Lemez

Cecilia Bartoli

  • - kolozsil -
  • 2013. július 6.

Zene

Cecilia Bartoli annak ellenére az egyik legjelentékenyebb mai énekesnő, hogy többnyire csak árialemezeket ad ki. Felfedez, felfedeztet zeneszerzőket, hiszen megteheti: lemezei akkor is kelendőek, ha soha nem hallott nevekkel áll elő.

Callas, Gruberova, Montserrat Caballé után mezzoszopránként elénekelni a bel canto egyik legnagyobb szerepét - istenkísértésnek látszik. De ezt a Normát fölösleges másokéhoz méricskélni. Bartoli meg akarta tisztítani Bellini teremtményét az évszázadok alatt rárakódott természetellenességtől, a dívák cicomáitól. Ma a régi zenei mozgalom már nem csak azt jelenti, hogy egy adott művet korhű hangszereken, az eredeti hangzáshoz közelítő előadásmóddal adnak elő. Bartoli a kutatások, az eredeti előadásról előásott anyagok és Bellini írásai alapján rekonstruáltatott egy Normát. Előadása a prima la musica poi le parole praxisából indul ki, vagyis abból, ahogy azt a bel cantóban értelmezték (a zene elsődlegességét hirdetve a szöveggel szemben). Tehát nem az a kérdés, jobb-e Bartoli Normája, mint Callasé, jobban átéli-e a druida papnő szerepét, hanem hogy tud-e valóban és merőben más, a bel canto lényegét közvetítő előadás lenni. És tud, köszönhetően a Giovanni Antonini vezette La Scintilla zenekarnak, meg természetesen Bartolinak, aki mellett mindenki csak ministráns. Hihetetlen érzelmi telítettség, teltség, bőség jellemzi, szinte pusztító őserő. A Norma az ő előadásában nem diadémos, kosztümös szerep, hanem egy hús-vér nő megnyilatkozása. Ugyanakkor ez nem győzött meg róla, hogy ezentúl Bartolinak egyfolytában bel cantót kell énekelnie.

Bellini: Norma. DECCA, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.