A sekély mélység titka

Hová tűnt Yonderboi?

Zene

2000 februárjában jelent meg a Shallow and Profound, Yonderboi bemutatkozó nagylemeze, amely nemcsak idehaza, hanem külföldön is ismertté tette Fogarasi Lászlót. A negyedszázados jubileum kapcsán visszatekintünk Yonder pályafutására is. A cikkhez természetesen szerettük volna őt is megszólaltatni, de nem reagált megkeresésünkre. Egykori zenésztársai viszont készséggel nyilatkoztak nekünk.

Ifj. Fogarasi László 1980. szeptember 14-én született Kaposváron, és a szintén Somogy megyei Mernyén nevelkedett. Kamaszként a hiphopot és a technót szerette, és állítólag a francia producer, DJ Cam egyik lemezének hatására kezdett el nyitni az easy listening felé. A Yonderboi nevet William Gibson legendás cyberpunk regényéből, a Neurománcból merítette – ott hívják az egyik mellékszereplőt Lupus Yonderboynak.

Újfajta látásmód

A gimnáziumot Kaposváron végezte, és a középiskolás évei során hozta össze a sors Zságer Balázzsal, aki így mesélt az első találkozásukról: „Egy szilveszteri buliban játszottam az akkori zenekarommal, a Garderobe-bal, és ő is ott volt. A koncert után elkezdtünk beszélgetni, és szóba jött, hogy remixelné  egy dalunkat, ami később meg is jelent a Future Sound of Budapest 3 válogatáson. Lacit a hangszeres dolgok érdekelték, engem inkább az elektronika. Tetszett az az újfajta látásmód, amivel ő nyúlt a zenékhez. Aztán elkezdtünk együtt is zenét írni, felvételeket készíteni, és ebből kialakult egy közös produceri munka, ami a Trevira Modern nevet kapta.”

A kilencvenes évek második felében figyeltek fel Yonderre a hazai elektronikus színtér underground berkeiben. Ha az ember az Arcanum.hu-n rákeres a nevére, a legrégebbi találat egy 1998. márciusi cikk a FREEE magazinból. A lap hírrovatában említik a Future Sound of Budapest 2 című válogatáslemezt, amelyen többek között Marcel, az Anima Sound Sys­tem és az Árral Szemben mellett az ő trackje is szerepel. Ez volt a Pink Solidism, a Doors-féle Riders on the Storm átirata. Nem sokkal később jött az első saját megjelenés is, az öt dalt tartalmazó Cinnamon Kisses című EP, amelyet a Juice Records jelentetett meg, és amely a Lupus Yonderboi Guidebook Chapter One alcímre hallgatott. Ez további érdeklődést generált, és részben ennek az eredménye volt, hogy felkérték, legyen közreműködő Kamarás Iván Bombajó című lemezén. Az albumot gondozó, színészként és rendezőként is ismert Vajdai Vilmos Yondert és Zságert bízta meg azzal, hogy a retrós, esztrád jellegű dalok zenei részét kibontakoztassa.

Yonderboi időközben sikeres érettségi vizsgát tett Kaposváron, majd ezt követően Zságerrel együtt Budapestre költöztek. Jó ideig közös albérletben laktak, és a már említett Trevira Modern nevű projektjüket szerették volna fejleszteni, amihez szükségük volt egy női énekesre. Kutzora Edina így emlékszik vissza: „Én is somogyi vagyok, de Yonderrel Budapesten találkoztam először. Mentem az utcán, szembejött Balázs, akit már ismertem, és vele volt Yonder is. Bemutatott neki, és már ott, az utcán mondták, hogy az új projektjükbe szeretnének női hangot. Aztán pár hét múlva me­gint összefutottam velük egy rendezvényen a Feneketlen-tónál, és másnap már randiztam is Yonderrel.”

Szintén ekkortájt került a képbe Széll László, aki az UCMG nevű német kiadó magyar részlegét, az Ugar Recordsot vezette. Ő volt az, aki felkérte Yonderboit egy szólólemez elkészítésére. „Mind a ketten azzal a lendülettel költöztünk Budapestre – emlékszik vissza Zságer –, hogy megcsináluk egy Trevira Modern albumot . De Lacinak már volt egy szólólemez-szerződése a UCMG-vel, így kreatív lendület, ami a Trevirát hajtotta, szinte teljesen átfolyt a Yonderboi lemezbe, és ezután már csak erre koncentráltunk. Úgy költöztünk Budapestre, hogy lényegében azonnal egy műhelymunkába csöppentünk.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.