Koncert

Dean Blunt

  • - minek -
  • 2015. november 8.

Zene

Az Ultrahang Fesztivál fináléjában, a Trafóban remek előadók váltják egymást – külön említhetnénk az analóg hangokkal és szalagmanipulációkkal operáló, néha apokaliptikus hangulatot teremtő Valerio Tricolit –, de a slusszpoén minden szempontból Dean Bluntnak jut. Ritka eset, amikor a puszta zeneiséghez képest látszólag külsődleges körülmények ennyire főszerepet kapnak, de Blunt mestere a hatáskeltésnek: a teremben sűrű sötétség és még áthatóbb, vaníliaillatú füstköd fogad – a gép egész végig ontja az utánpótlást. Végtelennek tűnő perceken keresztül hallgatjuk ugyanazt a beloopolt hangmintát, majd amikor a homálytól és az agyzsibbasztó ismétlődéstől a közönség már hipnotikus transzba esett, a vörös fénnyel megvilágított sejtelmes derengésből előlép Blunt, majd a végig homályban maradó, szinte csak körvonalaiban látható Joanne Robertson gitárjátékával és vokáljával kísérve belevág a 50 Cent strófáiba. Alapvetően Black Metal című, remek idei albumát állítja színpadra: élőben még feltűnőbb, mennyire erős a nyersanyag. Előbb a csaknem indie/dreampopos, néha csilingelő darabokkal kezd, de a kíséretként adagolt elektronika ezeknek is kölcsönöz némi nyugtalanító tónust. Idővel a terem sarkában megszólal a szaxofon, jelezve, hogy a meditatívabb, majdnem epikus, s élőben jelentős részben dekonstruált darabok következnek fúvós-gitár párbajjal, fájdalomküszöbig tolt, torzított géphangokkal. A felhalmozott stroboszkópok már az elején gyanút kelthetnének, de a publikum javát meglepetésként éri: vagy húsz percig szemközt kapják a villogást. Közben a zajok, az így még sosem hallott kompozíciók, az instrumentális és a vokális, duettszerű blokkok váltakozása, no meg az erős vizualitás szinte eksztatikus állapotot gerjeszt – hozzá Blunt dub/grime énjét is megkapjuk. A koncert voltaképp hirtelen éri el amúgy jól kalkulálható végét: ilyen esetben értelmetlen ráadást kérni, még ha jól is esett volna.

Trafó, szeptember 3.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.