Interjú

„A feszültség hasznos kezelése”

Hámori Máté karmester, az Óbudai Danubia Zenekar művészeti igazgatója

Zene

Az idén 25 éves zenekar nemrég Magyar Örökség Díjban részesült, A zene, az kell című ifjúsági sorozatukat pedig Érték és Minőség díjjal ismerték el. Az elmúlt öt évben arculatot váltottak: a zenei ritkaságok, a gyerekekhez és idősekhez eljuttatott koncertek mellett az idei évadukat online streamelik.

Magyar Narancs: Az elismerésen túl milyen hozadéka lehet a díjaknak?

Hámori Máté: Ideig-óráig jobban érezzük magunkat tőle, de nincs kézzelfogható hozadéka. Különösen örülök, hogy A zene, az kell elismerést kapott, mert a sorozatról csak a gyerekek tudnak meg a tanárok, nem kerül az iskolákon, a tornatermeken kívülre. Ezt tartom a legfontosabb tevékenységünknek. Több mint tíz, általános iskolásoknak szóló zenekari produkciót hoztam létre, ami ötvözi a társművészeteket a tánctól a modern irodalomig. Nyugat-Európában hihetetlen magas szinten művelik a kimondottan gyerekeknek szóló klasszikus zenei nevelést. Magyarországon még csak kullogunk utána, a Danubiával próbálunk élen járni ennek az innovációnak a megteremtésében.

MN: A zenekar fenntartója 2007 óta az óbudai önkormányzat. Elég garanciája-e ez a biztos megmaradásnak?

HM: A Zeneakadémián vagy a BMC-ben tartott koncertjeinket elvisszük nagyvárosokba is, Veszprémbe, Debrecenbe, Nyíregyházára, Nagykanizsára. Kiemelt kategóriás zenekar vagyunk, ami nagyon sok kötelezettséggel jár. Szeretnénk, ha a 25. évforduló lehetőséget adna arra, hogy a munkánknak megfelelő támogatásban részesüljünk. Az ágazat többletforráshoz jutott tavaly, mi is kaptunk 80 millió pluszt, de az aránytalanságok megmaradtak a zenekarok között. Az előadó-művészeti törvény értelmében állásba vettük a zenészeinket, ami nem minden zenekarról mondható el. A támogatásunk 140 millió az államtól és 60 millió az óbudai önkormányzattól.

MN: Ön sok változást hozott a zenekar éle-tébe: a tematikus évadokat, a repertoár kiszélesítését. Melyik területet érzi a legsikeresebbnek?

HM: Az ifjúsági sorozat mellett a repertoárt. Magyarországon nagyon beszűkült repertoárt játszanak, a 20., 21. századi művek elenyésző része jut el hozzánk, miközben például London legnagyobb, legnépszerűbb fesztiválján, a BBC Promson rendszeresen szerepelnek élő, fiatal szerzők művei. A közönségnek első körben nagyon nehéz lenyomni a torkán a kortárs zenét. Jövőre például Beethoven IX. szimfóniáját egy koncerten játsszuk Thomas Adès Asyla-jával, ami az egyik legnagyszerűbb az elmúlt harminc évben keletkezett művek közül. Kissé csapdahelyzetbe hozom a közönséget a BMC-s koncertjeinken is, ahol évről évre egy zeneszerző áll a műsor fókuszában, idén Händel. A korábbi sorozatokban mindig felkértem kortárs szerzőket; Schumann Dichterliebe című művét Balogh Máté meghangszerelte zenekarra, és saját zenei kommentárokat írt hozzá, vagy előadtunk a Vivaldi-programban két Vivaldi-parafrázist is. Ligeti György Mysteries of the Macabre című áriájának óriási sikere volt a Zeneakadémián, holott rettegve ültek be a nézők, hogy milyen szörnyűségre számíthatnak.

MN: A zenekarnak van művészeti vezetője, vagy a művészeti vezetőnek zenekara? Mennyi ellenállásba ütközött, hogy keresztülvigye az elképzeléseit?

