Lemez

Darkthrone: Arctic Thun­der

  • - greff -
  • 2016. november 6.

Zene

Amikor a norvég Gylve Fenris Nagellt, ismertebb nevén Fenrizt, a Darkthrone duó egyik felét néhány héttel ezelőtt a politikatörténet egyik legszebb kampányszlogenjével („Kérlek, ne szavazz rám!”) és jelölti fotójával (rajta a lóhajú, tetovált művésszel és Nugatti nevű macskájával) beválasztották helyettes tagnak szülővároskája, Kolbotn önkormányzatába, akkor egy elképesztő történet végképp különös tetőpontjára ért. Hiszen a Darkthrone mégiscsak a mizantróp, bezárkózó, ultraradikális, itt-ott szélsőjobboldali és köztörvényes elemeket is mozgató norvég black metal meghatározó zenekaraként tűnt fel, amely a Transilvanian Hungerrel e fénytelen és fagyos zsáner egyik legismertebb lemezét jelentette meg 1994-ben, hogy aztán öt mogorva albummal később váratlanul a maga nyersességében is nyitottabb, közösségformáló szellemiséggel átitatott, szívből szerethető zenére váltva formálják át a zenekart, illetve a blogot író, podcastet vezető, a világ összes igazhitű metálcsapatát lelkesen a nagyobb közönség elé táró Fenrizt egyfajta melegen dohogó kályhává, amelynek közelében boldogan megpihenhetnek a digitális világ borzalmaiban megfáradt rockerek. A 80-as évek első felének nyers fémzenéje rajtuk keresztül ismét belopakodhatott a nappalikba, immár egy olyan miliőben, melyben egy hírhedt black metalost, a 93-ban meggyilkolt Euronymoust majdnem megszavazták egy norvég légitársaság címerfigurájának.

Ami kicsit azért már sok ebből az új szívélyességből. Talán ezt érezték meg a Darkthrone tagjai is, amikor friss lemezükre a megelőző anyagok tradicionálisabban heavys elemeinek megőrzésével némiképp jegesebb, éjszakaibb hangzást és faragatlanabb éneket varázsoltak – a továbbra is röhejesen szórakoztató zenéjükhöz. A régi fanok már felnőttek, de az Arctic Thunder apákhoz és fiaikhoz egyaránt szól, s így a Darkthrone már megint valami képtelent csinál: családbarát extrém metált.

Peaceville, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.