Lemez

Ditta Rohmann: Solo cello portrait

  • - csk -
  • 2018. december 22.

Zene

Funkcionálhat egy hangszeres muzsikus hanglemeze önarckép gyanánt? Bizonyosan: a művész saját szellemi arcvonásait vázolja fel azzal, hogy milyen szerzőktől milyen műveket választ – és persze a játékmód is sokat elárul az előadó egyéniségéről. Rohmann Ditta az elmúlt száz esztendő hazai csellóirodalmából válogatott – csupa szólódarabot, amelyekben az alkalmazkodás kényszere nélkül, szabadon mutathatja meg önmagát. Hogy magyar művek, az éppen olyan fontos, mint az, hogy csupa modern zene. Divatos fordulattal: ezek a darabok kimozdítják a játékost a komfortzónájából, hiszen rendhagyó, útkereső zenék. Még Kodály hatalmas Szólószonátája is az, hiszen elementáris indulatait különleges hangszerkezeléssel juttatja érvényre.

Kodály után izgalmas meghallgatni Ligeti szintén folklór inspirációjú Szólószonátáját. Eötvös Péter műve, a Két vers Pollynak az irodalmi ihletésű komponálásmód példája – benne a csellistának szöveget is kell mondania. Hallunk még a lemezen Dukay Barnabástól két darabot – és az antológián vörös fonálként húzódnak végig a hosszabb kompozíciók közé „kontrasztanyagként” ékelt, rövid Kurtág-tételek. Tiszta tónusú, virtuóz, szuggesztív csellózás, személyességtől átfűtött, részletgazdag és pontos műértelmezések. Tucatnyi hosszabb és rövidebb tétel, néha egymástól erősen eltérő világképű komponistáktól – különös módon mégis jólesőn egységes az összhatás. Az érzékenység, amellyel az előadó a művek felé fordul – ez az, ami közös nevezőre hozza a felhangzó zenéket. Egyetérthetünk a címmel: ez a lemez valóban önarckép.

Hungaroton, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.