Lemez

DFRNT: Fading

  • Velkei Zoltán
  • 2012. november 4.

Zene

Brian Transeau 1997-es trance-klasszikusa, a Remember vokálját használja a skót DFRNT az Our Little Secret című új számában. Óriási visszhangok töltik ki a dubstep ritmusszerkezetének üres tereit, miközben a felvétel kényelmes tempóban halad a hatodik perc vége felé, türelmesen időt adva két homlokegyenest ellenkező irányzat találkozásának.

Ez történik végig a szerző új, Fading című albumán; az Everyone Is Movingban például hagyományos dubtechno alapon bontakoznak ki fülbemászó szaxofonok, a kilencvenes évek Ibiza-zenéinek jellegzetes hangeffektjei és Tracey Carmen hangja, amit DFRNT egy másik nagy trance-slágerből, Lost Witness Happiness Happeningjéből emelt át.

Rengeteg a hivatkozási pont hát a gyűjteményben: az egész trance- vs. dubtechnoérzés eleve jókora biccentés a burger/ink 1996-os [Las Vegas] albuma felé, amelynek szerzői - Jörg Burger és Wolfgang Voigt - akkoriban még a Profan és a Studio 1 kiadónál fedezték fel önmagukat és a trance-ből minimálba fejlődő német klubtechnót, hogy később forradalmat indítsanak a Kompakttal. A legnagyobb erény eme mozgalmas történelemórában mégis az, hogy nem vész el rajta DFRNT jelenléte sem, aki több helyen is ügyesen emeli át a védjegyének számító ambientfelhőket és dubstepszerkezeteket 2009-es, Metafiction című debütlemezéről, ami talán az időszak egyik legalulértékeltebb, mindmáig alig ismert kiadványa a műfajban. A Fading ráadásul nagyobb tanulmányozások nélkül is megmutatja minden szépségét - de akik felfedezik az összes apró utalást is benne, azok egy minden pillanatában különleges albumot üdvözölhetnek.

Echodub, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."