Koncert

Dean Blunt

  • - minek -
  • 2015. november 8.

Zene

Az Ultrahang Fesztivál fináléjában, a Trafóban remek előadók váltják egymást – külön említhetnénk az analóg hangokkal és szalagmanipulációkkal operáló, néha apokaliptikus hangulatot teremtő Valerio Tricolit –, de a slusszpoén minden szempontból Dean Bluntnak jut. Ritka eset, amikor a puszta zeneiséghez képest látszólag külsődleges körülmények ennyire főszerepet kapnak, de Blunt mestere a hatáskeltésnek: a teremben sűrű sötétség és még áthatóbb, vaníliaillatú füstköd fogad – a gép egész végig ontja az utánpótlást. Végtelennek tűnő perceken keresztül hallgatjuk ugyanazt a beloopolt hangmintát, majd amikor a homálytól és az agyzsibbasztó ismétlődéstől a közönség már hipnotikus transzba esett, a vörös fénnyel megvilágított sejtelmes derengésből előlép Blunt, majd a végig homályban maradó, szinte csak körvonalaiban látható Joanne Robertson gitárjátékával és vokáljával kísérve belevág a 50 Cent strófáiba. Alapvetően Black Metal című, remek idei albumát állítja színpadra: élőben még feltűnőbb, mennyire erős a nyersanyag. Előbb a csaknem indie/dreampopos, néha csilingelő darabokkal kezd, de a kíséretként adagolt elektronika ezeknek is kölcsönöz némi nyugtalanító tónust. Idővel a terem sarkában megszólal a szaxofon, jelezve, hogy a meditatívabb, majdnem epikus, s élőben jelentős részben dekonstruált darabok következnek fúvós-gitár párbajjal, fájdalomküszöbig tolt, torzított géphangokkal. A felhalmozott stroboszkópok már az elején gyanút kelthetnének, de a publikum javát meglepetésként éri: vagy húsz percig szemközt kapják a villogást. Közben a zajok, az így még sosem hallott kompozíciók, az instrumentális és a vokális, duettszerű blokkok váltakozása, no meg az erős vizualitás szinte eksztatikus állapotot gerjeszt – hozzá Blunt dub/grime énjét is megkapjuk. A koncert voltaképp hirtelen éri el amúgy jól kalkulálható végét: ilyen esetben értelmetlen ráadást kérni, még ha jól is esett volna.

Trafó, szeptember 3.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.