Címlapsztori - Susheela Raman: Music For Crocodiles (lemez)

Zene

Susheelával tele most a sajtó, őt látom az októberi Folk Roots és a novemberi Blue Rhythm borítóján, és alighanem folytatható lenne még e sor.

Susheelával tele most a sajtó, őt látom az októberi Folk Roots és a novemberi Blue Rhythm borítóján, és alighanem folytatható lenne még e sor. Nálunk az ismeretlenebbek közé tartozik, de ennek nincsen különösebb hírértéke, volt már olyan, hogy lemaradtunk egy-két lemezről. Még "mázlink" is van, hiszen "a szakma" erre a krokodilosra esküszik Susheela korábbi dobásaihoz, a 2001-es Salt Rain és a tavalyelőtti Love Trap címűhöz képest, pedig azok sem piskóták: a Salt Raint nyomban Mercury-díjra jelölték, és hazavihette a BBC Radio 3 világzenei díját az "új erők" kategóriában.

Nézzük csak, négy évvel ezelőtt mit tudhattak róla. Susheela Raman 1973-ban született Londonban, tamil bevándorlók lánya. Tizenegy éves korában Sydneybe költözött a család, Susheela ott kattant rá a dél-indiai klasszikus zenére és a nyugati tánczenékre - a nyolcvanas évek vége egy funky-soul bandában érte. 1995-ben indiai tanulmányútra indult, s a hindusztáni énekeslegenda, Shruti Sadolikaar tanítványa lett, majd 1997-ben visszaköltözött Londonba. Előbb a "brit ázsiai színtérhez" köthető (elektronikus) Joi-kollektíva fog-lalkoztatta - együtt turnéztak és együtt vették fel a One and One is One című lemezt -, aztán meg-ismerte Sam Mills angol gitárost, s innentől szinte rögtön magára talált. Mills neve két fronton is jól csengett: egyrészt futtatott egy rokonszenves afropop együttest Tama néven, másrészt meg a bengáli énekes szufikhoz kötődő Paban Das Baullal készített lemezt Real Sugar címmel. Ez utóbbira volt a mi Susheelánk vevő kezdetben - aztán fokozódott a helyzet, és hogy a női magazinok se maradjanak anyag nélkül: összeházasodtak szépen.

Susheela és Mills három évig dolgozott a Salt Rain számain. Hogy mi lett a vége, jeleztem már, de körülírni is megpróbálhatom: egy olyan zenei világ, melyben Susheela elragadtatása egyformán kötődik a karnatikus hagyományhoz és a soulhoz, blueshoz, elektronikus tánczenékhez, nem feledkezve meg Mills nyugat-afrikai kalandozásairól sem. Mégpedig úgy, hogy ne a multikulturális gazdagságon, hanem a személyességen legyen a hangsúly. Ha Susheela "rokonsága" után kutatnánk, talán Nitin Sawhney kerülhetne szóba a gyökérte-lenségük és a világmindenségük, a dalközpontúságuk és annak kifinomult-visszafogott tálalása alapján.

Imigyen szóla a krokodil is: az indiai bluestól az indiai malin át az indiai soulig hegyezhető fülünk. A társaság magja jó ismerős: Susheela éneke és tanpurája (zümmögő hangú, lantszerű, 4-5-6 húros hétköznapi kísérő hangszer) mellett Mills gitárja, a guineai Djanuno Dabo perkája, az indiai Aref Durvesh tablája és a kameruni Hilaire Penda basszusgitárja - de a vendégekkel "új vizekre" evezhetünk. Az említett ragadozó hüllőben bővelkedő Madrászra és városába.

Susheelának most adódott először alkalma, hogy részben Indiában - s ott madrászi muzsikusok társaságában - vegye fel a számait. A hangszerelésben így nyomatékot kaptak a déli vonós és pengetős hangszerek: a hegedű, a szitárős veena és az előszeretettel importált mandolin, minek következtében az a benyomásunk támadhat, hogy egy rakás tradicionális darabot hallunk. Pedig éppen ellenkezőleg: Susheela korábbi lemezeire messze nem került ennyi saját szerzemény.

Bizony, a Music For Crocodiles-szal nemcsak előadóként, de szerzőként is kimondottan élvezeteset és maradandót alkotott.

Narada/EMI, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.