DVD

Csajkovszkij: Anyegin

Zene

A helytálló, s kissé mégis félrevezető szerzői meghatározás (lírai jelenetek) ma már tán nem társul a közönség fejében a pasztelles melankólia képzetével: az Anyeginnél ugyanis kevés opera beszél nyíltabban a boldogtalanságról, a szerelmi és párkapcsolatok reménytelenségéről, és persze a magányról.

Megszokás a boldogság helyett - éneklik mindjárt az opera elején; Tatjána boldogtalan szerelmesekről olvas, s persze ő maga is bejárja a szerelemtől a reményvesztett beletörődésig vezető női utat. Mindezt különösebb rendezői rásegítés nélkül is átéli a néző, s a hatás csak még megrendítőbb, ha az örök boldogtalanság egylényegű variációit szép emberpéldányok játsszák végig. Márpedig a MET tavaly októberi, világszerte közvetített előadásában ez volt a helyzet: Anna Netrebko és Mariusz Kwiecien a főszerepekben legalább annyira a szem, mint a fül gyönyörűségére működtek a kissé procc színpadon. Persze ennél is fontosabb, hogy Netrebko találkozása Tatjána szólamával és szerepével egészen lenyűgözőnek bizonyult: nagy nő, nagy szoprán, és - ami a legfontosabb - nagy lélek mutatkozott meg alakításában. Oldalán a lengyel férfiak, a bariton Kwiecien és a tenor Piotr Beczala a jó és a kiváló között ingáztak, s ami az énekesi teljesítményeket illeti, a Valery Gergiev által legszemélyesebb modorban vezényelt egész előadásból mindössze Gremin herceg megformálójára, a nagyúri kiállású, ám alighanem indiszponált basszistára, Alexei Tanovitskire lehetett - tavaly a moziban és most a DVD-t figyelve - méltán panaszunk. S persze fennakadhatnánk Deborah Warner rendezésének jó néhány mozzanatán, ha az előadás emberi-énekesi hitele nem ütné felül az ilyen kifogásokat. Habár például az a fogós kérdés, hogy vajha Anyegin és Lenszkij miért is vadászpuskákkal párbajozik pisztolyok helyett, könnyen meddő fejtörésre késztetheti a mégoly jóindulatú nézőt is.

Deutsche Grammophon, 2 DVD, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.