Lemez

Dudás Lajos: Radio Days – Birthday Edition 75

Zene

A jazztörténetben a népszerűsítés legfontosabb médiuma a rádió volt. Ha csak Benny Goodman vagy Charlie Parker lemezen is kiadott műsoraira gondolunk, ezt nem is kell bizonygatni. A digitális korban a rádió is alárendelődött mind technikailag, mind fontosságát tekintve, de ez a lemez a médium fontossága mellett érvel.

Dudás Lajos, a Németországban élő klarinétművész a 75. születésnapjára két pompás CD-t kapott a kiadójától, de a hallgatók is igazán örülhettek az ajándéknak. A Brücken­schlag úgymond hídverés Anton Webern és Bartók, valamint a saját maga képviselte jazzkompozíciók és -felfogás között. Még ennél is szélesebb érdeklődésre tarthat számot a Radio Days, egy retrospektív, mely a mind a mai napig turnézó Dudás rádiós koncertjeiből szemezget. Viszonylag ritka hangszer a modern jazzben a klarinét, de ezt Dudást hallgatva csak furcsállni lehet, ő ugyanis minden stílushoz hozzá tud tenni ezen a hangszeren; csodálatos soundjával és minden hangulatban érvényre juttatott virtuozitásával, melódiáinak szárnyaló, lenyűgöző fordulataival, változatos ritmikájával. A legkorábbi koncert Kölnben volt (WDR), többek között Toto Blankéval és Kőszegivel, süt róla a nyolcvanas évek földhözragadt optimizmusa – de Dudás a táncolható ritmusra is állati jól rázza. A Stúdió 11-gyel, Schreck Ferenc harsonaszólójával készült az Urban Blues, a Dudásra leginkább jellemző, kortárs zenekari hangszerelésben. Utána megint visszalépünk, Szabó Gáborra emlékezik egy kompozícióval a klarinétos, és megidézi benne a magyar gitáros legnagyobb korszakának ritmusait – majd pedig egy Zoller-kompozíciót is előad, stílusosan egy bécsi rádiós fellépés felvételén. A változatos felállások leginkább stabil pontja Philipp van Endert gitáros, Dudás hűséges társa, egyben a lemez kiadója, akivel duóban és nagyobb együttesekben is fantasztikusan megértik egymást.

Jazzsick Records, 2016


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.