bűvészet - Illúzió és Humor Színház

  • - ruprech -
  • 2011. március 31.

Zene

Egy fiatal férfi kissé csillogó öltönyben, mikrofonnal a kezében kiáll a színpadra, és humoros történeteket mesél: jópofák, viccesek, de semmi különös. Majd kijönnek még ketten, hasonlóan lenyűgöző ruházatban.
Egy fiatal férfi kissé csillogó öltönyben, mikrofonnal a kezében kiáll a színpadra, és humoros történeteket mesél: jópofák, viccesek, de semmi különös. Majd kijönnek még ketten, hasonlóan lenyûgözõ ruházatban. A bûvészet paródiája következik, a sztereotípiákkal való leszámolás után pedig az attrakció: közel másfél órás show arról, miként is lehet manapság illúzióval szórakoztatni. Összecsúszó fémkarikák zenés játéka, egy csendes szám kendõvel, gyertyával és egy (vagy két?) szál virággal, egy mentalista mutatvány - fokozatosan húzzák bele nézõiket a csõbe. A határok elmosódnak, és minden mindennel keveredik: a humor az illúzióval, a klasszikus bûvészet a modernnel, a stand-up comedy a legkülönbözõbb mutatványokkal. Pohár lebeg a levegõben, a tûzbõl pálca pattan, fecnikbõl újra összeáll a napilap, a gondolatok olvashatóvá válnak, a Sprite-nak pedig Fanta-íze van, és még egy különleges állat is feltûnik. A poénok, a koreográfia, a zene és egyéb hanghatások számtalan helyre terelik a figyelmet; a kavalkádban olykor maga a mutatvány is feledésbe merül (a szellemes bohóckodás közepette ki emlékszik már arra, hány darabból állt össze újból eggyé az a hosszú kötél?), hogy végül aztán - az este egyik találóan önironikus pontján - el is tûnjön.

Mégis mûködik az egész. Méghozzá úgy, hogy az önfeledt szórakozás még akkor se érjen véget, amikor egyszer-egyszer (oldalt és elöl ülvén) a "csel" is láthatóvá válik. Mert egy darabig feszülten kutakodik a "hogy csinálta?" kérdésre választ keresõ tekintet, aztán viszont lenyûgözi a nézõt a mozgás, a profizmus és az összhang. A három kiváló bûvész, Holcz Gábor, Kelle Botond és a 2009-es világbajnok Hajnóczy Soma (akinek díjnyertes elõadása, a Phone act ugyancsak látható) havonta egyszer visszahozza a többnyire céges bulikra számûzött bûvészetet oda, ahol eredetileg a helye lenne: a színpadra.

A38 hajó, március 21.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."