CD: Énem apád! (Peter Sadlo és barátai ütőhangszeres lemeze)

  • Csengery Kristóf
  • 2002. február 21.

Zene

A CD címe (Drum Together) nem véletlenül utal az 1969-es Beatles-album, az Abbey Road sikerszámára (Come Together): az ütős repertoár régóta félhivatalos átkelőhelyként szolgál a "komoly" és "könnyű" műfaj egymással hadban álló birodalmainak határán.

A CD címe (Drum Together) nem véletlenül utal az 1969-es Beatles-album, az Abbey Road sikerszámára (Come Together): az ütős repertoár régóta félhivatalos átkelőhelyként szolgál a "komoly" és "könnyű" műfaj egymással hadban álló birodalmainak határán.Akortárs zene eszközei a lemezen megszólaló művek közül kettőben erőteljesen vegyülnek a dzsessz és a poprock stílusjegyeivel. A nürnbergi születésű Peter Sadlo (1962) azonban más tekintetben is a kézfogások és a hídverés jegyében állította össze a műsort: a megszólaló hat szám öt világrészt jár be, némelyikben eltérő földrajzi tájak zenekultúrái keverednek. Sőt még a közreműködők listáját böngészve is tudatosságra kell gondolnunk: nem lehet véletlen, hogy a hét muzsikus közül csak kettő német, a többiek sorában azonban chilei éppúgy akad, mint kínai vagy ausztrál, nyugat-afrikai éppúgy, mint magyar. Netán a world music néven divatozó, főként giccset gyártó, álintellektuális szórakoztatózenei eklektika újabb termékével állunk szemben? - kérdezheti gyanakodva az olvasó. Erről szerencsére szó sincs.

A szerzők közül ketten a 20. századi

kortárs zene

immár eltávozott nagyjait képviselik (megkockáztathatnánk: klasszikusait, ám ez a szó aligha fog valaha is illeni az amerikai kísérletező, John Cage vagy a tavaly elhunyt görög Iannis Xenakis művészetére). Egy harmadik alkotó, a hetvenkét esztendős, japán Minoru Miki az ismert és elismert, jó nevű öregek képviselője, a középgeneráció tehetségét reprezentálja Matthias Schmitt (1958) egy darabja, ami pedig a további két kompozíciót illeti, ezek esetében úgy látszik, Peter Sadlo sem vonhatta ki magát az ütőegyüttesek háza táján világszerte uralkodó divat hatása alól: e két opus a csoport egy-egy tagjának alkotása.

Az utóbbiakat nem venném túl komolyan, s főként nem ítélkeznék esetükben azzal a homlokráncoló, akadémikus szigorral, melyet a diplomás zeneszerzők partitúrái számára tartogat a kritika. Az ütőhangszeres játék nehéz fizikai munka, veszélyes üzem, nem csoda, hogy az ütősöknek olykor eljár a kezük: hirtelen felindulásból néha elkövetnek egy darabot. Ami a dolog instrumentális részét illeti: ki tudná, ha nem ők, hogy mi az, ami hangszerszerű és hatásosan szól? Csak hát a szerkezet, a dramaturgia, az eredetiség, az ízlés... Az ausztrál Dean Wilmington (1969) dolgozata (Heat) nem mentes attól az enyhén giccsveszélyes, naturalisztikus egzotizmustól, amely manapság sok ütős darab szerzőjét tereli a felszínesség tévútjára. Kissé idegenforgalmi ízű itt az ősi ausztrál fúvós óriáshangszer, a didgeridoo szerepeltetése. Nem sikerült mélységre vagy magvasabb tartalmakra lelnem Nandor Weisz (vagyis Weisz Nándor, a Nemzeti Filharmonikusok 24 esztendős tagja) Improvisation Latino című opusában sem. Azt hiszem, mindkét mű lényege

az ütős játék kínálta zsigeri örömök

felszabadult kiélése, s alighanem ezzel függ össze, hogy a lemez műsorán épp e két műben figyelhető meg a könnyűzenei ritmika (Wilmingtonnál a dzsessz és a pop-rock, Weisznél a szamba) erőteljes hatása.

