dvd - A BETOLAKODÓ

  • - greff -
  • 2009. április 2.

Zene

Embertársaink egy szomorú halmaza tengermély félelemmel tekint a nőnemű személyekre. A félelem pedig, mint tudjuk, megeszi a lelket, s közben ráadásképp lidérces álmokat generál.
Embertársaink egy szomorú halmaza tengermély félelemmel tekint a nõnemû személyekre. A félelem pedig, mint tudjuk, megeszi a lelket, s közben ráadásképp lidérces álmokat generál. Az efféle víziók legjellegzetesebb motívumát a boszorkányok csalárd tevékenykedése adja. Alexandre Bustillo és Julien Maury, A betolakodó francia rendezõi is éppen ilyen álmodók. Filmjük szoknyás szörnyetege a legsötétebb erõket bocsátja szabadon: nekimegy egy törékeny, mindenórás kismamának a saját otthonában, nem törõdve azzal, hogy ez még a különös kegyetlenséggel elkövetett horrorokban is többé-kevésbé tabunak számít(ott eddig). Bustillo és Maury leghõbb vágya, hogy nyolcvan percen át mi is nagyon féljünk ettõl a csúf, gonosz boszorkától.

És mi félünk. Béatrice Dalle-tól úgy meg lehet ijedni, hogy a film elsõ felében még az sem világosan eldönthetõ, hogy természetfeletti, avagy realistább horrorban járunk-e. A mûvésznõ smink, maszk és egyéb olcsó segédeszközök nélkül képes vérfagyasztó lenni, habár jelentõs támaszai vannak: a kompozíciók, a világítás és a zörejek mesteri módon teszik sûrûbbé a nyomasztó atmoszférát. A provokatív vérorgia percrõl percre sötétebb és brutálisabb lesz - a fokozás a vége felé itt-ott mulatságos mértékû, addig viszont alig kapunk levegõt. Emlékeznek a Visszafordíthatatlan bestialitására? Nos, Bustillo és Maury számára nagyjából az lehetett a mérce. A játékfilmes erõszakábrázolás és a nézõi tûrõképesség határait feszegetõ dolgozatuk az eurohorror rémes történetének újabb mérföldköve: gátlástalan és felkavaró - remekmû a maga csoportjában.

Forgalmazza a Cinetel

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.