Lemez

Puccini: A Nyugat lánya

Zene

A múlt legendáival minden találkozás veszedelmes: vagy rácáfolnak a szép emlékekre, vagy épp ellenkezőleg, újra csak megdicsőülnek, és bűnös nosztalgiát ébresztenek bennünk. A most lemezen kiadott 1966-os operaházi Puccini-előadással s benne Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert álompárosával az utóbbi a helyzet. Noha Házy technikája itt sem tűnik éppenséggel kikezdhetetlennek, az aranyásók között akad vészmegoldásnak is bajosan beillő énekes, a színpadi és egyéb zajok pedig olykor egyenesen kriminálisak. Csakhogy Házynak el lehet és el is kell hinnünk, hogy női bájjal, jó szóval és fegyverrel elkormányozza maga körül a vadnyugati férfivilágot. S ugyanígy elhisszük Ilosfalvynak a nemes lelkű banditát – és legfőként: kettejüknek a szerelmet. Ehhez képest szinte mellékesnek hat az 54 éve rögzített anyag másik nagy ajándéka, Nádasdy Kálmán magyar szövege. Kiderül ugyanis, hogy milyen sokat ad hozzá egy előadás légköréhez, ha a közönség – és maguk az operaénekesek is értik, hogy miről szól az adott opera. Nemcsak úgy hozzávetőlegesen vagy az operalexikonok tartalmi összefoglalóinak szintjén, hanem valóban szóról szóra. Mindehhez már csak ráadás néhány, ma már halványult emlékű énekes (újra)felfedezése: a mackósságában is markáns baritonú Jámbor Lászlót, a kis szerepben is egész alakot teremtő Kishegyi Árpádot vagy a Szomszédokból félreismert Palócz Lászlót az utókor is méltán megsüvegelheti.

OperaTrezor (2CD), 2019

alá

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.