Lemez

Csodálatos futurizmus

Flying Lotus: Until The Quiet Comes

  • Velkei Zoltán
  • 2012. november 13.

Zene

A Los Angeles-i Flying Lotus jelentőségét jól illusztrálja, hogy előző két lemezét - a cyberpunkos wonkykat felvonultató Los Angelest és a pszichedelikus hárfákból meg lézeres szintikből hegesztett Cosmogrammát - a szakírók vita nélkül az utóbbi évek legfontosabb elektronikus zenei megjelenései közé sorolták (mi sem győztünk lelkesedni érte! – a szerk.). A fiatal művész a 2000-es évek végén új irányzatot indított el, és a mai napig az élén áll vezetőként. Így aztán nem meglepő, hogy amikor nyáron kiszivárgott az új lemez híre, döbbenetes hájpgépezet kelt életre. Augusztusban J. Rocc és Benji B a BBC Radio One-on mutatta be a See Thru To U című számot, amiben Erykah Badu énekel, majd nem sokkal később a Warp nagy költségvetésű promóciós videókat kezdett feltölteni a YouTube-ra, a megjelenés előtt pedig a Twitter-fiókok és Facebook-megosztások attól voltak hangosak, hogy az albumot üdvözlő londoni partin ünnepelte Venus Williams a wimbledoni teniszgyőzelmét.


Az Until The Quiet Comes nem reflektál annyira a korszellemre, mint a Cosmogramma. Már nem a wonky a legtrendibb irányzat, mindazonáltal a szerző a dzsessz- és soulgyökereit keresve sokkal tudatosabban, öntörvényűbben járja benne a saját útját, mint bármikor. Maguk a felvételek nyugodtabbak, lassabbak és néha talán csendesebbek. A hangszerelések és szerkezeti megoldások esetleg eszünkbe juttathatják azokat a YouTube-videókat, amik Flying Lotus és az Infinity nevű nagyzenekar közös fellépéseit dokumentálják: a Tiny Torturesben, a See Thru To U-ban, a DMT-ben, a Hungerben vagy épp a címadóban az elektronika háttérbe szorul. A ritmusképletek sokszor még most is kategorizálhatatlanok, és természetesen megint van sok wonky beat - ezek ma már persze nem annyira furcsák, mint, mondjuk, négy évvel ezelőtt -, melyeket megszelídít egy felcsendülő zongora, cin, dob vagy vokál. Az utóbbiak ráadásul sokszor kifejezetten elmosódó, álmos hangsávok formájában jelennek meg. S persze azért a végén, a Me Yesterday // Cordid című számban megint van nagy adag kozmikus elszállás: a semmiből jelennek meg távoli bolygók színes galaxisokban, és kibontakozik valamiféle csodálatos futurizmus, ami az elektronikus zene sajátja, de közben az egész élmény végig kézzel fogható és teljességgel átélhető - s igazából ez az, aminek köszönhetően Flying Lotus zenéje univerzálisabb a kortársakénál.

Brainfeeder/Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.