Lemez

DJ Bootsie: Allegro Identity

  • - minek -
  • 2020. május 2.

Zene

Az elektronikus zenekészítők között lassan veteránnak számító Solymosi Vilmos hosszú évek, sőt évtizedek óta tudatosan és meglehetősen öntörvényűen építi saját zenei világát. Új lemeze (amely szinte pontosan öt évvel az előző album, az In Solem Verti után jelent meg) pontos lenyomata annak, mit vitt tovább a korai albumok hangzásából, és mivel bővítette a tudatosan használt zenei eszközök, stiláris elemek listáját. A széttördelt vokálmintára épülő, álomjárta nyitószám, a Balerina az egyik lehetséges énjét idézi, a folytatás az agresszíven odarakott, csúcsra járatott, üdítően friss Hooo rukk a maga direkt partizenéből vett (de idézőjelesen kezelt) hatáskeltő eszközeivel a másik utat mutatja. A Citerator népzenei hangmintás trapje nemcsak ötletnek remek, de a kivitelezés is rendben van. Bootsie a merész ideákon kívül a fűrészfoghangokkal sem spórolt, amelyek néha szinte nosztalgikus merengésbe olvadnak (például az Orca című darabban). Emberi ének csak elvétve, hangmintaként jut át a hangképet szolgáltató gigantikus ipari porszívó szűrőjén, mint a Kitaroo című számban, vagy manipulálva, felütésként működik, mint a Mindentudót indító strófa. A záró Varjúdomb kesergős dallama és lassan botorkáló ütemei apokaliptikus hangorkánba ütköznek, majd együtt oldódnak fel a finálé simogató hangfüggönyében – a kollízió jót tesz a hangzásnak, a látszólag ellentétes érzelmi töltetű, gondosan egymáshoz szerkesztett motívumok végül itt is kerek egészet adnak.

Budapest Vinyl, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.