Bukóban - Török Ferenc: Overnight (film)

  • - csapó -
  • 2007. október 4.

Zene

Uram, a szaunát felfűtsem? - így a lakóparki gondnok a munkába induló Vashoz, korunk hőséhez, az értékpapírzsonglőr sztárbrókerhez. Vas nehéz ébredésen van túl, de jól veszi az első akadályokat: a frigóból előkerül a mobil, a meggyűrt lepedők közül az este felszedett csaj, a gardróbból az élére vasalt öltöny, színben hozzá illő nyakkendővel.

Uram, a szaunát felfűtsem? - így a lakóparki gondnok a munkába induló Vashoz, korunk hőséhez, az értékpapírzsonglőr sztárbrókerhez. Vas nehéz ébredésen van túl, de jól veszi az első akadályokat: a frigóból előkerül a mobil, a meggyűrt lepedők közül az este felszedett csaj, a gardróbból az élére vasalt öltöny, színben hozzá illő nyakkendővel. Bodó Viktor hitelesen kezdi a napot, elég meggyötört és egykedvű ahhoz, hogy mire heroikus erőfeszítések árán kikecmereg a konyhába, alaposan megágyazzon egy nagy, közös, nemzedéki ásításnak. Így keltek ti - mutatja meg Török Ferenc filmrendező, akitől sosem állt távol a nemzedéki élménybeszámoló műfaja, legsikerültebb munkája is (Moszkva tér) ebben a mezőnyben aratott anno szép sikereket. Török azóta is együtt rezdül saját korosztályával (ebben ma ő és Fliegauf Benedek a legkitartóbb), fogyasztható filmes formát azonban egyre nehezebben talál mondandójának. Az Overnightban Vas egy napját gyúrja filmmé, azoknak a legendásan rossz napoknak az egyikét, amikor minden összejön: a méregdrága Mont Blanc nem fog, a jussát követelő német ügyfél Ferihegyen landol, a postás pozitív terhességi tesztet kézbesít. Hitchcock híres, asztal alá rejtett bombáját (azt, amelyikről a mester előszeretettel mesélte, hogy igazán csak akkor működik, ha jó előre felhívjuk rá a néző figyelmét) az Overnightban a tőzsdei stopper helyettesíti. Igazítsuk egymáshoz az óráinkat, javasolja közvetlenül az ébredés után Török, lássuk csak, két tőzsdenyitás között mennyire szorul a hurok a brókernyak körül. Ez már önmagában egy teljes film, ha úgy tetszik, műfaji; óra indul, egy nap az élet, tessék a túléléshez fegyvernemet választani. Ilyen tétek mellett minden megengedett, hisz ha reggelre nincs a német számláján a pénz, nemcsak a szauna kerülhet veszélybe, de könnyen megeshet, hogy a retorziók elől Vasnak - mint ahogy azt egy könnyű kézzel felvillantott, párhuzamosan futó brókersors szemlélteti is - melegebb égtájak irányába kell távoznia. Papíron Töröknek minden jogosítványa megvan ahhoz, hogy akár egy feszes túlélőfilmet, akár egy köldöknézős állapotrajzot készítsen. Legalábbis a tudatosan kicentizett fordulatok az előbbi, a művésziesen belassult életképek az utóbbi irányába mutatnak, az erős karakteralakítások és a brókerek sajátosan magyar keveréknyelve viszont mindkét irányt jól szolgálják. Egy mobiltelefonba belekurjantott "vegyél, komám!"-ban benne van minden, amit a bennfentességről és a felkapaszkodottságról ezen a tájon tudni kell, s még számos ilyen apróságot felhozhatnánk a film védelmében. Kétségtelen, hogy Töröknek most is elegendő mondanivalója van a korosztályos nyertesekről és vesztesekről, de amikor elérkezik a játékfilmkészítés ideje, már távolról sem mesél olyan flottul, mint rendezői indulásakor. Nem is mesél, inkább csak fogalmaz, azt is sokszor körülményeskedve teszi, és erre a körülményeskedésre rámegy az Overnight. Kár érte, mert filmes szempontból kifejezetten jó helyen és jó időben játszódik, a túlbiztosítottság és a tanácstalanság azonban kiszívja belőle a feszültséget. Hiába igazítottuk egymáshoz az óráinkat, ahogy annak idején Török kérte, ő lesz az, aki sorozatban lekési a saját ziccereit. Azt még megmutatta, mi ketyeg az asztal alatt, de sem hatástalanítani, sem felrobbantani nem volt képes a bombát.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.