bűvészet - Illúzió és Humor Színház

  • - ruprech -
  • 2011. március 31.

Zene

Egy fiatal férfi kissé csillogó öltönyben, mikrofonnal a kezében kiáll a színpadra, és humoros történeteket mesél: jópofák, viccesek, de semmi különös. Majd kijönnek még ketten, hasonlóan lenyűgöző ruházatban.
Egy fiatal férfi kissé csillogó öltönyben, mikrofonnal a kezében kiáll a színpadra, és humoros történeteket mesél: jópofák, viccesek, de semmi különös. Majd kijönnek még ketten, hasonlóan lenyûgözõ ruházatban. A bûvészet paródiája következik, a sztereotípiákkal való leszámolás után pedig az attrakció: közel másfél órás show arról, miként is lehet manapság illúzióval szórakoztatni. Összecsúszó fémkarikák zenés játéka, egy csendes szám kendõvel, gyertyával és egy (vagy két?) szál virággal, egy mentalista mutatvány - fokozatosan húzzák bele nézõiket a csõbe. A határok elmosódnak, és minden mindennel keveredik: a humor az illúzióval, a klasszikus bûvészet a modernnel, a stand-up comedy a legkülönbözõbb mutatványokkal. Pohár lebeg a levegõben, a tûzbõl pálca pattan, fecnikbõl újra összeáll a napilap, a gondolatok olvashatóvá válnak, a Sprite-nak pedig Fanta-íze van, és még egy különleges állat is feltûnik. A poénok, a koreográfia, a zene és egyéb hanghatások számtalan helyre terelik a figyelmet; a kavalkádban olykor maga a mutatvány is feledésbe merül (a szellemes bohóckodás közepette ki emlékszik már arra, hány darabból állt össze újból eggyé az a hosszú kötél?), hogy végül aztán - az este egyik találóan önironikus pontján - el is tûnjön.

Mégis mûködik az egész. Méghozzá úgy, hogy az önfeledt szórakozás még akkor se érjen véget, amikor egyszer-egyszer (oldalt és elöl ülvén) a "csel" is láthatóvá válik. Mert egy darabig feszülten kutakodik a "hogy csinálta?" kérdésre választ keresõ tekintet, aztán viszont lenyûgözi a nézõt a mozgás, a profizmus és az összhang. A három kiváló bûvész, Holcz Gábor, Kelle Botond és a 2009-es világbajnok Hajnóczy Soma (akinek díjnyertes elõadása, a Phone act ugyancsak látható) havonta egyszer visszahozza a többnyire céges bulikra számûzött bûvészetet oda, ahol eredetileg a helye lenne: a színpadra.

A38 hajó, március 21.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.