Lemez

Ditta Rohmann: Solo cello portrait

  • - csk -
  • 2018. december 22.

Zene

Funkcionálhat egy hangszeres muzsikus hanglemeze önarckép gyanánt? Bizonyosan: a művész saját szellemi arcvonásait vázolja fel azzal, hogy milyen szerzőktől milyen műveket választ – és persze a játékmód is sokat elárul az előadó egyéniségéről. Rohmann Ditta az elmúlt száz esztendő hazai csellóirodalmából válogatott – csupa szólódarabot, amelyekben az alkalmazkodás kényszere nélkül, szabadon mutathatja meg önmagát. Hogy magyar művek, az éppen olyan fontos, mint az, hogy csupa modern zene. Divatos fordulattal: ezek a darabok kimozdítják a játékost a komfortzónájából, hiszen rendhagyó, útkereső zenék. Még Kodály hatalmas Szólószonátája is az, hiszen elementáris indulatait különleges hangszerkezeléssel juttatja érvényre.

Kodály után izgalmas meghallgatni Ligeti szintén folklór inspirációjú Szólószonátáját. Eötvös Péter műve, a Két vers Pollynak az irodalmi ihletésű komponálásmód példája – benne a csellistának szöveget is kell mondania. Hallunk még a lemezen Dukay Barnabástól két darabot – és az antológián vörös fonálként húzódnak végig a hosszabb kompozíciók közé „kontrasztanyagként” ékelt, rövid Kurtág-tételek. Tiszta tónusú, virtuóz, szuggesztív csellózás, személyességtől átfűtött, részletgazdag és pontos műértelmezések. Tucatnyi hosszabb és rövidebb tétel, néha egymástól erősen eltérő világképű komponistáktól – különös módon mégis jólesőn egységes az összhatás. Az érzékenység, amellyel az előadó a művek felé fordul – ez az, ami közös nevezőre hozza a felhangzó zenéket. Egyetérthetünk a címmel: ez a lemez valóban önarckép.

Hungaroton, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.