mi a kotta?

Dúrba hajló zenék

  • mi a kotta
  • 2023. április 19.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/16. hétre

„Semmit sem vesztett művészi elveinek hajthatatlan merevségéből, de egyáltalán nem törekszik arra, hogy erőszakosan plántálja ezeket valakibe, és karmesteri teendői során megelégszik azzal, ha kihangsúlyozza azt, amit szépnek vél, és árnyékban hagyja a szerinte rossz vagy ártalmas példát. Mindössze az a hibája, hogy egy kicsit még mindig túlságosan szereti a halottakat” – írta Hector Berlioz a német pályatársról, Felix Mendelssohn-Bar­thol­dy­ról, akivel 1831-ben, Rómában találkozott. Ezen az itáliai körúton történt, hogy Mendelssohn 4. „Olasz” szimfóniájának első dallamfoszlányai megszülettek, de a kompozíció első változatának végére csak két évvel később került pont. Talán az élmények is eltelítették, de a szerző inkább arra panaszkodott, hogy nincs, akinek az úton előjátszhatná a műveit.

Ez a napfényes, mindig dúrba hajló zene is elhangzik a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén, amelyet napjaink legelevenebb, legfrissebb klarinétosa, Martin Fröst vezényel. Szólistaként úgy mozog, mint egy rajzfilmfigura vagy mint egy popsztár. Persze fújni is fog, Weber „frühromantikus” f-moll klarinétversenyét (Zeneakadémia, április 23., fél nyolc). De nem könnyű dilemma, hogy vajon ezen az estén ne a Müpa felé induljon-e mégis az ember. Baráth Emőke énekel Mozart operáiból, a Figaro, az Idomeneo és a Così után Donna Anna áriáját is a Don Giovanniból: „Non mi dir che son io crudel con te…” Mi pedig ingatjuk a fejünket, dehogy vagy kegyetlen, csak soha ne hagyd abba az éneklést. A Szent István Filharmonikusok és Vashegyi György karmester a szünet után Brahms IV. szimfóniájával vigasztal (április 23., hat óra). S akit a zenetörténet panteonjának kőoszlopai nem vonzanak, annak hadd kínáljuk a Mikamo Közép-Európai Kamarazenekar hangversenyét, amelyen Ligeti György művei jó társaságban, Kurtág, Jonathan Harvey, Gesualdo, Mozart mellett szerepelnek (BMC, április 23., hat óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.