Lemez

DJ Bootsie: Allegro Identity

  • - minek -
  • 2020. május 2.

Zene

Az elektronikus zenekészítők között lassan veteránnak számító Solymosi Vilmos hosszú évek, sőt évtizedek óta tudatosan és meglehetősen öntörvényűen építi saját zenei világát. Új lemeze (amely szinte pontosan öt évvel az előző album, az In Solem Verti után jelent meg) pontos lenyomata annak, mit vitt tovább a korai albumok hangzásából, és mivel bővítette a tudatosan használt zenei eszközök, stiláris elemek listáját. A széttördelt vokálmintára épülő, álomjárta nyitószám, a Balerina az egyik lehetséges énjét idézi, a folytatás az agresszíven odarakott, csúcsra járatott, üdítően friss Hooo rukk a maga direkt partizenéből vett (de idézőjelesen kezelt) hatáskeltő eszközeivel a másik utat mutatja. A Citerator népzenei hangmintás trapje nemcsak ötletnek remek, de a kivitelezés is rendben van. Bootsie a merész ideákon kívül a fűrészfoghangokkal sem spórolt, amelyek néha szinte nosztalgikus merengésbe olvadnak (például az Orca című darabban). Emberi ének csak elvétve, hangmintaként jut át a hangképet szolgáltató gigantikus ipari porszívó szűrőjén, mint a Kitaroo című számban, vagy manipulálva, felütésként működik, mint a Mindentudót indító strófa. A záró Varjúdomb kesergős dallama és lassan botorkáló ütemei apokaliptikus hangorkánba ütköznek, majd együtt oldódnak fel a finálé simogató hangfüggönyében – a kollízió jót tesz a hangzásnak, a látszólag ellentétes érzelmi töltetű, gondosan egymáshoz szerkesztett motívumok végül itt is kerek egészet adnak.

Budapest Vinyl, 2020

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."