Könyv: Hétköznapi katarzis (Bányai Miklós: Malebox Narcisticus)

  • K. Róbert
  • 1998. július 16.

Zene

Ritkán hallani olyan esetről, hogy valaki ötvenévesen fogja magát, és mindenféle előzmény nélkül ír egy regényt. Bányai Miklós ezt tette, mi több: könyvét még ki is adták. A borító mindenesetre jól mutat, Magritte tükörbe néző férfija van rajta, az, aki magát látja hátulról. Ezt csak azért írom, mert ez a legérdekesebb a könyvben.

Ritkán hallani olyan esetről, hogy valaki ötvenévesen fogja magát, és mindenféle előzmény nélkül ír egy regényt. Bányai Miklós ezt tette, mi több: könyvét még ki is adták. A borító mindenesetre jól mutat, Magritte tükörbe néző férfija van rajta, az, aki magát látja hátulról. Ezt csak azért írom, mert ez a legérdekesebb a könyvben.

A főhős egy Malebox Narcisticus nevű pszichés betegségben szenved. A jól hangzó személyiségkór tünetei: az empátia teljes hiánya, állandó kielégületlenségérzés, sikerhajszolás, hullámzó kedélyállapot, az egóba való teljes visszahúzódás. Pedig a negyvenöt éves magyar férfi a hétköznapok hőse, keresett pénzügyi szakember, sikeres üzletember, szakmai tanácsai nyomán állítólag egész nagyvállalatok alakultak át a rendszerváltás éveiben. Papírforma szerint legalább egy kicsinyke elégedettséget kellene éreznie. De nem érez. A névtelen hős ugyanis elvált, van egy szeretője, aki korábban a titkárnője volt, s mostanában úgy érzi, érzelmi élete zátonyra futott. Pszichológusa szerint azért, mert elkövette a legnagyobb hibát, amit csak férfi egy nővel elkövethet: teljesen kiadta magát, nem titkolta el belső gyengeségét, s odalett varázsa. Szeretője már nem csupán erős, határozott, mindent legyőző, intellektuális hímnek látta, hanem érzelmesnek, sőt érzelgősnek. Minden bizonnyal emiatt halódik a kapcsolata a szeretőjével. A pszichológus azt is megállapította, hogy túl sokat foglalkozik önmagával, képességeit, teljesítményét irreálisan felnagyítja, problémáit meg különlegesnek érzi. Aggasztja mások véleménye, a kritikára kiábrándulás, vereségélmény vagy közömbösség a válasz, sokszor kifejezett dühöt, megalázottságot, szégyent vagy teljes ürességet érez. S mindez nagyon nem normális úgy mentálisan.

A főhős egyébként a tükör előtt áll bermudanadrágban, reggae zenére mozog, és a könyv elejétől a végéig, egyfolytában saját életén gondolkodik. Feltolulnak az emlékek élete első nőjéről, akit aztán feleségül vett. Szeretőjéről, akinek egy titokzatos harmadik személy rendszeresen rózsát küld, s a virágot mindig autója ablaktörlője alá illeszti. Külföldi kiküldetéseiről, amikor nagyokat telefonált haza a szeretőjének. Meg arról, hogy milyen jópofa ötlet volt, hogy szeretkezéseik gyakoriságát grafikusan ábrázolta az idő függvényében.

Szóval egy hétköznapi magyar polgár mások számára teljesen érdektelen emlékei 190 oldalon keresztül, ami a pszichés zavart figyelembe véve, végül is tolerálható.

Pszichológusoknak, családterapeutáknak és időmilliomosoknak kifejezetten ajánlott.

K. Róbert

Palatinus Könyvek, 1998, 190 oldal, 860 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."