle közös nevezőre utal. A harmincas évei legelején járó Elis Vesik zenekari kompozíciójában (Aegis) bátran halmozza egymásra a disszonanciákat, ám olyan „ügyesen” helyezi el az érzékeny hangokat a harmóniai spektrumban, hogy szinte fel sem tűnnek a karcosabb együtt­állások. Pēteris Vasks karizmatikus előadóra optimalizált csellóversenye (Presence) még az ifjú Kristaps Bergs mérsékelten delejes szólójával is komoly hatást keltett. Andris Dzenītis kissé közönségesre hangolt ujjongása (Euphoria) akár el is maradhatott volna, Erkki-Sven Tüür rendkívül energikus marimbaversenye (Ardor) pedig valahogy összetöppedt a Müpa hangversenytermében. A lelkes közönség tapsát Heigo Rosin két saját és egy Evelyn Glennie-szólódarabbal köszönte meg, a ráadásszámok spirituális mélységeiről ezúttal sem kellett hosszabban elmélkedni.

Müpa, október 6.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.