Lemez

Mitski: Puberty 2

  • Lang Ádám
  • 2016. július 16.

Zene

Bár Happy a címe, vészjósló zakatolás vezeti fel az első számot, amelyben a boldog együttlét után lelép a srác, amíg a lány a mosdóban van – ez adja meg Mitski új lemezének alaphangját. A hangsúlyozottan japán-amerikai kettős identitású, egyértelműen a kilencvenes évek zajos indie-rockjából inspirálódó énekesnőt még két évvel ezelőtt kapta fel a popsajtó a Bury Me At Makeout Creekkel, amely tényleg jó kis zsánerlemez volt bármiféle egzotikus (vagy csak: friss) törekvés nélkül. Most a Puberty 2-val azonban összehozott egy olyan albumot, amelyet nem is annyira a zenei, hanem inkább az érzelmi mélysége helyez az előző fölé.

A lendületesebb Bury Me után most elsősorban finoman emelkedett, tépelődő, folkos balladákat kapunk. Mégis a néhány lendületesebb szám az, ami igazán megcsavarja ezt a viszonylagos eklektikusságában is egységes albumot. A másodikként érkező Dan the Dancerben például rögtön megkapjuk a másik oldal, a szerencsétlen szűz srác perspektíváját. Az érzelmi tetőpont pedig a weezeres Your Best American Girl, ahol azon kesereg a főhősnő (súlyos gitárok mellett), hogy a srác anyja sohasem fogja elfogadni azt, ahogy őt nevelték. A Loving Feeling kerek indie-rockja és a My Body’s Made of Crushed Little Stars hisztérikus kirohanása is a fájdalmat oldja – ezzel együtt a Puberty 2-t egész biztosan sokszor teszik fel majd idén a világfájdalommal küzdő tinédzserek. Jó érzékkel felépített dalaival azonban a(z első) pubertáskoron már túllépett, 25 éves Mitski a saját korosztálya számára is megadja az azonosulás lehetőségét.

Dead Oceans, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.