dvd - Áruló

  • - ts -
  • 2009. április 2.

Zene

Nehéz a titkos ügynök élete, olykor annyira be kell épülni az ellenséges szövetanyagba, hogy nem maradhat szinte egy szál sem, ami egykor volt énjéhez, a jókhoz visszaköti. Egy mégis maradhat talán, de azt számos esetben - itt nem feltétlenül az adott ügyről beszélünk, hanem a tárgyban fogant munkák széles tengeréről - kiiktatják (azt is megfigyeltem, hogy mindgyakran célzott lövéssel).
Nehéz a titkos ügynök élete, olykor annyira be kell épülni az ellenséges szövetanyagba, hogy nem maradhat szinte egy szál sem, ami egykor volt énjéhez, a jókhoz visszaköti. Egy mégis maradhat talán, de azt számos esetben - itt nem feltétlenül az adott ügyrõl beszélünk, hanem a tárgyban fogant munkák széles tengerérõl - kiiktatják (azt is megfigyeltem, hogy mindgyakran célzott lövéssel). Ilyenkor persze elég nagy a baj, hisz' a kutya se tudja a jófiúról, hogy jófiú, inkább mindenki rosszfiúnak nézi, s nincs mese, bizonyítania kell az ártatlanságát a hatóságoknak (de legtöbbször még a csajának is, aki magára van hagyatva az összes ilyen film számottevõ részében). A fentieknek két különösen gyakori elõfordulását tartja számon a modern tudomány: amikor a maffiába és amikor a terroristák közé kell mélyen beépülni. Az Árulót kétségkívül az utóbbi alcsoportba kell sorolnunk, viszont semmi nem különbözteti meg e halmaz piaci átlagától. A sztárjai (Don Cheadle, Guy Pierce és Jeff Daniels) ugyan inkább középfajsúlyúnak mondhatók, de megbízhatóan teszik a dolgukat. Talán arrafelé lehet némi keresgélnivalónk, hogy a Cheadle által játszott undercover angel ezúttal szó szerint is egy angyal. Mondhatjuk, szerencséjére, hisz a gonoszt épp az gyõzi meg megbízhatóságáról, hogy enni ad egy éhezõnek. Evvel a jellemek és szándékok árnyalása is le van tudva - egy egészséges határig persze -, így megérthetjük az egyik-másik terroristát is. Rosszul tudja, hogy mi a stájsz, de ha például amerikainak születik, lehetett volna rendes gyerek is belõle. Szerintem is.

Forgalmazza a Budapest Film

**

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.