Lemez

Puccini: A Nyugat lánya

Zene

A múlt legendáival minden találkozás veszedelmes: vagy rácáfolnak a szép emlékekre, vagy épp ellenkezőleg, újra csak megdicsőülnek, és bűnös nosztalgiát ébresztenek bennünk. A most lemezen kiadott 1966-os operaházi Puccini-előadással s benne Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert álompárosával az utóbbi a helyzet. Noha Házy technikája itt sem tűnik éppenséggel kikezdhetetlennek, az aranyásók között akad vészmegoldásnak is bajosan beillő énekes, a színpadi és egyéb zajok pedig olykor egyenesen kriminálisak. Csakhogy Házynak el lehet és el is kell hinnünk, hogy női bájjal, jó szóval és fegyverrel elkormányozza maga körül a vadnyugati férfivilágot. S ugyanígy elhisszük Ilosfalvynak a nemes lelkű banditát – és legfőként: kettejüknek a szerelmet. Ehhez képest szinte mellékesnek hat az 54 éve rögzített anyag másik nagy ajándéka, Nádasdy Kálmán magyar szövege. Kiderül ugyanis, hogy milyen sokat ad hozzá egy előadás légköréhez, ha a közönség – és maguk az operaénekesek is értik, hogy miről szól az adott opera. Nemcsak úgy hozzávetőlegesen vagy az operalexikonok tartalmi összefoglalóinak szintjén, hanem valóban szóról szóra. Mindehhez már csak ráadás néhány, ma már halványult emlékű énekes (újra)felfedezése: a mackósságában is markáns baritonú Jámbor Lászlót, a kis szerepben is egész alakot teremtő Kishegyi Árpádot vagy a Szomszédokból félreismert Palócz Lászlót az utókor is méltán megsüvegelheti.

OperaTrezor (2CD), 2019

alá

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."