Karantén

Carson Coma

Zene

„Online koncert”. Meg kell barátkoznunk a kifejezéssel, hiszen más lehetőségünk a közeljövőben nemigen lesz, ha (legalább félig-meddig) élő zenére vágyunk. Szerencsére a modern technika gond nélkül lehetővé teszi a valós idejű közvetítéseket, mindazonáltal számos további kérdés felmerül. Átjön-e a bulihangulat a képernyőn keresztül? Van-e esély interaktivitásra? Mennyire lesznek zavarban a zenekar tagjai, akik végső soron mégiscsak az üres teremnek játszanak?

Ezekre kerestem a választ, amikor elindítottam a jó előre beharangozott streamet Carson Coma YouTube-csatornáján. Bár több mint ezren tettek ugyanígy, a zenészeknek alkalmazkodniuk kellett az új helyzethez, hogy a helyszínen nincs közönségük. A dolog úgy kezdődött, hogy a legelején megmutatták a setlistet, amely mindössze ennyi volt: „Valami csak lesz”. Ebben a szellemiségben zajlott a következő másfél óra, koncertnek csak nagy jóindulattal volt nevezhető, inkább egy próbához, vagy még inkább szabad improvizációhoz hasonlított.

Összességében legalább annyit sztorizgattak, röhögtek egymáson, és játszottak rövid részleteket a nézők által kommentben kért ismert slágerekből (ezt is direkt rosszul), mint amennyi időt tényleges zenéléssel töltöttek. Egy ponton a backstage-be is bementek, de az itt eltelt hosszú percek alatt sem történt semmi érdemleges azon túl, hogy alaposan megmutatták a merch-pultot, miközben folyamatosan poénkodtak.

Ez most mégsem negatív kritika, mégpedig azért, mert az összeszedettség teljes hiánya ellenére is végig sütött róluk, hogy élvezik az egészet. Ha valódi közönség előtt esik szét ennyire egy zenekar, az súlyos fiaskó. Így viszont, hogy a nézők otthon ültek a kanapéjukon, ráadásul belépőjegyet sem kellett váltani, sokkal könnyebb volt venni a lapot, és velük együtt kihozni a maximumot a végtelenül szürreális szituációból, amelyben jelenleg élünk.

Élő közvetítés az A38-ról, március 25.

 

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.