Film: Sanghaji asszonyok (Lou Ye: Egy szirén szerelme)

  • Hungler Tímea
  • 2002. február 21.

Zene

Az opus mandarin nyelven a "Shozhou he" névre hallgat, amely a film titkos főszereplőjére, a Sanghajt átszelő Shozou folyóra utal(na). Végignézve a csöppet sem unalmas, kifejezetten érzelemdús, és még az agyat is megmozgató 85 percet nyilvánvaló, hogy a magyar címben miként keveredik Gizike a gőzekével. A főszereplő bártáncosnő nem szirén, hanem sellő, vízitündér, gyengébbek kedvéért: felül szőke hajas baba, alul hal, ami ugye messze nem azonos a görög mitológiából ismert félig madár, félig asszonytestű keveréklénnyel, hacsak nem abban, hogy mindkét hibrid előszeretettel csábítgatja halomra az útjába akadó hajósokat.
Az opus mandarin nyelven a "Shozhou he" névre hallgat, amely a film titkos főszereplőjére, a Sanghajt átszelő Shozou folyóra utal(na). Végignézve a csöppet sem unalmas, kifejezetten érzelemdús, és még az agyat is megmozgató 85 percet nyilvánvaló, hogy a magyar címben miként keveredik Gizike a gőzekével. A főszereplő bártáncosnő nem szirén, hanem sellő, vízitündér, gyengébbek kedvéért: felül szőke hajas baba, alul hal, ami ugye messze nem azonos a görög mitológiából ismert félig madár, félig asszonytestű keveréklénnyel, hacsak nem abban, hogy mindkét hibrid előszeretettel csábítgatja halomra az útjába akadó hajósokat.

Ha a néző képes túllépni e mitológiai keveredésen, szövevényes, posztmodern szerelmi történet kellős közepén találja magát. Az egyes szám első személyű narrátor, a videofelvételekből élő Lao meséli el kettejük (Meimei, a bársellő és saját maga) szerelmét, amelyben egy urbánus legenda, az újságok szalagcímeit hosszú időre kibérelő tragikus románc szálai fonódnak össze. Nevesítve: a motoros futár, Mardar és fiatal kedvese, Moudan végzetes kimenetelű vonzalma, mely a hölgy szerelmi csalódástól vezérelt öngyilkossági kísérletébe torkollik (Moudan elkeseredésében a Shozouba veti magát, Mardar pedig nyugalmát veszítve éveket tölt boldogtalanul a felkutatásával).

A film igazi posztmodern állatorvosi ló: metaszerkezet a javából. A narrátor, Lao azért kezdi mesélni a legendát, mert szerelme, Meimei követendő példaként, klasszikus románcként (lásd: Romeo és Júlia, Trisztán és Izolda) az elkötelezettség, a bizalom, a kötődés metaforájaként állítja elé. Lao, akit nem látunk a filmben, csak a (kamera) szemén keresztül érzékeljük az eseményeket, megrendezi a legenda saját(os) olvasatát, játszik az alaphelyzettel, feltételes módban beszéli el, hogyan is bontakozhatott ki és vezethetett tragédiához a két szerelmes története. Időnként megakad, abbahagyja a szerelmes film "rendezését", majd továbbszövi az eseményeket, melyekből igazi film noir-t kerekít (ami stílusában, és abban, hogy a Meimeit és a Moudant megformáló színésznő, Zhou Xun azonos, Alfred Hitchcock Vertigójával és Wong Kar-Wai Chungking Expresszével mutat rokonságot); miliőrajzot készít a kínai alvilágról, a piszkos üzletekről, melynek ingoványán a párocska lápvirágszerelme szárba szökkent.

A kézikamerával rögzített képek, az identitásváltások, az egyes szám első személyű, feltételes módban elmondott történet - amelynek egy pontján a szálak azzal gabalyodnak végleg egymásba, hogy a legenda motoros futára a bártáncosnőben, a sellőben elveszett szerelmére ismer - arról mesél, hogyan álmodjuk mindannyian a szerelmet.

Keverjük a realitást a vágyainkkal, mintának tekintjük az elhíresült, izzó szerelmi történeteket, kiválasztottunkat hipotetikus tulajdonságokkal ruházzuk fel (Moudannak hisszük Meimeit, Meimeinek hisszük Moudant). Arról mesél, hogyan használjuk a feltételes módot, játsszuk le mindannyiszor a "mi lett volna, ha" összes variációját, hogy aztán, ha még mindig "szerelemre vagyunk hangolva", újrakezdjük egy másik Igazi oldalán, elkerülve a Shozou zavaros habjait.

Hungler Tímea

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.