dvd - Áruló

  • - ts -
  • 2009. április 2.

Zene

Nehéz a titkos ügynök élete, olykor annyira be kell épülni az ellenséges szövetanyagba, hogy nem maradhat szinte egy szál sem, ami egykor volt énjéhez, a jókhoz visszaköti. Egy mégis maradhat talán, de azt számos esetben - itt nem feltétlenül az adott ügyről beszélünk, hanem a tárgyban fogant munkák széles tengeréről - kiiktatják (azt is megfigyeltem, hogy mindgyakran célzott lövéssel).
Nehéz a titkos ügynök élete, olykor annyira be kell épülni az ellenséges szövetanyagba, hogy nem maradhat szinte egy szál sem, ami egykor volt énjéhez, a jókhoz visszaköti. Egy mégis maradhat talán, de azt számos esetben - itt nem feltétlenül az adott ügyrõl beszélünk, hanem a tárgyban fogant munkák széles tengerérõl - kiiktatják (azt is megfigyeltem, hogy mindgyakran célzott lövéssel). Ilyenkor persze elég nagy a baj, hisz' a kutya se tudja a jófiúról, hogy jófiú, inkább mindenki rosszfiúnak nézi, s nincs mese, bizonyítania kell az ártatlanságát a hatóságoknak (de legtöbbször még a csajának is, aki magára van hagyatva az összes ilyen film számottevõ részében). A fentieknek két különösen gyakori elõfordulását tartja számon a modern tudomány: amikor a maffiába és amikor a terroristák közé kell mélyen beépülni. Az Árulót kétségkívül az utóbbi alcsoportba kell sorolnunk, viszont semmi nem különbözteti meg e halmaz piaci átlagától. A sztárjai (Don Cheadle, Guy Pierce és Jeff Daniels) ugyan inkább középfajsúlyúnak mondhatók, de megbízhatóan teszik a dolgukat. Talán arrafelé lehet némi keresgélnivalónk, hogy a Cheadle által játszott undercover angel ezúttal szó szerint is egy angyal. Mondhatjuk, szerencséjére, hisz a gonoszt épp az gyõzi meg megbízhatóságáról, hogy enni ad egy éhezõnek. Evvel a jellemek és szándékok árnyalása is le van tudva - egy egészséges határig persze -, így megérthetjük az egyik-másik terroristát is. Rosszul tudja, hogy mi a stájsz, de ha például amerikainak születik, lehetett volna rendes gyerek is belõle. Szerintem is.

Forgalmazza a Budapest Film

**

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.