Matthias Schmitt munkája, a Ghanaia érdekesen s főként vonzón elegyíti a modern kortárs zene és a tradicionális afrikai dobkultúrák eszközeit és kifejezésvilágát. Szintén jelen van a feldolgozott hagyomány Minoru Miki kompozíciójában: a Marimba Spiritual szuggesztív zene, sőt tartalmaz kifejezetten mágikus pillanatokat is. Kiválóan alkalmas arra, hogy előadásakor megmutatkozzék az együttes tagjainak lehengerlő virtuozitása: pompás, feszesen pergő tolmácsolásban halljuk. John Cage a Third Constructiont immár hatvan éve, 1942-ben írta - különös arra gondolni, hogy ez a ma is frissen és újszerűen ható mű immár zenetörténet: előbb keletkezett, mint Bartóktól a Concerto vagy a 3. zongoraverseny. Peter Sadlo és muzsikustársai pontos, színgazdag és dinamikus előadásáról írva a recenzensnek érdemes emlékeztetnie arra, hogy e tolmácsolás tapasztalatait a magyar lemezvásárló immár háromlemeznyi ütős Cage-mű (köztük a Third Construction) könnyen hozzáférhető hazai felvételével is kiegészítheti: a Hungaroton gondozásában az Amadinda 1999-ben indította útjára Cage ütőhangszeres műveinek hanglemez-összkiadását.

Végül a Xenakis-darab, a Psappha kapcsán egy hiányérzetből támad messze vezető gondolatsor. Hallgatva Peter Sadlo

markáns és virtuóz szólóját,

felidéztem magamban egy régi koncertélményt: 1979 őszén, a Korunk Zenéje fesztivál vendégeként az akkori ütőhangszeres művészet egyik csillaga, Sylvio Gualda játszotta a darabot a Zeneakadémián olyan szuggesztivitással, amelyet huszonhárom év alatt sem lehetett elfelejteni. Nem dicsérném az egykori teljesítményt ilyen határozottan, ha csak a magam gyarló emlékezetére hagyatkozhatnék. Tanúm Kroó György, aki így írt a műről és a tolmácsolásról: "ahogy Gualda eljátszotta, megrendítő, ellenállhatatlan emberi megnyilatkozás; mű, amely lesöpri magáról a prekoncepciót, az ideológiát, a struktúrát, és minden pillanatban minden elemével kommunikál. "riási tehetség par excellence zenei megnyilatkozása egy bravúrosan anyagszerű mű keretében." Nos, ilyen delejező erő és személyesség, úgy érzem, nem jellemzi Peter Sadlo felvételét. De - s ez a lényeg - az előadást hallgatva egyre inkább hatalmába kerített az a feltételezés, mely szerint talán nem is jellemezheti. Az ütőhangszeres művek legjobbjai ugyanis minden bizonnyal többek puszta hangszín-, hangmagasság- és ritmuskonstrukcióknál. Nem csupán zenék: mélyre hatolnak a kollektív emlékezetben, ősi mágikus-kultikus szertartásokat idézve. Márpedig ezek atmoszféráját aligha lehet hangfelvételen rögzíteni: elengedhetetlen alkotóelemük a személyes jelenlét, a testi közelség - a látás éppúgy, mint a hallás. Hallani kell a dobos zihálását; találkozniuk kell a tekinteteknek, látni kell, ahogyan verejtékcseppek gördülnek végig a játékos halántékán. Ez az oka, és nem a kiváló Peter Sadlo hibája, hogy a rációból és szenvedélyből ötvözött Xenakis-opusból CD-n, úgy látszik, csak a ráció érvényesülhet.

Csengery Kristóf

(Warner-Teldec, 2001)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.