Csajkovszkij: Hamlet (balett)

  • Kovács Bálint
  • 2008. július 17.

Zene

A zágrábi Ballett Troupe Croatia színlapja balettről beszél: de ne dőljünk be. Ötven percbe gyilkolt Hamletjük sokkal inkább volt ugyanis pantomim, vagy még inkább valamiféle "Amerikából jöttem", mint klasszikus balett, noha észrevehetőek voltak bizonyos erre irányuló próbálkozások a címszerepet is magára osztó Svebor Secak tragikus koreográfiájában.

A zágrábi Ballett Troupe Croatia színlapja balettrõl beszél: de ne dõljünk be. Ötven percbe gyilkolt Hamletjük sokkal inkább volt ugyanis pantomim, vagy még inkább valamiféle "Amerikából jöttem", mint klasszikus balett, noha észrevehetõek voltak bizonyos erre irányuló próbálkozások a címszerepet is magára osztó Svebor Secak tragikus koreográfiájában. Pantomimnak viszont igen szórakoztató órácska kerekedett a szó szerint lebutított mûbõl: Secak a nézõt is bevonta a játékba, miszerint ki-ki felmondhatta magában, melyik szállóigét is fordítják le egy az egyben a bántóan egyszerû mozdulatsorok. Így például bájos volt, amikor Hamlet a "vonulj kolostorba" sorait szemléltetendõ keresztet vetett Ophelia kezével; amikor nagymonológjában - melyet természetesen egy koponyával szemezve adott elõ - kését maga felé fordította, de az utolsó pillanatban alighanem gondolkodást jelzõ, karikaturisztikus grimasszal meggondolta magát; s az is, amikor Claudius hüvelykujját mérges fiolaként, másik kezét serlegként használva részletesen elmutogatta Laertesnek, mi is lészen ördögi terve.

Secak szimbólumrendszere egyébként szerfölött primitív: homlokra csapások, összehúzott szemöldökök és ölelésekkel kontrasztba állított kézfogás-visszautasítások alkotják koreográfiája gerincét - melyben a lehetõ legegyszerûbb mozgásokból felépülõ, itt-ott el is rontott balett is épp egy fokkal áll csak az "ügyetlen" kategóriája felett, hogy még az esztétikum se kárpótolhasson az életre kelt karikatúrák okozta sokkért.

Hogy egy-egy olyan jelenetnél, mikor Hamlet anyja vállára könyökölvén öntelt ábrázattal mintegy kimondja: nézd már, milyen jól vívok, a közönség szó szerint dülöngél az alig elfojtott kacagástól, azt Rejtõ Jenõ például bizonyára irigyelné.

Ballett Troupe Croatia, Gyulai Shakespeare Fesztivál, július 11.

*

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.