Lemez

LoneLady: Hinterland

  • - minek -
  • 2015. május 30.

Zene

Öt éve kivételesen erős bemutatkozó lemezzel jelentkezett a manchesteri Julie Ann Campbell. A Nerve Up mindent tudott, ami egy tökéletes debütáló anyaghoz kell: erős, lendületes témák, a példaképeitől örökölt zenékbe (posztpunkba/new wave-be) öntött indulatok, remek dalok, ígéretes előadásmód – a maga minimalizmusával (gitár+dobgép) is hatásos hangszerelésbe csomagolva. Ezek után voltaképpen meglepő, hogy éveket kellett várni a folytatásra (habár Campbell még 2011-ben kiadott egy albumot, amelyet példaképe, Jah Wobble társaságában készített). A friss LoneLady-album ugyanakkor azt igazolja, hogy érdemes volt: megkapunk mindent, ami a Nerve Upot izgalmassá tette, ám a remek új dalok (a Groove It Out, a Bunkerpop és társaik) ha lehet, még tökéletesebben, hatásosabban hozzák a korai számok zaklatott és dinamikus zenei-szövegi világát. Rá­adásul tánczenei szenzibilitásuk is sokkal erősebb; szinte mindegyikben ott rejlik egy húzós groove, a punk/funk bombák sorra robbannak, a számokat pedig sem befogadni, sem előadni nem lehet legalább némi testmozgás nélkül. Vaskos, hatásos gitárriffek feszülnek az alaposan kifundált basszusalapokra és a minimalista, gépi (néha kézi) dobhangra, amelyhez szintibugyborgás és olykor Campbell csellójátéka adja a kellő fűszerezést. A sivár szomorúságot játékossággal és érzékiséggel oldó szövegekhez pedig sokkal polírozottabb, alaposabban hangszerelt, a popzene legjavát nyújtó dallamok dukálnak, no meg egy olyan előadásmód, amely az egész produkciót szinte elemeli saját, amúgy is izgalmas és gusztusos nyersanyagától.

 

Warp/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.