Koncert

Blockhead, DJ Cam

  • - minek -
  • 2012. november 4.

Zene

Két rokon lelkű előadó, kicsit afféle mester-tanítvány, illetve "előttem az utódom" jellegű viszonyban - mostanában sokat lépnek fel együtt, mivel rájöttek, hogy programjuk konkrétan és átvitt értelemben is egymásra épül.

Zenéjüket kellő felületességgel triphopnak szokás nevezni: jól tudjuk, hogy ez pont az a zenei témájú, kategorikus neologizmus, amit szinte lehetetlen precízen definiálni, ráadásul az érintettek rendre ki is kérik maguknak - mégis nagyjából mindenki tudja, mire számíthat. Az est beindításának nemes feladatát magára vállaló Cadik igen erős, mélyekben gazdag felvezető szettje után Blockhead és laptopja veszi át a főszerepet: mint utólag megállapítható, a kedves kockafejű New York-i bítkovács ezzel el is lopta az estét az érdemekben gazdag francia elől. Pedig a sapkájába temetkező, Ninja Tune-istállós előadó nem csinál mást, mint összerak egy szettet a saját, ebből az alkalomból kellően felületkezelt, polírozott és optimális sebességűre állított ütemeiből és hangmintáiból, majd az egészet megspékeli néhány pofátlanul popos zenei betéttel. Mert az Insomniac Olympics vagy éppen az Art Of Walking közé ékelődve olyan dallamok csendülnek fel, mint a Lion Sleeps Tonight, a Shout (a Tears For Fearstől) vagy egy jó kis Beatles-mashup. Panasz csak a hangminőségre lehet - sajnos a laptop (ha nem segítenek rá különleges kütyükkel) messze hitványabbul szól, mint a vinillemez.

A robot dj-fokozatú Blockhead live-act pont addig tart, amíg tartania kell, mikor már unnánk, át is veszi tőle a stafétát Cam, a francia legenda. Ő csak pakolja kedvenceit - sajátját és másokét vegyesen; a legnagyobb hatást érdekes módon dj Krush végtelenül letisztult Kemurija kelti. Egy ideig eltölti az embert a nosztalgia nemes érzése, ám egy idő után (hipnotikus bítek ide vagy oda) óhatatlanul azon veszi észre magát, hogy - már odakinn - nagyokat kortyol a szeptember végi éjszaka metszően friss levegőjéből.

Akvárium, szeptember 27.


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.