Lemez

Ditta Rohmann: Solo cello portrait

  • - csk -
  • 2018. december 22.

Zene

Funkcionálhat egy hangszeres muzsikus hanglemeze önarckép gyanánt? Bizonyosan: a művész saját szellemi arcvonásait vázolja fel azzal, hogy milyen szerzőktől milyen műveket választ – és persze a játékmód is sokat elárul az előadó egyéniségéről. Rohmann Ditta az elmúlt száz esztendő hazai csellóirodalmából válogatott – csupa szólódarabot, amelyekben az alkalmazkodás kényszere nélkül, szabadon mutathatja meg önmagát. Hogy magyar művek, az éppen olyan fontos, mint az, hogy csupa modern zene. Divatos fordulattal: ezek a darabok kimozdítják a játékost a komfortzónájából, hiszen rendhagyó, útkereső zenék. Még Kodály hatalmas Szólószonátája is az, hiszen elementáris indulatait különleges hangszerkezeléssel juttatja érvényre.

Kodály után izgalmas meghallgatni Ligeti szintén folklór inspirációjú Szólószonátáját. Eötvös Péter műve, a Két vers Pollynak az irodalmi ihletésű komponálásmód példája – benne a csellistának szöveget is kell mondania. Hallunk még a lemezen Dukay Barnabástól két darabot – és az antológián vörös fonálként húzódnak végig a hosszabb kompozíciók közé „kontrasztanyagként” ékelt, rövid Kurtág-tételek. Tiszta tónusú, virtuóz, szuggesztív csellózás, személyességtől átfűtött, részletgazdag és pontos műértelmezések. Tucatnyi hosszabb és rövidebb tétel, néha egymástól erősen eltérő világképű komponistáktól – különös módon mégis jólesőn egységes az összhatás. Az érzékenység, amellyel az előadó a művek felé fordul – ez az, ami közös nevezőre hozza a felhangzó zenéket. Egyetérthetünk a címmel: ez a lemez valóban önarckép.

Hungaroton, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.