Lemez

Cecilia Bartoli

  • - kolozsil -
  • 2013. július 6.

Zene

Cecilia Bartoli annak ellenére az egyik legjelentékenyebb mai énekesnő, hogy többnyire csak árialemezeket ad ki. Felfedez, felfedeztet zeneszerzőket, hiszen megteheti: lemezei akkor is kelendőek, ha soha nem hallott nevekkel áll elő.

Callas, Gruberova, Montserrat Caballé után mezzoszopránként elénekelni a bel canto egyik legnagyobb szerepét - istenkísértésnek látszik. De ezt a Normát fölösleges másokéhoz méricskélni. Bartoli meg akarta tisztítani Bellini teremtményét az évszázadok alatt rárakódott természetellenességtől, a dívák cicomáitól. Ma a régi zenei mozgalom már nem csak azt jelenti, hogy egy adott művet korhű hangszereken, az eredeti hangzáshoz közelítő előadásmóddal adnak elő. Bartoli a kutatások, az eredeti előadásról előásott anyagok és Bellini írásai alapján rekonstruáltatott egy Normát. Előadása a prima la musica poi le parole praxisából indul ki, vagyis abból, ahogy azt a bel cantóban értelmezték (a zene elsődlegességét hirdetve a szöveggel szemben). Tehát nem az a kérdés, jobb-e Bartoli Normája, mint Callasé, jobban átéli-e a druida papnő szerepét, hanem hogy tud-e valóban és merőben más, a bel canto lényegét közvetítő előadás lenni. És tud, köszönhetően a Giovanni Antonini vezette La Scintilla zenekarnak, meg természetesen Bartolinak, aki mellett mindenki csak ministráns. Hihetetlen érzelmi telítettség, teltség, bőség jellemzi, szinte pusztító őserő. A Norma az ő előadásában nem diadémos, kosztümös szerep, hanem egy hús-vér nő megnyilatkozása. Ugyanakkor ez nem győzött meg róla, hogy ezentúl Bartolinak egyfolytában bel cantót kell énekelnie.

Bellini: Norma. DECCA, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.