Karantén

Carson Coma

Zene

„Online koncert”. Meg kell barátkoznunk a kifejezéssel, hiszen más lehetőségünk a közeljövőben nemigen lesz, ha (legalább félig-meddig) élő zenére vágyunk. Szerencsére a modern technika gond nélkül lehetővé teszi a valós idejű közvetítéseket, mindazonáltal számos további kérdés felmerül. Átjön-e a bulihangulat a képernyőn keresztül? Van-e esély interaktivitásra? Mennyire lesznek zavarban a zenekar tagjai, akik végső soron mégiscsak az üres teremnek játszanak?

Ezekre kerestem a választ, amikor elindítottam a jó előre beharangozott streamet Carson Coma YouTube-csatornáján. Bár több mint ezren tettek ugyanígy, a zenészeknek alkalmazkodniuk kellett az új helyzethez, hogy a helyszínen nincs közönségük. A dolog úgy kezdődött, hogy a legelején megmutatták a setlistet, amely mindössze ennyi volt: „Valami csak lesz”. Ebben a szellemiségben zajlott a következő másfél óra, koncertnek csak nagy jóindulattal volt nevezhető, inkább egy próbához, vagy még inkább szabad improvizációhoz hasonlított.

Összességében legalább annyit sztorizgattak, röhögtek egymáson, és játszottak rövid részleteket a nézők által kommentben kért ismert slágerekből (ezt is direkt rosszul), mint amennyi időt tényleges zenéléssel töltöttek. Egy ponton a backstage-be is bementek, de az itt eltelt hosszú percek alatt sem történt semmi érdemleges azon túl, hogy alaposan megmutatták a merch-pultot, miközben folyamatosan poénkodtak.

Ez most mégsem negatív kritika, mégpedig azért, mert az összeszedettség teljes hiánya ellenére is végig sütött róluk, hogy élvezik az egészet. Ha valódi közönség előtt esik szét ennyire egy zenekar, az súlyos fiaskó. Így viszont, hogy a nézők otthon ültek a kanapéjukon, ráadásul belépőjegyet sem kellett váltani, sokkal könnyebb volt venni a lapot, és velük együtt kihozni a maximumot a végtelenül szürreális szituációból, amelyben jelenleg élünk.

Élő közvetítés az A38-ról, március 25.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.