Interjú

„A feszültség hasznos kezelése”

Hámori Máté karmester, az Óbudai Danubia Zenekar művészeti igazgatója

Zene

Az idén 25 éves zenekar nemrég Magyar Örökség Díjban részesült, A zene, az kell című ifjúsági sorozatukat pedig Érték és Minőség díjjal ismerték el. Az elmúlt öt évben arculatot váltottak: a zenei ritkaságok, a gyerekekhez és idősekhez eljuttatott koncertek mellett az idei évadukat online streamelik.

Magyar Narancs: Az elismerésen túl milyen hozadéka lehet a díjaknak?

Hámori Máté: Ideig-óráig jobban érezzük magunkat tőle, de nincs kézzelfogható hozadéka. Különösen örülök, hogy A zene, az kell elismerést kapott, mert a sorozatról csak a gyerekek tudnak meg a tanárok, nem kerül az iskolákon, a tornatermeken kívülre. Ezt tartom a legfontosabb tevékenységünknek. Több mint tíz, általános iskolásoknak szóló zenekari produkciót hoztam létre, ami ötvözi a társművészeteket a tánctól a modern irodalomig. Nyugat-Európában hihetetlen magas szinten művelik a kimondottan gyerekeknek szóló klasszikus zenei nevelést. Magyarországon még csak kullogunk utána, a Danubiával próbálunk élen járni ennek az innovációnak a megteremtésében.

MN: A zenekar fenntartója 2007 óta az óbudai önkormányzat. Elég garanciája-e ez a biztos megmaradásnak?

HM: A Zeneakadémián vagy a BMC-ben tartott koncertjeinket elvisszük nagyvárosokba is, Veszprémbe, Debrecenbe, Nyíregyházára, Nagykanizsára. Kiemelt kategóriás zenekar vagyunk, ami nagyon sok kötelezettséggel jár. Szeretnénk, ha a 25. évforduló lehetőséget adna arra, hogy a munkánknak megfelelő támogatásban részesüljünk. Az ágazat többletforráshoz jutott tavaly, mi is kaptunk 80 millió pluszt, de az aránytalanságok megmaradtak a zenekarok között. Az előadó-művészeti törvény értelmében állásba vettük a zenészeinket, ami nem minden zenekarról mondható el. A támogatásunk 140 millió az államtól és 60 millió az óbudai önkormányzattól.

MN: Ön sok változást hozott a zenekar éle-tébe: a tematikus évadokat, a repertoár kiszélesítését. Melyik területet érzi a legsikeresebbnek?

HM: Az ifjúsági sorozat mellett a repertoárt. Magyarországon nagyon beszűkült repertoárt játszanak, a 20., 21. századi művek elenyésző része jut el hozzánk, miközben például London legnagyobb, legnépszerűbb fesztiválján, a BBC Promson rendszeresen szerepelnek élő, fiatal szerzők művei. A közönségnek első körben nagyon nehéz lenyomni a torkán a kortárs zenét. Jövőre például Beethoven IX. szimfóniáját egy koncerten játsszuk Thomas Adès Asyla-jával, ami az egyik legnagyszerűbb az elmúlt harminc évben keletkezett művek közül. Kissé csapdahelyzetbe hozom a közönséget a BMC-s koncertjeinken is, ahol évről évre egy zeneszerző áll a műsor fókuszában, idén Händel. A korábbi sorozatokban mindig felkértem kortárs szerzőket; Schumann Dichterliebe című művét Balogh Máté meghangszerelte zenekarra, és saját zenei kommentárokat írt hozzá, vagy előadtunk a Vivaldi-programban két Vivaldi-parafrázist is. Ligeti György Mysteries of the Macabre című áriájának óriási sikere volt a Zeneakadémián, holott rettegve ültek be a nézők, hogy milyen szörnyűségre számíthatnak.

MN: A zenekarnak van művészeti vezetője, vagy a művészeti vezetőnek zenekara? Mennyi ellenállásba ütközött, hogy keresztülvigye az elképzeléseit?

