Lemez

Csodálatos futurizmus

Flying Lotus: Until The Quiet Comes

  • Velkei Zoltán
  • 2012. november 13.

Zene

A Los Angeles-i Flying Lotus jelentőségét jól illusztrálja, hogy előző két lemezét - a cyberpunkos wonkykat felvonultató Los Angelest és a pszichedelikus hárfákból meg lézeres szintikből hegesztett Cosmogrammát - a szakírók vita nélkül az utóbbi évek legfontosabb elektronikus zenei megjelenései közé sorolták (mi sem győztünk lelkesedni érte! – a szerk.). A fiatal művész a 2000-es évek végén új irányzatot indított el, és a mai napig az élén áll vezetőként. Így aztán nem meglepő, hogy amikor nyáron kiszivárgott az új lemez híre, döbbenetes hájpgépezet kelt életre. Augusztusban J. Rocc és Benji B a BBC Radio One-on mutatta be a See Thru To U című számot, amiben Erykah Badu énekel, majd nem sokkal később a Warp nagy költségvetésű promóciós videókat kezdett feltölteni a YouTube-ra, a megjelenés előtt pedig a Twitter-fiókok és Facebook-megosztások attól voltak hangosak, hogy az albumot üdvözlő londoni partin ünnepelte Venus Williams a wimbledoni teniszgyőzelmét.


Az Until The Quiet Comes nem reflektál annyira a korszellemre, mint a Cosmogramma. Már nem a wonky a legtrendibb irányzat, mindazonáltal a szerző a dzsessz- és soulgyökereit keresve sokkal tudatosabban, öntörvényűbben járja benne a saját útját, mint bármikor. Maguk a felvételek nyugodtabbak, lassabbak és néha talán csendesebbek. A hangszerelések és szerkezeti megoldások esetleg eszünkbe juttathatják azokat a YouTube-videókat, amik Flying Lotus és az Infinity nevű nagyzenekar közös fellépéseit dokumentálják: a Tiny Torturesben, a See Thru To U-ban, a DMT-ben, a Hungerben vagy épp a címadóban az elektronika háttérbe szorul. A ritmusképletek sokszor még most is kategorizálhatatlanok, és természetesen megint van sok wonky beat - ezek ma már persze nem annyira furcsák, mint, mondjuk, négy évvel ezelőtt -, melyeket megszelídít egy felcsendülő zongora, cin, dob vagy vokál. Az utóbbiak ráadásul sokszor kifejezetten elmosódó, álmos hangsávok formájában jelennek meg. S persze azért a végén, a Me Yesterday // Cordid című számban megint van nagy adag kozmikus elszállás: a semmiből jelennek meg távoli bolygók színes galaxisokban, és kibontakozik valamiféle csodálatos futurizmus, ami az elektronikus zene sajátja, de közben az egész élmény végig kézzel fogható és teljességgel átélhető - s igazából ez az, aminek köszönhetően Flying Lotus zenéje univerzálisabb a kortársakénál.

Brainfeeder/Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.