Lemez

David Fray: Chopin

  • - csk -
  • 2017. július 8.

Zene

A harminchat éves francia művész korunk egyik legérzékenyebb zongoristája. Örömünkre többször is járt Budapesten az elmúlt évek során, és lemezeit sem kellett nélkülöznünk, így aztán hallhattuk szólóesteken és nemrég zenekari hangversenyen, versenyművek előadójaként, játszotta a számára kulcsfontosságú Bachot – de Schubertet, Schumannt, Brahmsot, sőt Schönberget is, legutóbb pedig, amikor a Párizsi Kamarazenekarral érkezett a Zeneakadémiára, Mendelssohnt. Lemezei közül legkivált Bach-felvételei emlékezetesek, amelyekkel új etalont teremtett, a különleges kifinomultság, elmélyültség, komolyság jegyében. De hasonló élmény Chopin-játéka is, amely legújabb CD-jén hallható.

Hogyan kell egyetlen szerző műveiből antológiaszerű hanglemezműsort összeállítani? Nyilván a sokszínűség, a kontraszt jegyében – gondolhatnánk. De ha így okoskodunk, talán túlságosan is konvencionálisak vagyunk, ellentétben Fray-jal, aki az egész lemezt egyetlen hangulat, egyetlen lelkiállapot variánsaira fűzte fel. Schumann aforizmája szerint Chopin művei virágok közé rejtett ágyúk – és ami azt illeti, ezen a lemezen az ágyúk nem dördülnek el, csak a virágok illatát érezni. A tizenhárom mű közül hét noktürn, három mazurka: halk, bizalmas, vallomásos zenék, melyeket Fray megejtő, varázsos közvetlenséggel és valószínűtlen részletgazdagsággal ad elő. Az Asz-dúr polonézfantázia, egy impromptu és egy keringő árnyalja az összképet – de sok viharzást ezektől se várjunk. Úgy tűnik, David Fray ezúttal csak egyféle Chopint kívánt megmutatni nekünk, pontosabban a sokféleséget egyféle alaphangulat – a töprengő, álmodó melankólia – szűrőjén keresztül engedi eljutni hozzánk. Az eredmény több mint meggyőző: David Fray Chopinje homogenitásában is teljes és hiánytalan világ, egy megrendítően személyes mondandójú, érzékeny, sebzett lelkű költő kifinomult világa.

Erato, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.