Koncert

Budapesti Vonósok & Louise Alder

  • - kyt -
  • 2015. május 30.

Zene

Az egyszerre emelkedetten ódon és hűvösen posztmodern hangulatú koncertteremben ezúttal is átsegített a bámészkodás a kissé hosszúnak tűnő várakozási időn. Aztán nagy elánnal csapott bele a zenekar Grieg Holberg-szvitjébe, pontosabban a Szvit Holberg idejéből című darabba, amely a dán-norvég humanista drámaíró születésének kétszázadik évfordulójára készült, valóban számos barokkos utalással. A hegedűk mintha el-elszakadtak volna olykor Pilz János koncertmester változatlanul lendületes irányításától, szerencsére nem annyira, hogy súlyos csorba esett volna a darab könnyű befogadhatóságán.

Gerald Finzi angol zeneszerző a 20. század elején élt, kórusművei mellett kivételnek tekinthető Dies natalis című, szoprán hangra és vonósokra írott, kissé túlságosan is sokirányúnak tűnő darabja, melynek szólistájaként a szintén angol Louise Alder mutatta meg figyelemre méltó képességeit. Egyfajta előleg volt ez, a második részben elhangzó Mozart-mű, az Exsultate, jubilate felvezetéseként.

Előbb még meghallgattuk Haydn G-dúr „Palindrome” szimfóniáját az oda-vissza lejátszott menüett-tétellel. A mű előadását megint csak komoly intenzitással, egyre erőteljesebb tempóban irányította a koncertmester, és ez olykor a dinamikai egyhangúság benyomását keltette.

Végül elérkezett a hangverseny fénypontja. Mozart motettának, egyházi használatra szánt műve igencsak kitört a szándékolt keretek közül, és szépséges koncertária élményét nyújtotta. Louise Alder, aki nemcsak a hangjával, de ­szem­látomást kiváló szabójának tény­kedésétől alighanem függetlenül remek termetével is lenyűgözte a közönséget, képzett, erőteljes és magabiztos énekével valóban képes volt meg­jeleníteni és átadni az örvendezés és ünneplés érzését. A nem szűnő tapsnak köszönhetően az utolsó tételt még egyszer meghallgathattuk, és a zenekar is üdvözült mosollyal jutalmazta Alder produkcióját.

BMC, április 26.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.