Lemez

David Fray: Chopin

  • - csk -
  • 2017. július 8.

Zene

A harminchat éves francia művész korunk egyik legérzékenyebb zongoristája. Örömünkre többször is járt Budapesten az elmúlt évek során, és lemezeit sem kellett nélkülöznünk, így aztán hallhattuk szólóesteken és nemrég zenekari hangversenyen, versenyművek előadójaként, játszotta a számára kulcsfontosságú Bachot – de Schubertet, Schumannt, Brahmsot, sőt Schönberget is, legutóbb pedig, amikor a Párizsi Kamarazenekarral érkezett a Zeneakadémiára, Mendelssohnt. Lemezei közül legkivált Bach-felvételei emlékezetesek, amelyekkel új etalont teremtett, a különleges kifinomultság, elmélyültség, komolyság jegyében. De hasonló élmény Chopin-játéka is, amely legújabb CD-jén hallható.

Hogyan kell egyetlen szerző műveiből antológiaszerű hanglemezműsort összeállítani? Nyilván a sokszínűség, a kontraszt jegyében – gondolhatnánk. De ha így okoskodunk, talán túlságosan is konvencionálisak vagyunk, ellentétben Fray-jal, aki az egész lemezt egyetlen hangulat, egyetlen lelkiállapot variánsaira fűzte fel. Schumann aforizmája szerint Chopin művei virágok közé rejtett ágyúk – és ami azt illeti, ezen a lemezen az ágyúk nem dördülnek el, csak a virágok illatát érezni. A tizenhárom mű közül hét noktürn, három mazurka: halk, bizalmas, vallomásos zenék, melyeket Fray megejtő, varázsos közvetlenséggel és valószínűtlen részletgazdagsággal ad elő. Az Asz-dúr polonézfantázia, egy impromptu és egy keringő árnyalja az összképet – de sok viharzást ezektől se várjunk. Úgy tűnik, David Fray ezúttal csak egyféle Chopint kívánt megmutatni nekünk, pontosabban a sokféleséget egyféle alaphangulat – a töprengő, álmodó melankólia – szűrőjén keresztül engedi eljutni hozzánk. Az eredmény több mint meggyőző: David Fray Chopinje homogenitásában is teljes és hiánytalan világ, egy megrendítően személyes mondandójú, érzékeny, sebzett lelkű költő kifinomult világa.

Erato, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.