budapest - "HOZOTT SZALONNÁVAL EGÉRÍRTÁST VÁLLAL VARSÁNYINÉ"

  • - dck -
  • 2008. augusztus 28.

Zene

Tavasszal 157 millió forintért kívánta eladni a Terézvárosi Önkormányzat a Hegedű utcában 2001-ben bezárt iskola épületét - egyelőre sikertelenül. A jogutódot, az utca túloldalára, egy felújított épületbe beköltöző Terézvárosi Két Tannyelvű Általános Iskolát és Gimnáziumot tavaly megfosztották gimnáziumi tagozatától - minden tiltakozás ellenére.

Tavasszal 157 millió forintért kívánta eladni a Terézvárosi Önkormányzat a Hegedû utcában 2001-ben bezárt iskola épületét - egyelõre sikertelenül. A jogutódot, az utca túloldalára, egy felújított épületbe beköltözõ Terézvárosi Két Tannyelvû Általános Iskolát és Gimnáziumot tavaly megfosztották gimnáziumi tagozatától - minden tiltakozás ellenére. A régi épületbe - egy kissé a foglalt házakat idézve - a Tûzraktér költözött be, egy romkocsmánál jóval többet kínálva. A háromemeletes, leharcolt iskolaépületben - ahol a falakon még mindig ott árválkodnak a hajdani diákok rajzai - most a Balázs Béla Stúdió és a Pannónia Filmstúdió kísérleti filmjeibõl látható válogatás: a kínálat a játékfilm hosszúságtól az alig négyperces animációig terjed. A sörösrekeszeken ülve - minden teremben más film megy - olyan klasszikusokat lehet végignézni, mint Huszáriktól az Elégia vagy Sõth Sándortól a Szárnyas ügynök (benne Pajor, a Neurotik frontembere és Kistamás László). A funkciójuktól megfosztott terekben elsõsorban olyan filmek láthatók, amelyeknek témája/helyszíne egy mára már véglegesen eltûnt város, a hatvanas-nyolcvanas évek Budapestje. Utcák és terek, kocsmák és hidak, csövesek és szilveszteri mulatozók - eltûnt közösségi terekrõl, mára már talán nem is élõ emberekrõl tanúskodó emlékmorzsák. A lecsupaszított termekben pergõ képek azonban nem csábítanak nosztalgiázásra, inkább felerõsítik azt a vágyat, hogy újra birtokba vehessük a város mára már lepattant részeit, kiüresített helyeit és épületeit. A belvárost megfojtó ingatlan-panamákat is túl lehet élni, a romokon is nõhet virág. Nem kell megvárni egy atomtámadást - mint az a válogatás mottójául emelt Örkény-egypercest feldolgozó filmben is látható -, hogy elhiggyük: csak akarni kell, és Budapest újra a miénk lesz. Mert a múltat nem lehet végképp eltörölni.

Tûzraktér, VI., Hegedû u. 3., hátsó épület. Nyitva: 15-22 óra között, augusztus 30-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.