„Dávidnak sem sikerült mindig megnyugtatnia Sault”

Zene

A „radix”, avagy a gyökér a központi motívuma annak a koncertnek, amelyen költészet és zene egyesül három művész játékában: Balog József zongoraművész, Győri Noémi fuvolaművész és Röhrig Géza költő estje előtt utóbbi kettővel beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: Milyen gyökereket kutat fel ez a koncert február 19-én a Zeneakadémián, és miért fontos hármótok számára ez a téma, a gyökér, amely Géza 2016-os kötetének címében is visszaköszön?

Röhrig Géza: Számomra a gyökér a szférák, elemek és nemzedékek közti kapcsolat szimbóluma. Föld, levegő, víz, fény. Múlt, jelen, jövő. A teremtés legalapvetőbb hozzávalóit köti össze a gyökér.

Győri Noémi: És persze a gyökér az, ami bár legtöbbször láthatlan, mégis elemi erővel hat mindennapjainkra. A múltunk és a jelenünk, a minket körülvevő – jó esetben tápláló – környezet mind kapcsolatban vannak a gyökereinkkel. Ezeknek az interakcióknak a megélése, a velük való – akár művészi – munka pedig közelebb vihet az önmaguk és a szélesebb értelemben vett környezetünk megértéséhez is. Az előadáson elhangzó művek ezért számomra identitás-és családtörténeti szempontból is különösen jelentősek.

magyarnarancs.hu: Négy zsidó zeneszerző (Paul Ben-Haim, Dick Kattenburg, Erwin Schulhoff és Mieczysław Weinberg) műveit halljuk majd a koncerten. Mi a közös bennük? Az utóbbi évtizedben Weinberg újrafelfedezése zajlik, de a másik három neve szinte ismeretlen Magyarországon.

GyN: Megdöbbentő, hogy mindegyikük zenéje valódi líraisággal szólal meg, sokszor kifejezetten játékosan is – annak ellenére, hogy műveik 1927 és 1952 között íródtak, tehát szorosan kötődnek a második világháború időszakához.

Weinberg Öt darab fuvolára és zongorára című műve az egyik utolsó felfedezés a szerző életművéből. 2011-ben Mimi Stillman amerikai fuvolaművész bukkant rá, amikor a washingtoni Holokauszt Emlékmúzeumban kutatott. Dirk Kattenburg fuvola szonátája 2014-ben hangzott el először. Ő szerelmének, Ima van Esso fuvolaművészek komponálta ezt a művet tizennyolc éves korában, neki köszönhető, hogy Kattenburg üldöztetése és auschwitzi halála ellenére a darab nem veszett el. Noha Van Esso sosem adta elő a szonátát, a kottát eljuttatta Eleonore Pameijerhez, aki aztán 2014-ben felvételt készített belőle. Ezeknél bizonyos értelemben Schulhoff Fuvola szonátája és Paul Ben Haim Három dal szöveg nélkül című műve ismertebb lehet. Schulhoff, aki a negyvenes éveiben halt meg a wülzburgi koncentrációs táborban, azon zsidó szerzők közé tartozik, akiknek műveit relatív hamar felfedezték, így szonátája mára közkedveltté vált a fuvolások körében. Paul Ben Haim művei pedig az európai és keleti hagyományok különleges ötvözésével az izraeli klasszikus zene valódi alappilléreivé váltak.

magyarnarancs.hu: Talán a leghíresebb zenei történet a Bibliában az, amikor Dávid lantjátéka megnyugtatta Sault. A zene ilyesféle gyökereiről is szól ez a koncert?

RG:

Musica és poetica elválaszthatatlan egymástól. Ez már Dávidnál is így volt, aki egyfelől a húros hangszerek avatott művésze volt, másfelől százötven zsoltárával megalapozta úgy a zsidó, mint a keresztény költészetet. Neki sem sikerült azonban mindig megnyugtatnia Sault, aki Sámuel könyve szerint a lándzsáját hajítja a lantját pengető Dávidra.

A mi koncertünk négy zeneszerzőjének életében központi szerepet foglal el a holokauszt halálcsillaga. Az, hogy ők a legsötétebb években is képesek voltak zenét szerezni, egész biztosan segített nekik. 

 
Győri Noémi, Röhrig Géza
Fotó: Zeneakadémia
 

magyarnarancs.hu: Géza egyike azoknak a költőknek, akik el is tudják mondani a verseiket. Nem mindenki kapható erre. Ilyenkor több köze van a versnek a zenéhez? Hogy érzed magad ebben a szerepben?

RG: Szeretek verset mondani. Másokét is, magamét is. Az előadóművész sokat hozzátehet, de sokat el is vehet a verstől. Ez igaz akkor is, ha a szerző maga eleveníti meg a művét. S még valami, a felolvasás nem szavalás, hisz a felolvasó tekintetével nem, vagy csak épphogy találkozik a közönség. Ennek is megvannak azonban az előnyei. A felolvasás kevésbé stresszes, és ez segít a betanult versmondás manírjainak elkerülésében.

magyarnarancs.hu: Paul Ben-Haim szöveg nélküli dalaiból több is felcsendül. Ez a műfaj Mendelssohn találmánya volt. De miben más egy szöveg nélküli dal, mint bármely hangszeres darab? 

GyN: Ez a három tétel mindenképpen elkülönül a többi elhangzó műtől: deklaratívabbak, beszédszerűbbek, hangvételüket tekintve komolyabbak, talán néha még komorak is. Ők „éneklik meg” az előadás egyes részeinek kezdetét, így a három dal három részre tagolja majd az estet, különleges felütést adva Géza verseinek és a többi zeneműnek is.

magyarnarancs.hu: Felszabadító a muzsikusoknak, hogy most vers is társul a játékukhoz? És felszabadító a költőnek, hogy most segít a zene a kifejezésben?

GyN:

Nagyon érzékeny és összetett feladat Géza verseivel zenén keresztül dialógusba lépni. Többek között azért is, mert művei csontig hatolnak és első érzetre sokszor inkább csendet kívánnának maguknak.

Mégis, mivel az elhangzó versek gyökereikben nagyon szorosan kötődnek a kiválasztott zeneművekhez, a zene és költészet egymásba kapaszkodásával különleges és egyedi dialógus bontakozik ki ezen az estén. És ilyen módon - reményeink szerint - tágabb értelmet nyernek a zenék, és több tónussal gazdagodnak a versek is.

RG: A komolyzene sajnos nem igazán mindennapi része az életemnek. Ez, remélem, egyszer megváltozik majd. Egy biztos, óriási öröm számomra a Zeneakadémián fellépni, elsősorban is Noémi és József miatt, akik most egy nekem eddig ismeretlen világba kalauzolnak el. De Kocsis Zoltán miatt is, aki gyerekkorom óta példaképem. 

A hangverseny február 19-én hét órától lesz a Zeneakadémia Solti Termében.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.