bűvészet - Illúzió és Humor Színház

  • - ruprech -
  • 2011. március 31.

Zene

Egy fiatal férfi kissé csillogó öltönyben, mikrofonnal a kezében kiáll a színpadra, és humoros történeteket mesél: jópofák, viccesek, de semmi különös. Majd kijönnek még ketten, hasonlóan lenyűgöző ruházatban.
Egy fiatal férfi kissé csillogó öltönyben, mikrofonnal a kezében kiáll a színpadra, és humoros történeteket mesél: jópofák, viccesek, de semmi különös. Majd kijönnek még ketten, hasonlóan lenyûgözõ ruházatban. A bûvészet paródiája következik, a sztereotípiákkal való leszámolás után pedig az attrakció: közel másfél órás show arról, miként is lehet manapság illúzióval szórakoztatni. Összecsúszó fémkarikák zenés játéka, egy csendes szám kendõvel, gyertyával és egy (vagy két?) szál virággal, egy mentalista mutatvány - fokozatosan húzzák bele nézõiket a csõbe. A határok elmosódnak, és minden mindennel keveredik: a humor az illúzióval, a klasszikus bûvészet a modernnel, a stand-up comedy a legkülönbözõbb mutatványokkal. Pohár lebeg a levegõben, a tûzbõl pálca pattan, fecnikbõl újra összeáll a napilap, a gondolatok olvashatóvá válnak, a Sprite-nak pedig Fanta-íze van, és még egy különleges állat is feltûnik. A poénok, a koreográfia, a zene és egyéb hanghatások számtalan helyre terelik a figyelmet; a kavalkádban olykor maga a mutatvány is feledésbe merül (a szellemes bohóckodás közepette ki emlékszik már arra, hány darabból állt össze újból eggyé az a hosszú kötél?), hogy végül aztán - az este egyik találóan önironikus pontján - el is tûnjön.

Mégis mûködik az egész. Méghozzá úgy, hogy az önfeledt szórakozás még akkor se érjen véget, amikor egyszer-egyszer (oldalt és elöl ülvén) a "csel" is láthatóvá válik. Mert egy darabig feszülten kutakodik a "hogy csinálta?" kérdésre választ keresõ tekintet, aztán viszont lenyûgözi a nézõt a mozgás, a profizmus és az összhang. A három kiváló bûvész, Holcz Gábor, Kelle Botond és a 2009-es világbajnok Hajnóczy Soma (akinek díjnyertes elõadása, a Phone act ugyancsak látható) havonta egyszer visszahozza a többnyire céges bulikra számûzött bûvészetet oda, ahol eredetileg a helye lenne: a színpadra.

A38 hajó, március 21.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”