Columbo esete Branford Marsalisszal a Dokkban

  • m. l. t.
  • 1998. július 16.

Zene

Marsalis, Garrett, Redman, Carter -- megint egy csomó jelképes név az amerikai szaxpiacon. Mondhatni befutott egy nemzedék, melynek tökéletes a képzettsége és vonzó pofára is, nem szúr szemet a privát szférában, és könnyedén eligazodik úgy a hagyomány, mint a marketing útvesztőiben. Õk lehetnének a jazz yuppie-jai, ha a falra akarnám festeni.
Marsalis, Garrett, Redman, Carter -- megint egy csomó jelképes név az amerikai szaxpiacon. Mondhatni befutott egy nemzedék, melynek tökéletes a képzettsége és vonzó pofára is, nem szúr szemet a privát szférában, és könnyedén eligazodik úgy a hagyomány, mint a marketing útvesztőiben. Õk lehetnének a jazz yuppie-jai, ha a falra akarnám festeni.

De nem mennék olyan messzire. Nekem kiesik a Hajógyári-sziget is. Rákanyarodom a hídjára, szépen lestoppolnak a biztonságiak, nem bántanak, mutatnak parkolóhelyet. Csupa szép és új autó, a Columbo szokott így megérkezni, ha szabad ezt mondanom. Dokkot ilyen elegánsnak még soha nem láttam, márpedig ez bent is ragyog, továbbá egy motorkerékpár úszik a légterében. Meccs van. Két futballcsapat játszik a kivetítőn egymással, és ha az egyik nyer, akkor nem lesz hosszabbítás, vagyis nyertem. Tele a dokk drukkal. De azért nem hinném, hogy beférnének három-négyszáznál többen, márpedig valamiből ki kellett hozni Marsalist, bizonyára innen a négyezerötszázas jegy. Nem az enyém, az tisztelet-. De akkor is. Én úgy nőttem fel, hogy ez egy plebejus műfaj; igaz, nem is nőttem magasra. A Columbo már megint.

*

Bejutottak a döntőbe, 2-1. Immár Marsalis is az öltözőbe vonult; kikunkorodik egy-egy futama - bemelegít. Jeff "Tain" Watts bukkan fel először, kicsit birizgálja a bőröket, aztán hátra ő is. Gyerünk, még gyorsan pörgessük át, mit lehet ezekről a palikról tudni.

Marsalis Stingnek köszönheti nemzetközi hírnevét - és egy csomó dohányt is. Ez úgy volt, hogy a Police felbomlása után Sting dzsesszmuzsikusokra építette a továbbiakat. 1985-öt írtunk, amikor a Blue Turtles Band összeállt: benne Branford Marsalis, az öccse, Wynton, aztán Darryl Jones, Kenny Kirkland, Omar Hakim. A Sting-történet ekkor ért a csúcspontjára, nevezetesen Dream Of The Blue Turtles és Bring On The Night címmel. Branford épp negyedszázada működött abban az évben, kijárta már a Berkleet, túlesett a debütáló Scenes In The City albumon, előtte Art Blakeyvel, Lionel Hamptonnal, Herbie Hancockkal turnézott. És noha neveltetése (a papa, Ellis Marsalis kiváló bopzongorista) a dzsessz klasszikusaihoz kötötte, nyitott volt a legkülönfélébb határszegésekre is. ´87-ben Ravel-, Satie- és Debussy-feldolgozásokat készített (Romances For Saxophone) és így tovább, így tovább, csikicsukizva a mainstream dzsessz (Roral Garden Blues, Renaissance, Random Abstract, Bloomington, The Dark Keys), a rock (együtt a Grateful Deaddel, Stinggel, Bruce Springsteennel), a blues (I Heard You Twice The First Time) és a hip-hop (Buckshot LeFonque, Musical Evolution) között. Még klezmert is játszott (L´Chaim) a klezmaticsos Frank Londonnal - Dávid és Góliát történetéről egy rajzfilm alá kanyarítva zenét.

*

Utálok így az évszámokkal meg a címekkel fontoskodni, de ezt most vállalom. Az nekem nagyon tetszik, hogy Branford mindenféle zenét játszik - miért ne játszana, ha kedve van -, de érzem benne azt a tapogatózást is, ami a dzsesszt illeti, úgy globalice, egyáltalán. Jelentős kiadók - így a Marsalist nyomó Sony is - nem szívesen csapnak olyan lecsóba, amelyre nincs mérhető igény. Mérhető igény pedig a fúziós dzsesszre van, aztán a posztbopra van; úgy fest, mintha az elmúlt két-három évtized kiesett volna az elődöntőből. Gáz van. Nem attól, hogy a marginális kiadókhoz kényszerül a progresszió, attól van gáz, hogy már az alternatív sem kapaszkodó. Naná, hogy a hatvanas években utazik Marsalis is, aki amúgy ezerszer elmondta, hogy Charlie Parker, Cannonball Adderley, Ornette Coleman, Sonny Rollins, Ben Webster és Wayne Shorter a bálványai.

Hát így.

Hát így lép a Dokk színpadára a zongorista Kenny Kirkland, a dobos Jeff "Tain" Watts és a bőgős Eric Revis kíséretével. Kirkland hamarosan magába fordultan száll, Watts is mintha egy burában verné; tizenhét éve csinálják ezt így együtt, belefér. Revis új fiú, és igazán a kedvemre való: jelentős érzékenység, de semmi tolakodás. Marsalis profin kommunikál, nem lihegi túl a nyelvi korlátokat, jó körülötte a levegő, csak a háta ne fájna úgy. Mindenki bemutatva, jöhet a Spartacus.

Akusztikus dzsessz, szeretjük, ugye.

Szeretjük. Mondom, Marsalisé - az alttól a szopránig - jelképes név, és ha a dzsesszkonzira jártam volna, simán lehidalok. Akkor azt mondom, a palinak briliáns a technikája, azt mondom, bámulatos tüdő; és eszembe nem jut számon kérni egy kis vért, egy kis izzadságot, egy kis lemeztelenedést, annyit csupán, amennyit Marsalis a bálványaitól kapott.

Élmény, különben, majdnem. Komolyan mondom.

Indulás haza. A kapuban Columbóba botlok, úgy látom, jó képet vág ő is. Várok kicsit, visszafordul-e valamiért. De nem.

m. l. t.

An Evening With Branford Marsalis; Dokk Backstage Arena; július 8.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.