Bukóban - Török Ferenc: Overnight (film)

  • - csapó -
  • 2007. október 4.

Zene

Uram, a szaunát felfűtsem? - így a lakóparki gondnok a munkába induló Vashoz, korunk hőséhez, az értékpapírzsonglőr sztárbrókerhez. Vas nehéz ébredésen van túl, de jól veszi az első akadályokat: a frigóból előkerül a mobil, a meggyűrt lepedők közül az este felszedett csaj, a gardróbból az élére vasalt öltöny, színben hozzá illő nyakkendővel.

Uram, a szaunát felfűtsem? - így a lakóparki gondnok a munkába induló Vashoz, korunk hőséhez, az értékpapírzsonglőr sztárbrókerhez. Vas nehéz ébredésen van túl, de jól veszi az első akadályokat: a frigóból előkerül a mobil, a meggyűrt lepedők közül az este felszedett csaj, a gardróbból az élére vasalt öltöny, színben hozzá illő nyakkendővel. Bodó Viktor hitelesen kezdi a napot, elég meggyötört és egykedvű ahhoz, hogy mire heroikus erőfeszítések árán kikecmereg a konyhába, alaposan megágyazzon egy nagy, közös, nemzedéki ásításnak. Így keltek ti - mutatja meg Török Ferenc filmrendező, akitől sosem állt távol a nemzedéki élménybeszámoló műfaja, legsikerültebb munkája is (Moszkva tér) ebben a mezőnyben aratott anno szép sikereket. Török azóta is együtt rezdül saját korosztályával (ebben ma ő és Fliegauf Benedek a legkitartóbb), fogyasztható filmes formát azonban egyre nehezebben talál mondandójának. Az Overnightban Vas egy napját gyúrja filmmé, azoknak a legendásan rossz napoknak az egyikét, amikor minden összejön: a méregdrága Mont Blanc nem fog, a jussát követelő német ügyfél Ferihegyen landol, a postás pozitív terhességi tesztet kézbesít. Hitchcock híres, asztal alá rejtett bombáját (azt, amelyikről a mester előszeretettel mesélte, hogy igazán csak akkor működik, ha jó előre felhívjuk rá a néző figyelmét) az Overnightban a tőzsdei stopper helyettesíti. Igazítsuk egymáshoz az óráinkat, javasolja közvetlenül az ébredés után Török, lássuk csak, két tőzsdenyitás között mennyire szorul a hurok a brókernyak körül. Ez már önmagában egy teljes film, ha úgy tetszik, műfaji; óra indul, egy nap az élet, tessék a túléléshez fegyvernemet választani. Ilyen tétek mellett minden megengedett, hisz ha reggelre nincs a német számláján a pénz, nemcsak a szauna kerülhet veszélybe, de könnyen megeshet, hogy a retorziók elől Vasnak - mint ahogy azt egy könnyű kézzel felvillantott, párhuzamosan futó brókersors szemlélteti is - melegebb égtájak irányába kell távoznia. Papíron Töröknek minden jogosítványa megvan ahhoz, hogy akár egy feszes túlélőfilmet, akár egy köldöknézős állapotrajzot készítsen. Legalábbis a tudatosan kicentizett fordulatok az előbbi, a művésziesen belassult életképek az utóbbi irányába mutatnak, az erős karakteralakítások és a brókerek sajátosan magyar keveréknyelve viszont mindkét irányt jól szolgálják. Egy mobiltelefonba belekurjantott "vegyél, komám!"-ban benne van minden, amit a bennfentességről és a felkapaszkodottságról ezen a tájon tudni kell, s még számos ilyen apróságot felhozhatnánk a film védelmében. Kétségtelen, hogy Töröknek most is elegendő mondanivalója van a korosztályos nyertesekről és vesztesekről, de amikor elérkezik a játékfilmkészítés ideje, már távolról sem mesél olyan flottul, mint rendezői indulásakor. Nem is mesél, inkább csak fogalmaz, azt is sokszor körülményeskedve teszi, és erre a körülményeskedésre rámegy az Overnight. Kár érte, mert filmes szempontból kifejezetten jó helyen és jó időben játszódik, a túlbiztosítottság és a tanácstalanság azonban kiszívja belőle a feszültséget. Hiába igazítottuk egymáshoz az óráinkat, ahogy annak idején Török kérte, ő lesz az, aki sorozatban lekési a saját ziccereit. Azt még megmutatta, mi ketyeg az asztal alatt, de sem hatástalanítani, sem felrobbantani nem volt képes a bombát.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.