Dívafront: A török, a görög és a mezítlábas

  • 2001. április 19.

Zene

A dívákról azt tartja az értelmező szótár, hogy "ünnepelt színésznők, énekesnők", és ez tényleg így van, legfeljebb az a kis plusz kell még, aminek a neve, jobb híján, "sors".
A dívákról azt tartja az értelmező szótár, hogy "ünnepelt színésznők, énekesnők", és ez tényleg így van, legfeljebb az a kis plusz kell még, aminek a neve, jobb híján, "sors".

n Cesaria Evora: Sao Vicente Di Longe. A "mezítlábas díva" cím első albuma, no és a zöld-foki-szigeteken praktikus viselete nyomán tapadt Cesaria Evorára, de ez a múlt, ennek az új lemeznek a füzetkéjében már papucsban látható. A szigetcsoporton belül Cesaria szülőföldje a Sao Vicente nevű, melynek kikötővárosát Mindelónak nevezik, ebbe kéretik egy kocsmát képzelni, ahol Cesaria énekel. Nagyjából megvagyunk. És ha az első négy-öt lemezét sikerül felidéznünk, bizonyára beugrik a portugál fado-rokonságú morna stílus, a "sodade" kifinomult melankóliájával. Nosztalgikus-keserédes-romantikus hangulata a tengerészek honvágyát és a munkanélküliségtől szétszakadt családok-szerelmesek fájdalmát tükrözi, ily módon vált a sziget alapjegyévé, de erről már elég szó esett korábban. Ám bármily kínos, nem csupán keserűségből áll az élet, így hát a zöld-fokiaknak is akadnak vidámabb, coladeira stílusú dalaik. Én persze nem engedném, hogy Cesaria ezekből is énekeljen, de már késő, és különben is: ezt a lemezt nem odahaza, hanem Havannában és Rio de Janeiróban vette fel. Megismétlem, jobban szeretem, ha minden a régiben; és semmi bajom, ha az összes dal pont olyan, de nem szívesen lennék igazságtalan: a Sao Vicente Di Longe konzekvens lépés a kubai és brazil húrokat tavalyelőtt már megpendítő Café Atlantico után. Cesaria repertoárjában amúgy korábban is megfordultak kubai és brazil dalok, és ha közös gyökerükre, az afrikai ritmusokra gondolunk, már nem is tűnik úgy, hogy olyan messzire utazott. Mindazonáltal: ebbe a kellemes könnyűzenébe nem fog beleszakadni a szív, hírértéke inkább az erős vonós- és fúvósszekciónak van, meg nem feledkezve Cesaria rangos vendégeiről: az Orquesta Aragonról, Chucho Valdésről, Caetano Velosóról. (Lusafrica/BMG, 2001) HHHH

n Sezen Aksu: Deli Veren. Az izmiri születésű Sezen Aksura 1997-ben figyelhettünk fel, mikor is Goran Bregovic vele énekeltette el visszaeső filmslágereinek török változatait. Amit egymásnak köszönhetnek, az nem kevés: mindkettőjük életművében megkerülhetetlen az a The Wedding And The Funeral című album. Ez persze csak háttér-információ, akárcsak, hogy Aksu a hetvenes évek közepén popdalokkal tűnt fel: az örmény Onno Tuncnak köszönhető, hogy utóbb megmártózott a dzsessz és a soul viharosabb hullámaiban. Most pedig - bár nincs rálátásom a komplett török mezőnyre - el tudom hinni, hogy valóban ő a csúcs. Tele a hangja mélységgel, és a szája szögletében ott pihen az a pár csepp vér is, ami a dívák műfajában nélkülözhetetlen. Aksu, s ez talán ebből a szolid kazettaborítóból is átjön, az igen-igen kívánatos mérgek családjából való, a mítoszát azonban Törökországban politikai szerepvállalásainak is köszönheti. Kampányaiba éppúgy belefér Bosznia, mint a feminizmus - ugye egy olyan országról van szó, ahol az asszonyok értékét-súlyát kecskében (is) mérik. De bármiként is, ez a Deli Veren szinte végig egyenletesen kiváló színvonalú. Dzsessz is, pop is, soul is, etno is - anélkül, hogy muszáj lenne választani, és anélkül, hogy a rosszul értelmezett globalizmusnak és változatosságnak a csapdájába botlana. Az anatóliai mellett az örmény motívumokért ezúttal Ara Dinkjian felel, akivel Görögországban, pillanatokon belül, újra találkozhatunk. (Posl Müzik, 2000) HHHHH

n Eleftheria Arvanitaki: The Very Best Of 1989- 1998. Az athéni Eleftheria pályafutása is jóval többet árul el a kirívó népszerűségnél. Egyrészt azt jelképezi, hogy a görög kultúra éppoly nyitott a nyugati hatások előtt, mint amennyire átitatódott a keleti hagyományokkal; másfelől tetten érhető benne mindaz, ami az elmúlt évtizedekben jellemezte a görög könnyűzenét: akár a rembetika reneszánsza, akár az abból merítő - kifinomult, gyakran nagyzenekari hangszerelésű - "éntekhno", illetve a puritánabb-populárisabb "laikó". (Rembetikát a nyolcvanas évek közepéig az Oposthodromiki Kompania tagjaként énekelt, azután indult szóló pályafutása, melyre inkább az éntekhno és a laikó volt jellemző.) Ez a válogatás nem a legutolsó Eleftheria-album, ám az egyetlen, amely Magyarországon kapható, és ahhoz bőven elegendő, hogy a meghallgatása után nekivágjunk Görögországnak a többiért. Abból a három platinalemezből (Meno Ektos, The Bodies And The Knives, Songs For The Months), amelyre épül, az első kettőbe az örmény-amerikai Night Ark zenekarral befutott Ara Dinkjian is beletette a magáét, a "szakmában" ezek Eleftheria legtöbbet emlegetett anyagai, de én inkább a harmadikra - s benne Dimitris Papadimitrou szerzeményeire - hívnám fel a figyelmet: a Lianotragoudo után ugyan csak annyi erő marad, hogy megérintsük a "repeat" gombot, s hogy arra gondoljunk, ha már így alakult, végül is ez épp elég... (Mercury/Universal, 1998) HHHH

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.