Lemez

LoneLady: Hinterland

  • - minek -
  • 2015. május 30.

Zene

Öt éve kivételesen erős bemutatkozó lemezzel jelentkezett a manchesteri Julie Ann Campbell. A Nerve Up mindent tudott, ami egy tökéletes debütáló anyaghoz kell: erős, lendületes témák, a példaképeitől örökölt zenékbe (posztpunkba/new wave-be) öntött indulatok, remek dalok, ígéretes előadásmód – a maga minimalizmusával (gitár+dobgép) is hatásos hangszerelésbe csomagolva. Ezek után voltaképpen meglepő, hogy éveket kellett várni a folytatásra (habár Campbell még 2011-ben kiadott egy albumot, amelyet példaképe, Jah Wobble társaságában készített). A friss LoneLady-album ugyanakkor azt igazolja, hogy érdemes volt: megkapunk mindent, ami a Nerve Upot izgalmassá tette, ám a remek új dalok (a Groove It Out, a Bunkerpop és társaik) ha lehet, még tökéletesebben, hatásosabban hozzák a korai számok zaklatott és dinamikus zenei-szövegi világát. Rá­adásul tánczenei szenzibilitásuk is sokkal erősebb; szinte mindegyikben ott rejlik egy húzós groove, a punk/funk bombák sorra robbannak, a számokat pedig sem befogadni, sem előadni nem lehet legalább némi testmozgás nélkül. Vaskos, hatásos gitárriffek feszülnek az alaposan kifundált basszusalapokra és a minimalista, gépi (néha kézi) dobhangra, amelyhez szintibugyborgás és olykor Campbell csellójátéka adja a kellő fűszerezést. A sivár szomorúságot játékossággal és érzékiséggel oldó szövegekhez pedig sokkal polírozottabb, alaposabban hangszerelt, a popzene legjavát nyújtó dallamok dukálnak, no meg egy olyan előadásmód, amely az egész produkciót szinte elemeli saját, amúgy is izgalmas és gusztusos nyersanyagától.

 

Warp/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.