DVD

Csajkovszkij: Anyegin

Zene

A helytálló, s kissé mégis félrevezető szerzői meghatározás (lírai jelenetek) ma már tán nem társul a közönség fejében a pasztelles melankólia képzetével: az Anyeginnél ugyanis kevés opera beszél nyíltabban a boldogtalanságról, a szerelmi és párkapcsolatok reménytelenségéről, és persze a magányról.

Megszokás a boldogság helyett - éneklik mindjárt az opera elején; Tatjána boldogtalan szerelmesekről olvas, s persze ő maga is bejárja a szerelemtől a reményvesztett beletörődésig vezető női utat. Mindezt különösebb rendezői rásegítés nélkül is átéli a néző, s a hatás csak még megrendítőbb, ha az örök boldogtalanság egylényegű variációit szép emberpéldányok játsszák végig. Márpedig a MET tavaly októberi, világszerte közvetített előadásában ez volt a helyzet: Anna Netrebko és Mariusz Kwiecien a főszerepekben legalább annyira a szem, mint a fül gyönyörűségére működtek a kissé procc színpadon. Persze ennél is fontosabb, hogy Netrebko találkozása Tatjána szólamával és szerepével egészen lenyűgözőnek bizonyult: nagy nő, nagy szoprán, és - ami a legfontosabb - nagy lélek mutatkozott meg alakításában. Oldalán a lengyel férfiak, a bariton Kwiecien és a tenor Piotr Beczala a jó és a kiváló között ingáztak, s ami az énekesi teljesítményeket illeti, a Valery Gergiev által legszemélyesebb modorban vezényelt egész előadásból mindössze Gremin herceg megformálójára, a nagyúri kiállású, ám alighanem indiszponált basszistára, Alexei Tanovitskire lehetett - tavaly a moziban és most a DVD-t figyelve - méltán panaszunk. S persze fennakadhatnánk Deborah Warner rendezésének jó néhány mozzanatán, ha az előadás emberi-énekesi hitele nem ütné felül az ilyen kifogásokat. Habár például az a fogós kérdés, hogy vajha Anyegin és Lenszkij miért is vadászpuskákkal párbajozik pisztolyok helyett, könnyen meddő fejtörésre késztetheti a mégoly jóindulatú nézőt is.

Deutsche Grammophon, 2 DVD, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.