HM: Eleve ellenállásba ütköztem azzal, hogy fiatalabbként kerültem a zenekarba, mint a tagság többsége. Erre mondta azt Karajan, hogy 40 év alatt nincs karmester. Nagy feszültséget okoz a zenészekben a hierarchikus helyzet, hogy el kell fogadniuk a fennhatóságot, ráadásul kénytelenek alácsatornázni az aktív zenei kreativitásukat. Halálig tartó folyamat a feszültség hasznos kezelése, termékennyé változtatása. Évek teltek el, amíg a többség megértett és elfogadott.

MN: Milyen kihívást látott a hajdani Bartók konzis diákokból alakult, évek óta parkolópályára került zenekarban?

HM: A mai napig nagyobb gond a több pénz, a magasabb művészi színvonal megszerzése, mint a minél szélesebb közönség figyelme. A Danubia Zenekar kissé beleragadt az ifjúsági zenekar címkébe, és ebből iszonyú nehéz kitörni – de az elmúlt évek erőfeszítései arra irányultak, hogy kinőjük ezt a kategóriát. Azért láttam lehetőséget a Danubiában, mert művészileg inspirált, hogy megmentsek a haldoklás utolsó fázisában egy jó lehetőségekkel rendelkező, profi zenészekből álló együttest.

MN: Mennyi kiaknázható lehetőséget lát még a Danubiában?

HM: Idealista vagyok, de nincsenek illúzióim afelől, hogy világszámmá lehet növeszteni. Azt viszont merem állítani, hogyha megrázza magát a zenekar, az ország egyik legjobbja lehet. A zenészeknek is elmondom, hogy egy zenekar minőségét a legrosszabb és a legjobb koncert közti különbség határozza meg. Bizonyos színvonalat egy kiváló zenekar minden körülmények között, minden karmesterrel, minden koncertteremben hoz. Itt látok hiányosságokat, ebben még hullámzóak vagyunk. A próbakörülmények, a hangszerpark is javításra szorul, nincs saját zongoránk, bérelni szoktunk. Hála Istennek felvettünk tizenvalahány frissen végzett zenészt, így a fiatalsága is megőrződik a Danubiának. Reális célkitűzésnek tartom, hogy hosszú távon a három vezető hazai zenekar közé kerüljünk.

MN: A musical irányvonalat úgymond megörökölte. Ezért működtek közre az István, a királyban vagy a Webber 70 arénás koncerten is?

HM: Amikor a Danubia parkolópályán volt, az anyagi fennmaradás érdekében sok „könnyebb” produkciót is elvállalt. Arra gondoltam, hogy változtassuk a javunkra ezt az adottságot. Ezért találtam ki olyan projekteket, mint Ott Rezső LGT-számokból írt szimfonikus műve vagy a Quimby-számok szimfonikus változata. A kísérleti vonalon pedig megkerestem Gergye Krisztiánt, akivel a Stravinsky-féle Orfeusz-koreográfiát vagy Mundruczó Kornélt, akivel Schubert Winterreiséjének Zender-féle átiratát adtuk elő. A Winterreise különösen közel áll hozzám, mert úgy mond valami nagyon érvényeset egy univerzális problémáról, a menekültekről, hogy közben nem politizál.

MN: A kísérleti koncertszínházzal is a mai valóságra való reflektálás és érzékenyítés a cél?

HM: A legfontosabb missziónk: ne hagyjuk, hogy az emberek lelke teljesen elkérgesedjen. A zene funkciója a lélek aktivizálása, nem a szórakoztatóipari tevékenység. Nagyon hiszek a kísérletezésben. Az a dolgunk, hogy a klasszikus zenét átmentsük, és új műfajt teremtsünk, mert a régi falak már omladoznak. Kocsis Zoltán mondta: a tehetség nem arra való, hogy könnyebbé tegye az ember életét. Ezt a felelősséget fel kell ismerniük a fiataloknak, náluk pattog a labda. Az ő kezükben van az emberek lelki egészségének kulcsa.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.