Lemez

Csodálatos futurizmus

Flying Lotus: Until The Quiet Comes

  • Velkei Zoltán
  • 2012. november 13.

Zene

A Los Angeles-i Flying Lotus jelentőségét jól illusztrálja, hogy előző két lemezét - a cyberpunkos wonkykat felvonultató Los Angelest és a pszichedelikus hárfákból meg lézeres szintikből hegesztett Cosmogrammát - a szakírók vita nélkül az utóbbi évek legfontosabb elektronikus zenei megjelenései közé sorolták (mi sem győztünk lelkesedni érte! – a szerk.). A fiatal művész a 2000-es évek végén új irányzatot indított el, és a mai napig az élén áll vezetőként. Így aztán nem meglepő, hogy amikor nyáron kiszivárgott az új lemez híre, döbbenetes hájpgépezet kelt életre. Augusztusban J. Rocc és Benji B a BBC Radio One-on mutatta be a See Thru To U című számot, amiben Erykah Badu énekel, majd nem sokkal később a Warp nagy költségvetésű promóciós videókat kezdett feltölteni a YouTube-ra, a megjelenés előtt pedig a Twitter-fiókok és Facebook-megosztások attól voltak hangosak, hogy az albumot üdvözlő londoni partin ünnepelte Venus Williams a wimbledoni teniszgyőzelmét.


Az Until The Quiet Comes nem reflektál annyira a korszellemre, mint a Cosmogramma. Már nem a wonky a legtrendibb irányzat, mindazonáltal a szerző a dzsessz- és soulgyökereit keresve sokkal tudatosabban, öntörvényűbben járja benne a saját útját, mint bármikor. Maguk a felvételek nyugodtabbak, lassabbak és néha talán csendesebbek. A hangszerelések és szerkezeti megoldások esetleg eszünkbe juttathatják azokat a YouTube-videókat, amik Flying Lotus és az Infinity nevű nagyzenekar közös fellépéseit dokumentálják: a Tiny Torturesben, a See Thru To U-ban, a DMT-ben, a Hungerben vagy épp a címadóban az elektronika háttérbe szorul. A ritmusképletek sokszor még most is kategorizálhatatlanok, és természetesen megint van sok wonky beat - ezek ma már persze nem annyira furcsák, mint, mondjuk, négy évvel ezelőtt -, melyeket megszelídít egy felcsendülő zongora, cin, dob vagy vokál. Az utóbbiak ráadásul sokszor kifejezetten elmosódó, álmos hangsávok formájában jelennek meg. S persze azért a végén, a Me Yesterday // Cordid című számban megint van nagy adag kozmikus elszállás: a semmiből jelennek meg távoli bolygók színes galaxisokban, és kibontakozik valamiféle csodálatos futurizmus, ami az elektronikus zene sajátja, de közben az egész élmény végig kézzel fogható és teljességgel átélhető - s igazából ez az, aminek köszönhetően Flying Lotus zenéje univerzálisabb a kortársakénál.

Brainfeeder/Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.