DVD

Csajkovszkij: Anyegin

Zene

A helytálló, s kissé mégis félrevezető szerzői meghatározás (lírai jelenetek) ma már tán nem társul a közönség fejében a pasztelles melankólia képzetével: az Anyeginnél ugyanis kevés opera beszél nyíltabban a boldogtalanságról, a szerelmi és párkapcsolatok reménytelenségéről, és persze a magányról.

Megszokás a boldogság helyett - éneklik mindjárt az opera elején; Tatjána boldogtalan szerelmesekről olvas, s persze ő maga is bejárja a szerelemtől a reményvesztett beletörődésig vezető női utat. Mindezt különösebb rendezői rásegítés nélkül is átéli a néző, s a hatás csak még megrendítőbb, ha az örök boldogtalanság egylényegű variációit szép emberpéldányok játsszák végig. Márpedig a MET tavaly októberi, világszerte közvetített előadásában ez volt a helyzet: Anna Netrebko és Mariusz Kwiecien a főszerepekben legalább annyira a szem, mint a fül gyönyörűségére működtek a kissé procc színpadon. Persze ennél is fontosabb, hogy Netrebko találkozása Tatjána szólamával és szerepével egészen lenyűgözőnek bizonyult: nagy nő, nagy szoprán, és - ami a legfontosabb - nagy lélek mutatkozott meg alakításában. Oldalán a lengyel férfiak, a bariton Kwiecien és a tenor Piotr Beczala a jó és a kiváló között ingáztak, s ami az énekesi teljesítményeket illeti, a Valery Gergiev által legszemélyesebb modorban vezényelt egész előadásból mindössze Gremin herceg megformálójára, a nagyúri kiállású, ám alighanem indiszponált basszistára, Alexei Tanovitskire lehetett - tavaly a moziban és most a DVD-t figyelve - méltán panaszunk. S persze fennakadhatnánk Deborah Warner rendezésének jó néhány mozzanatán, ha az előadás emberi-énekesi hitele nem ütné felül az ilyen kifogásokat. Habár például az a fogós kérdés, hogy vajha Anyegin és Lenszkij miért is vadászpuskákkal párbajozik pisztolyok helyett, könnyen meddő fejtörésre késztetheti a mégoly jóindulatú nézőt is.

Deutsche Grammophon, 2 DVD, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.