Kő kövön (Világzenei Vándorfesztivál)

  • F. D. J.
  • 1998. július 16.

Zene

Túl vagyunk rajta. Négy hét alatt négy world music-fesztivál, ez ugye nem hangzik rosszul. A WOMUFE-val induló, majd a Zene Ünnepével folytatódó sorozat a Kaláka-dzsemböri után a Világzenei Vándorfesztivállal tért nyugovóra. Ha beszorzom, minimum tizenötezer tuti rajongó. Már csak a rádiót kell bevenni, és a lemezboltokba állítani pár fegyverest - lesz itt még világzenei élet, akárki meglássa.

Majdnem Sopronban, a fertőrákosi kőfejtőben vagyunk. Jó kis hely, de tényleg, bárki vájta e színházat a hegyoldalba, nagyon helyesen tette. A soproni zenei életben amúgy az a legjobb, hogy könnyen megközelíthetők a bécsi koncertek, de a kőfejtő, az más: kiváló minőségű bort mérnek a felvezető pincesoron, a város beszáll a buliba, és mind a nyolcszáz férőhelyhez pompás akusztika társul. Mint azt a mi hazánk egyik legvonzóbb szervezője elmondta, a népek már azelőtt vinni kezdték a jegyeket, hogy a program összeállt.

Persze összeállt. Az állt a plakátokon, hogy Világzenei Vándorfesztivál, illetőleg hogy Brothers Kadrievi Band, Kolinda, Kalyi Jag, Troitsa, a részletek kedvéért. A focivébé döntőjének kínálta baljós alternatíváját e négy zenekar, mégis összejöttünk vagy félezren - mondhatni, nyertünk.

Mi az, hogy Világzenei Vándorfesztivál? Részint a fizikai vándorlás szimplán: három-négy zenekar közös útvonalon, közös állomásokon, közösen. Ugyanakkor maga a világzene is egy ilyen "vándorlós" dolog: keresztül-kasul korokon, régiókon, etnikumokon, stílusokon. Hát így. És most szeretettel köszöntjük a macedón Kadrievi fivéreket a színpadon.

A macedón rézfúvós cigányzenekarokkal Kusturica óta képben vagyunk. És történetesen éppen Kadrievék segítettek Bregovicnak, hogy úgy szóljon a Cigányok ideje, ahogy - büszkélkedett a szabadkai Kadrievi-menedzsment. (Ora, coceci i pesni című kazettájuk vonatkozik ide, melyet ezúttal is az Ederlezi-gyűjtők figyelmébe ajánlok.) Konkrétan hét darab Kadriev alkotja e népszerű családi vállalkozást, és ugyanazokat a számokat játsszák, mint a többi macedón brasszista, ám természetesen Kadriovi-specialitással. Fertőrákos átérezte e nüanszokat, komolyan mondom, kőfejtőben aligha teremthető piknikebb hangulat.

Tizenkilenc évig várt a Kolinda, hogy újra kiállni "akarjon" Magyarországon; én most a méricskélésével várnék egy kicsit. Megfelelni annak, ahová jutott a zenekar, és közben megfelelni a hetvenes évek mítoszának is - kábé így nézett ki a tét. Tényleg, nem akarom elsietni, mintegy jelezném csak: nekem az újabb, a zárkózottabb Kolinda-darabok működtek biztosabban; a legendákból legalábbis hiányoltam a robbanékonyságot, az izzást, az élt. Szintetizátorral és dobokkal gazdagodott a hangvétel, az irány is rendben, csak kérnék még egy kis erőt a lépések, ütések mögé.

A Kalyi Jaggal nem volt gond bátorságilag. A zenekar, mely első lemezével forradalmasította a hazai cigányfolkot, az idén húszéves, hamarosan kijön az ötödik CD-je, majd újabb európai turnéra indul - köszöntötte magukat a zenekarvezető Varga Guszti. A Kalyi Jag halál profin árulja magát: magabiztos a kiállása, meg tudja szólítani a közönséget, s mellesleg nagyon húz a színpadon: uralva van a hangulat, markáns és változatos a repertoár, abszolút tutira megy. Nem kenyere a katarzálás, de történetesen simán fekete lángra lobbantott egy kőfejtőt, és ha a következő lemeze ennyit tud az orosz és a balkáni cigányokról, még belém szuggerálhatja, hogy az isten...

A fehérorosz Troitsáról annyit tudtam, hogy Minszk és ősi belorusz dalok; szóval fáztam egy kicsit. De teljesen bejött. Időközben utánajárva: 1996-ban a Soros Alapítvány tette lehetővé, hogy lemezre vegyék Ivan Kirtchouk gyűjtését, azóta egy csomót barangoltak Európában. Ivan a számok közben részletesebben is feltárta a forrásait, ezekből most csak a bábuskát adhatom tovább. A hangszerekkel könnyebb a helyzetem, nézzük csak: dombra, vargan, lyre, gusli, zhaleykas, ocarina, smyk, charot, továbbá egy fél komplett dobszerelés + akusztikus gitár. Mint kitűnhet: vásároltam tőlük egy lemezt. Ez a folk-rock trió ugyanis mindent tud arról a kibukottságról, arról a misztikumról és arról az emelkedettségről, amit én a tágan vett oroszokban úgy bírok: közel állnak hozzám, ha szabad befejezni így.

F. D. J.

Fertőrákos, július 12.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."