Lemez

DFRNT: Fading

  • Velkei Zoltán
  • 2012. november 4.

Zene

Brian Transeau 1997-es trance-klasszikusa, a Remember vokálját használja a skót DFRNT az Our Little Secret című új számában. Óriási visszhangok töltik ki a dubstep ritmusszerkezetének üres tereit, miközben a felvétel kényelmes tempóban halad a hatodik perc vége felé, türelmesen időt adva két homlokegyenest ellenkező irányzat találkozásának.

Ez történik végig a szerző új, Fading című albumán; az Everyone Is Movingban például hagyományos dubtechno alapon bontakoznak ki fülbemászó szaxofonok, a kilencvenes évek Ibiza-zenéinek jellegzetes hangeffektjei és Tracey Carmen hangja, amit DFRNT egy másik nagy trance-slágerből, Lost Witness Happiness Happeningjéből emelt át.

Rengeteg a hivatkozási pont hát a gyűjteményben: az egész trance- vs. dubtechnoérzés eleve jókora biccentés a burger/ink 1996-os [Las Vegas] albuma felé, amelynek szerzői - Jörg Burger és Wolfgang Voigt - akkoriban még a Profan és a Studio 1 kiadónál fedezték fel önmagukat és a trance-ből minimálba fejlődő német klubtechnót, hogy később forradalmat indítsanak a Kompakttal. A legnagyobb erény eme mozgalmas történelemórában mégis az, hogy nem vész el rajta DFRNT jelenléte sem, aki több helyen is ügyesen emeli át a védjegyének számító ambientfelhőket és dubstepszerkezeteket 2009-es, Metafiction című debütlemezéről, ami talán az időszak egyik legalulértékeltebb, mindmáig alig ismert kiadványa a műfajban. A Fading ráadásul nagyobb tanulmányozások nélkül is megmutatja minden szépségét - de akik felfedezik az összes apró utalást is benne, azok egy minden pillanatában különleges albumot üdvözölhetnek.

Echodub, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.