A mell szerelmese - Gaston Lachaise: A nő (képzőművészet)

  • Hajdu István
  • 2005. november 17.

Zene

Bizonyos művészetelméleti és-történeti iskolák szerint a szerző élete, sorsa érdektelen munkáinak megítélésében; a mű önmagában áll. Mások úgy tartják, az élet és a mű kettőse elválaszthatatlan, sőt igazán teljessé a harmadikkal sannak történetével lesz, vagyis a "befogadó" részvételével bomlik ki a jelentés.

Bizonyos művészetelméleti és-történeti iskolák szerint a szerző élete, sorsa érdektelen munkáinak megítélésében; a mű önmagában áll. Mások úgy tartják, az élet és a mű kettőse elválaszthatatlan, sőt igazán teljessé a harmadikkal sannak történetével lesz, vagyis a "befogadó" részvételével bomlik ki a jelentés.

A döntés nyilván kor- és korszakfüggő, smost is csak annyiban érdekes, hogy Gaston Lachaise - számomra amúgy jegesen idegen - szobrászata ésaz azt körítő ritkás, nem túl gazdag, önmagát ismétlő irodalom, aztán az abból kiszálazható adatok, valamint a mesterről és múzsájáról lelhető fényképek egy olyan történetet tárnak fel, mely szinte egyenértékűvé teszi regényes önmagát, tehát az histoire-t az éppen hetven évvel ezelőtt elhalt művész munkáival. Vagy fordítva, Lachaise élete olyannyira tipikussá lett fogalmazva, hogy mint valami toposz, filmre kívánkozó művészsors, ríkatóan általános dráma, nemcsak rávetül, de mélyen befolyásolja, sőt átmagyarázza munkásságát. Mondhatnánk, a sztori megszorítja szívünket, sfeladjuk, nem tiltakozunk tovább, kihalljuk a tragédiából a szerelem himnuszát.

Mert hát erről van szó: a fiatal francia szobrászt egy nála tíz évvel idősebb amerikai nő iránt érzett imádata röpítette át az óceánon, hogy ott mindent újrakezdjen, és sikerüljön is: az asszonyt idollá, a szerelem bálványává, önmagát meg újvilági hírességgé emelte, hogy aztán viszonylag fiatalon - ahogy mondani szokás, ereje és alkotókészsége teljében - leukémiában elhaljon.

Cinikusnak hangzik mindez, talán az is, míg nem látjuk a műveket, snem értjük meg: Lachaise a nagy, sokszor megmintázott test rabjaként egy kínosan avítt, feszengető kompromisszum foglyává lett. Vagyis nyilvánvalóan azzá akart lenni, nem is tudott mássá, Pygmalionná, a kép és képmás szerelmesévé, mint Van Gogh volt a NapéÉ, már ahogy ezt az amerikaiak annak idején elképzelték (meg most is). Lachaise munkáin ugyanis - a 20. század igazán élénk első harminc évében - az eltagadhatatlan szenvedélyen kívül más nem érződik, mint a megfelelés kényszere egy eklektikus, kínosan kimódolt formálás kötésében. A finomkodó, budoár-párállású szecessziót injektálta az amerikai emlékműszobrászat teátrális heroizmusába, saz eredmény olyan, mintha szántszándékkal Maillolt próbálta volna - ha nem is persziflálni, de mindenesetre - valamiféle pastiche kedvéért megidézni, jó harsányan és durván. Svégül is, az eredményt látva, főként: anakronizmus gyanánt. Persze, a dolog érthető: a Párizsban még René Lalique-nál, az art nouveau iparművész fejedelménél (technikailag) láthatólag igen jól iskolázódott fiatalember 1906-tól az USA-ban már H. H. Kitson hadseregszobrász bostoni műtermében edukálódott tovább, hogy a tízes-húszas évek fordulójára amerikaiasan férfiassá válhassék, sa melankolikus-dekadens, óvilági fin de siécle hangulatot felcserélhesse a sportos-testkultúrás fílingre. Sikerült, tagadhatatlan, de nem tökéletesen. Hatalmas aktjai, de kisebb, nippszerű bronzai is valami kétségbeejtő, jellegzetesen 19. századi, alapvetően formális, affektált műszemérmetlenséggel sértik-kísértik azt a határt, ami a prüdériát elválasztja az érzékeny tartózkodástól. Szobraival paradoxont, kecseskedő nő-gólemeket teremtett, melyek tévedhetetlenül irritálják, de véletlenül sem provokálják a konvencionális ízlést; tipikusan azt a szándékot jelenítik meg, melynek célja nem más, mint illetlenséggel borzolni a szaruhártyát.

Úgy rémlik, olykor elégedetlen is volt: talán attól tartva, hogy a hatalmas, fedetlen idomok és a feltárulkozás, ha még nem is courbet-i, de bátran nyitott gesztusai nem sértenek föl elég sikolyt a néző torkából, megkettőzte, máskor ide-oda csapatta-lóbálta valami rejtélyes, ki tudja, honnan feltörő "dinamikával" örök modellje kebleit, egyszerre áldozva vágyai és a mélyen félreértett kortárs művészet oltárán. Hogy Lachaise a futurizmust vagy Picassót igyekezett-e domesztikálni, az már örökre rejtély marad, de az biztos, hogy sokmellű, sokszervű munkái valami megbomlott harmóniáról kiabálnak. Az igazság kedvéért viszont jegyezzük meg: e.e. cummings, a zseniális költő, a szobrász híve nagyra értékelte intelligenciáját és művészetét, egy Franciaországban nemrég meg-jelent albumban pedig - mások mellett - Lousie Bourgois, korunk talán legnagyobb szobrásza ír alélt szavakat Lachaise-ről.

Nekem meg, fogalmam sincs, miért, folyton Rodin meztelen Balzacja jut eszembe Isabellről, Gaston Lachaise múzsájáról, vagy ahogy egy francia művészeti site összefoglalja: az anyáról, táplálóról (?), odaadó szeretőről. Mindegy, véletlen vagy sem, Balzac írja valahol: "Ahol a Forma uralkodik, ott eltűnik az Érzelem."

Szépművészeti Múzeum, január 8-ig

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.