Lemez

DFRNT: Fading

  • Velkei Zoltán
  • 2012. november 4.

Zene

Brian Transeau 1997-es trance-klasszikusa, a Remember vokálját használja a skót DFRNT az Our Little Secret című új számában. Óriási visszhangok töltik ki a dubstep ritmusszerkezetének üres tereit, miközben a felvétel kényelmes tempóban halad a hatodik perc vége felé, türelmesen időt adva két homlokegyenest ellenkező irányzat találkozásának.

Ez történik végig a szerző új, Fading című albumán; az Everyone Is Movingban például hagyományos dubtechno alapon bontakoznak ki fülbemászó szaxofonok, a kilencvenes évek Ibiza-zenéinek jellegzetes hangeffektjei és Tracey Carmen hangja, amit DFRNT egy másik nagy trance-slágerből, Lost Witness Happiness Happeningjéből emelt át.

Rengeteg a hivatkozási pont hát a gyűjteményben: az egész trance- vs. dubtechnoérzés eleve jókora biccentés a burger/ink 1996-os [Las Vegas] albuma felé, amelynek szerzői - Jörg Burger és Wolfgang Voigt - akkoriban még a Profan és a Studio 1 kiadónál fedezték fel önmagukat és a trance-ből minimálba fejlődő német klubtechnót, hogy később forradalmat indítsanak a Kompakttal. A legnagyobb erény eme mozgalmas történelemórában mégis az, hogy nem vész el rajta DFRNT jelenléte sem, aki több helyen is ügyesen emeli át a védjegyének számító ambientfelhőket és dubstepszerkezeteket 2009-es, Metafiction című debütlemezéről, ami talán az időszak egyik legalulértékeltebb, mindmáig alig ismert kiadványa a műfajban. A Fading ráadásul nagyobb tanulmányozások nélkül is megmutatja minden szépségét - de akik felfedezik az összes apró utalást is benne, azok egy minden pillanatában különleges albumot üdvözölhetnek.

Echodub, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.