Lemez

DJ Shadow: The Mountain Will Fall

Zene

Szinte hihetetlen, de novemberben már húsz éve lesz annak, hogy megjelent DJ Shadow formabontó műve, az Endtroducing, amely még a Guinness-rekordok könyvébe is bekerült mint a legtöbb hangmintát felmutató album. A lemez még azok számára is kultikus figurává emelte a művészt, akik elvből elutasítanak minden olyan előadót, akinek a nevében egymás mellett áll a d és a j betű. A kaliforniai mágus ezután beszállt James Lavelle UNKLE nevű projektjébe, ahonnan társa legendás elviselhetetlensége miatt egy remek album, a Psyence Fiction után ki is lépett, majd csak 2002-ben jelentkezett újabb saját munkával: a Private Presst ismételten ujjongva fogadta mindenki. Ugyanez már kevésbé volt elmondható két későbbi lemezéről, a 2006-os The Outsiderről, illetve az öt évvel ezelőtti The Less You Know The Betterről, úgyhogy Shadow 2012-ben lezárta a múltat egy válogatáslemezzel – nagyjából akkor, amikor Miamiban leállították egy szettjét, mert a klubvezetés nem találta elég kommersznek.

A hosszú albumszünet után most végre itt az ötödik nagylemez, amely sok helyen filmzenehangulatot áraszt, ami nem is csoda, hiszen a 44 éves alkotó a Gravitáció soundtrackjét jelölte meg az egyik fő inspirációként. Szokás szerint kapunk vendégeket: a Bergschrundban a német komponista, Nils Frahm, a kicsit mobys Ashes to Oceansben a trombitaművész Matthew Halsall, a Sideshow-ban egy kaliforniai rapper (Ernie Fresh), a Nobody Speakben pedig Killer Mike és El-P hiphop szupergruppja, a Run The Jewels emeli a szintet – szerencsére jó magasra. Többségében persze instrumentális hiphopot kapunk most is, és azzal együtt is, hogy ezúttal sokkal több a saját hang és jóval kevesebb a hangminta (azért az a kazettacsere a címadó dal végén nagyon vicces…), a Mountain Will Fall a legjobb DJ Shadow-album a Private Press óta.

Mass Appeal/Deep Distribution, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.