Lemez

Cecilia Bartoli

  • - kolozsil -
  • 2013. július 6.

Zene

Cecilia Bartoli annak ellenére az egyik legjelentékenyebb mai énekesnő, hogy többnyire csak árialemezeket ad ki. Felfedez, felfedeztet zeneszerzőket, hiszen megteheti: lemezei akkor is kelendőek, ha soha nem hallott nevekkel áll elő.

Callas, Gruberova, Montserrat Caballé után mezzoszopránként elénekelni a bel canto egyik legnagyobb szerepét - istenkísértésnek látszik. De ezt a Normát fölösleges másokéhoz méricskélni. Bartoli meg akarta tisztítani Bellini teremtményét az évszázadok alatt rárakódott természetellenességtől, a dívák cicomáitól. Ma a régi zenei mozgalom már nem csak azt jelenti, hogy egy adott művet korhű hangszereken, az eredeti hangzáshoz közelítő előadásmóddal adnak elő. Bartoli a kutatások, az eredeti előadásról előásott anyagok és Bellini írásai alapján rekonstruáltatott egy Normát. Előadása a prima la musica poi le parole praxisából indul ki, vagyis abból, ahogy azt a bel cantóban értelmezték (a zene elsődlegességét hirdetve a szöveggel szemben). Tehát nem az a kérdés, jobb-e Bartoli Normája, mint Callasé, jobban átéli-e a druida papnő szerepét, hanem hogy tud-e valóban és merőben más, a bel canto lényegét közvetítő előadás lenni. És tud, köszönhetően a Giovanni Antonini vezette La Scintilla zenekarnak, meg természetesen Bartolinak, aki mellett mindenki csak ministráns. Hihetetlen érzelmi telítettség, teltség, bőség jellemzi, szinte pusztító őserő. A Norma az ő előadásában nem diadémos, kosztümös szerep, hanem egy hús-vér nő megnyilatkozása. Ugyanakkor ez nem győzött meg róla, hogy ezentúl Bartolinak egyfolytában bel cantót kell énekelnie.

Bellini: Norma. DECCA, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.