Bukóban - Török Ferenc: Overnight (film)

  • - csapó -
  • 2007. október 4.

Zene

Uram, a szaunát felfűtsem? - így a lakóparki gondnok a munkába induló Vashoz, korunk hőséhez, az értékpapírzsonglőr sztárbrókerhez. Vas nehéz ébredésen van túl, de jól veszi az első akadályokat: a frigóból előkerül a mobil, a meggyűrt lepedők közül az este felszedett csaj, a gardróbból az élére vasalt öltöny, színben hozzá illő nyakkendővel.

Uram, a szaunát felfűtsem? - így a lakóparki gondnok a munkába induló Vashoz, korunk hőséhez, az értékpapírzsonglőr sztárbrókerhez. Vas nehéz ébredésen van túl, de jól veszi az első akadályokat: a frigóból előkerül a mobil, a meggyűrt lepedők közül az este felszedett csaj, a gardróbból az élére vasalt öltöny, színben hozzá illő nyakkendővel. Bodó Viktor hitelesen kezdi a napot, elég meggyötört és egykedvű ahhoz, hogy mire heroikus erőfeszítések árán kikecmereg a konyhába, alaposan megágyazzon egy nagy, közös, nemzedéki ásításnak. Így keltek ti - mutatja meg Török Ferenc filmrendező, akitől sosem állt távol a nemzedéki élménybeszámoló műfaja, legsikerültebb munkája is (Moszkva tér) ebben a mezőnyben aratott anno szép sikereket. Török azóta is együtt rezdül saját korosztályával (ebben ma ő és Fliegauf Benedek a legkitartóbb), fogyasztható filmes formát azonban egyre nehezebben talál mondandójának. Az Overnightban Vas egy napját gyúrja filmmé, azoknak a legendásan rossz napoknak az egyikét, amikor minden összejön: a méregdrága Mont Blanc nem fog, a jussát követelő német ügyfél Ferihegyen landol, a postás pozitív terhességi tesztet kézbesít. Hitchcock híres, asztal alá rejtett bombáját (azt, amelyikről a mester előszeretettel mesélte, hogy igazán csak akkor működik, ha jó előre felhívjuk rá a néző figyelmét) az Overnightban a tőzsdei stopper helyettesíti. Igazítsuk egymáshoz az óráinkat, javasolja közvetlenül az ébredés után Török, lássuk csak, két tőzsdenyitás között mennyire szorul a hurok a brókernyak körül. Ez már önmagában egy teljes film, ha úgy tetszik, műfaji; óra indul, egy nap az élet, tessék a túléléshez fegyvernemet választani. Ilyen tétek mellett minden megengedett, hisz ha reggelre nincs a német számláján a pénz, nemcsak a szauna kerülhet veszélybe, de könnyen megeshet, hogy a retorziók elől Vasnak - mint ahogy azt egy könnyű kézzel felvillantott, párhuzamosan futó brókersors szemlélteti is - melegebb égtájak irányába kell távoznia. Papíron Töröknek minden jogosítványa megvan ahhoz, hogy akár egy feszes túlélőfilmet, akár egy köldöknézős állapotrajzot készítsen. Legalábbis a tudatosan kicentizett fordulatok az előbbi, a művésziesen belassult életképek az utóbbi irányába mutatnak, az erős karakteralakítások és a brókerek sajátosan magyar keveréknyelve viszont mindkét irányt jól szolgálják. Egy mobiltelefonba belekurjantott "vegyél, komám!"-ban benne van minden, amit a bennfentességről és a felkapaszkodottságról ezen a tájon tudni kell, s még számos ilyen apróságot felhozhatnánk a film védelmében. Kétségtelen, hogy Töröknek most is elegendő mondanivalója van a korosztályos nyertesekről és vesztesekről, de amikor elérkezik a játékfilmkészítés ideje, már távolról sem mesél olyan flottul, mint rendezői indulásakor. Nem is mesél, inkább csak fogalmaz, azt is sokszor körülményeskedve teszi, és erre a körülményeskedésre rámegy az Overnight. Kár érte, mert filmes szempontból kifejezetten jó helyen és jó időben játszódik, a túlbiztosítottság és a tanácstalanság azonban kiszívja belőle a feszültséget. Hiába igazítottuk egymáshoz az óráinkat, ahogy annak idején Török kérte, ő lesz az, aki sorozatban lekési a saját ziccereit. Azt még megmutatta, mi ketyeg az asztal alatt, de sem hatástalanítani, sem felrobbantani nem volt képes a bombát.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.