Lemez

Thy Catafalque: Meta

  • Vincze Ádám
  • 2016. november 6.

Zene

Kátai Tamást, a Thy Catafalque atyját az utóbbi időben agyonpuszilgathatta a múzsa, ugyanis alig egy évvel az előző lemez, a Rengeteg óta először Neolunar néven adott ki a Thy Catafalque világától zeneileg relatíve távol álló, hangulatos és sötét elektronikus anyagot, majd pár hónappal utána meg is érkezett a következő TC-anyag, a Meta. Ez az alkotói túltengés ugyanakkor itt sem egy fércmunkaként, kötelességszerűen kiadott albumban nyilvánul meg: a Meta változatosabb, csúnya szóval élve befogadhatóbb az utóbbi két Thy Catafalque-lemeznél; hangulatával és jó értelemben vett eklektikusságával a mára már klasszikussá vált Róka Hasa Rádió lemezre emlékeztet. Az albumon rengeteg vendégzenész játszik: a Vonatút az éjszakában című, óriási Ady-feldolgozásban, illetve a falbontó riffel induló, majd magasra szárnyaló Mezolitban a Perihelion frontembere, Vasvári Gyula énekel kicsit a Satyricon Sivert Høyemnel, a Madrugada egykori énekesével közösen készült dalára, a Phoenixre emlékeztető dallamokat, de a Meta legcsodálatosabb pillanata talán nem is ez a két dal, hanem a 21 perc fölé kúszó Malmok járnak, amely a mogorva meneteléssel és Kátai egykori gire-os zenésztársa, Kónya Zoltán énekével, majd a space-es szintihangokkal és a magyar népdalokra emlékeztető női énekkel együtt egészen csodálatos utazássá terebélyesedik.

Season Of Mist, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.