Lemez

Dudás Lajos: Radio Days – Birthday Edition 75

Zene

A jazztörténetben a népszerűsítés legfontosabb médiuma a rádió volt. Ha csak Benny Goodman vagy Charlie Parker lemezen is kiadott műsoraira gondolunk, ezt nem is kell bizonygatni. A digitális korban a rádió is alárendelődött mind technikailag, mind fontosságát tekintve, de ez a lemez a médium fontossága mellett érvel.

Dudás Lajos, a Németországban élő klarinétművész a 75. születésnapjára két pompás CD-t kapott a kiadójától, de a hallgatók is igazán örülhettek az ajándéknak. A Brücken­schlag úgymond hídverés Anton Webern és Bartók, valamint a saját maga képviselte jazzkompozíciók és -felfogás között. Még ennél is szélesebb érdeklődésre tarthat számot a Radio Days, egy retrospektív, mely a mind a mai napig turnézó Dudás rádiós koncertjeiből szemezget. Viszonylag ritka hangszer a modern jazzben a klarinét, de ezt Dudást hallgatva csak furcsállni lehet, ő ugyanis minden stílushoz hozzá tud tenni ezen a hangszeren; csodálatos soundjával és minden hangulatban érvényre juttatott virtuozitásával, melódiáinak szárnyaló, lenyűgöző fordulataival, változatos ritmikájával. A legkorábbi koncert Kölnben volt (WDR), többek között Toto Blankéval és Kőszegivel, süt róla a nyolcvanas évek földhözragadt optimizmusa – de Dudás a táncolható ritmusra is állati jól rázza. A Stúdió 11-gyel, Schreck Ferenc harsonaszólójával készült az Urban Blues, a Dudásra leginkább jellemző, kortárs zenekari hangszerelésben. Utána megint visszalépünk, Szabó Gáborra emlékezik egy kompozícióval a klarinétos, és megidézi benne a magyar gitáros legnagyobb korszakának ritmusait – majd pedig egy Zoller-kompozíciót is előad, stílusosan egy bécsi rádiós fellépés felvételén. A változatos felállások leginkább stabil pontja Philipp van Endert gitáros, Dudás hűséges társa, egyben a lemez kiadója, akivel duóban és nagyobb együttesekben is fantasztikusan megértik egymást.

Jazzsick Records, 2016


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.