HM: Eleve ellenállásba ütköztem azzal, hogy fiatalabbként kerültem a zenekarba, mint a tagság többsége. Erre mondta azt Karajan, hogy 40 év alatt nincs karmester. Nagy feszültséget okoz a zenészekben a hierarchikus helyzet, hogy el kell fogadniuk a fennhatóságot, ráadásul kénytelenek alácsatornázni az aktív zenei kreativitásukat. Halálig tartó folyamat a feszültség hasznos kezelése, termékennyé változtatása. Évek teltek el, amíg a többség megértett és elfogadott.

MN: Milyen kihívást látott a hajdani Bartók konzis diákokból alakult, évek óta parkolópályára került zenekarban?

HM: A mai napig nagyobb gond a több pénz, a magasabb művészi színvonal megszerzése, mint a minél szélesebb közönség figyelme. A Danubia Zenekar kissé beleragadt az ifjúsági zenekar címkébe, és ebből iszonyú nehéz kitörni – de az elmúlt évek erőfeszítései arra irányultak, hogy kinőjük ezt a kategóriát. Azért láttam lehetőséget a Danubiában, mert művészileg inspirált, hogy megmentsek a haldoklás utolsó fázisában egy jó lehetőségekkel rendelkező, profi zenészekből álló együttest.

MN: Mennyi kiaknázható lehetőséget lát még a Danubiában?

HM: Idealista vagyok, de nincsenek illúzióim afelől, hogy világszámmá lehet növeszteni. Azt viszont merem állítani, hogyha megrázza magát a zenekar, az ország egyik legjobbja lehet. A zenészeknek is elmondom, hogy egy zenekar minőségét a legrosszabb és a legjobb koncert közti különbség határozza meg. Bizonyos színvonalat egy kiváló zenekar minden körülmények között, minden karmesterrel, minden koncertteremben hoz. Itt látok hiányosságokat, ebben még hullámzóak vagyunk. A próbakörülmények, a hangszerpark is javításra szorul, nincs saját zongoránk, bérelni szoktunk. Hála Istennek felvettünk tizenvalahány frissen végzett zenészt, így a fiatalsága is megőrződik a Danubiának. Reális célkitűzésnek tartom, hogy hosszú távon a három vezető hazai zenekar közé kerüljünk.

MN: A musical irányvonalat úgymond megörökölte. Ezért működtek közre az István, a királyban vagy a Webber 70 arénás koncerten is?

HM: Amikor a Danubia parkolópályán volt, az anyagi fennmaradás érdekében sok „könnyebb” produkciót is elvállalt. Arra gondoltam, hogy változtassuk a javunkra ezt az adottságot. Ezért találtam ki olyan projekteket, mint Ott Rezső LGT-számokból írt szimfonikus műve vagy a Quimby-számok szimfonikus változata. A kísérleti vonalon pedig megkerestem Gergye Krisztiánt, akivel a Stravinsky-féle Orfeusz-koreográfiát vagy Mundruczó Kornélt, akivel Schubert Winterreiséjének Zender-féle átiratát adtuk elő. A Winterreise különösen közel áll hozzám, mert úgy mond valami nagyon érvényeset egy univerzális problémáról, a menekültekről, hogy közben nem politizál.

MN: A kísérleti koncertszínházzal is a mai valóságra való reflektálás és érzékenyítés a cél?

HM: A legfontosabb missziónk: ne hagyjuk, hogy az emberek lelke teljesen elkérgesedjen. A zene funkciója a lélek aktivizálása, nem a szórakoztatóipari tevékenység. Nagyon hiszek a kísérletezésben. Az a dolgunk, hogy a klasszikus zenét átmentsük, és új műfajt teremtsünk, mert a régi falak már omladoznak. Kocsis Zoltán mondta: a tehetség nem arra való, hogy könnyebbé tegye az ember életét. Ezt a felelősséget fel kell ismerniük a fiataloknak, náluk pattog a labda. Az ő kezükben van az emberek lelki egészségének kulcsa.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.