mi a kotta?

Dallal könnyíteni

  • mi a kotta
  • 2021. július 21.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/29. hétre

„Páratlanul nagy volt a Verdi zeneirodalmi működésének hatása. Egész irodalom az, amit összeírt, és egész irodalom az, amit róla írtak. Pedig legnépszerűbb operáiban is alig födözhető fel a zenei színfestés teoretikus propagálása, mégis általánosabb és mélyebb Verdi a közre való hatásában, mint Wagner. Verdi a kifogyhatatlan melódiabőség mestere volt. Tele volt a lelke dallal, Itália kék egének ragyogásával. A zene Shakespeare-je volt eszmegazdagság szempontjából, habár klasszicitása nem is oly szembeötlő minden művében, mint aminő klasszicitás van a nálánál jóval kisebb zeneszerzők műveiben. (…) Csaponghat most a zeneirodalom a verizmus és egyéb »izmusok« irányában, de amikor a gyárilag dübörgő orchesztrális »izmusok« ki fogják fárasztani a világot, amikor a zene inkább lesz teória, mint zene: akkor azok is vezekelve fognak visszatérni Verdihez, akik ma csak akkor térnek vissza hozzá, amikor örömükben vagy bánatukban egy-egy dallal akarnak könnyíteni a lelkükön.”

Ily emelkedett és önkéntelenül komikus szavakkal parentálta el a Magyarország című hírlap nekrológja 1901 januárjában Giuseppe Verdit, és ha talán éppenséggel nem is vezekelve, de azért valóban mindmáig rendre visszatérünk „a bussetói hattyúhoz”, ahogyan százhúsz esztendeje egyik-másik búcsúztató cikk emlegette az elhunyt olasz operaszerzőt. Vagyis helyesebben fogalmazva inkább rendíthetetlenül kitartunk mellette, elvégre vajmi kevés más komponistának van annyira biztos és kitüntetett helye a mindenkori operarepertoárban, mint épp neki. Ezt bizonyítja majd az a pénteki Verdi-ünnep is, amely a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon vár reánk: a többi közt a Rigoletto, a Traviata, a Nabucco, az Aida és a Don Carlos részleteit ígérve, a mexikói sztártenor, Arturo Chacón-Cruz, a szintúgy emelkedő csillagú olasz szoprán, Maria Grazia Schiavo és egyenrangú partnerük, a kiváló hazai Verdi-bariton, Kálmándy Mihály főszereplésével (július 23., nyolc óra; esőnap: július 24.).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.