DVD - A XX. század alkonya - A koppenhágai Ring

  • - káté -
  • 2009. február 12.

Zene

Nehogy megrovást kapjunk, amiért az operát nem pódiumzenének, hanem összművészetnek, tehát színháznak tekintjük (noha az), kezdjük a Dán Királyi Opera 2006-os előadásán fölvett A nibelung gyűrűje (szerzett epitheton ornansa szerint A koppenhágai Ring) zenei minősítésével. A Michael Schsnwandt vezényelte zenekar architektonikusan és magabiztosan építkezik, valamivel kevesebb dinamikai árnyalattal és transzparenciával az optimálisnál. A kórus tömör és pontos. A szólisták közül a Siegmundot és mindkét Siegfriedet éneklő Stig Andersen a legismertebb és a legjobb (A walkűrben és Az istenek alkonyában tavaly a MűPa-Ring szólambirtokosa volt), nemesen tiszta vokalitása aranyat ér, és hogy mi mindent tud az éneklésen kívül, az most (nekünk utólag) derül ki. - káté -

Nehogy megrovást kapjunk, amiért az operát nem pódiumzenének, hanem összművészetnek, tehát színháznak tekintjük (noha az), kezdjük a Dán Királyi Opera 2006-os előadásán fölvett A nibelung gyűrűje (szerzett epitheton ornansa szerint A koppenhágai Ring) zenei minősítésével. A Michael Schsnwandt vezényelte zenekar architektonikusan és magabiztosan építkezik, valamivel kevesebb dinamikai árnyalattal és transzparenciával az optimálisnál. A kórus tömör és pontos. A szólisták közül a Siegmundot és mindkét Siegfriedet éneklő Stig Andersen a legismertebb és a legjobb (A walkűrben és Az istenek alkonyában tavaly a MűPa-Ring szólambirtokosa volt), nemesen tiszta vokalitása aranyat ér, és hogy mi mindent tud az éneklésen kívül, az most (nekünk utólag) derül ki. Iréne Theorin mint Brünnhilde szép tónusú, kiegyenlített, minden fekvésben teherbíró és átütő hang. Pompás a két "könnyű" karaktertenor, Michael Kristensen (Loge) és Bengt-Ola Morgny (Mime). Wotanból kettő van, A Rajna kincsében Johan Reuter, A walkűrtől kezdve James Johnson, mindketten átlagos volumennel és hangszínnel is meggyőzőek. Impozáns Sten Byriel Alberichjének hangminősége és kifejező ereje. Mindannyiukat (és a többieket) érdemes lenne szakfolyóiratban mérlegre tenni, beleértve a rajnai sellők és a nornák összehangolt trióit, a walkűrök szólistaként és együttesként is kiváló teljesítményét - mindez az elsősorban saját erőkből álló ensemble magas színvonalú és irigylésre méltó operai kultúráját dicséri. Az egyetlen gyönge pont Peter Klaveness, akit a kis ambitusú, a magas és a mély regiszterben egyaránt elfakuló hang nem jogosít föl Hagen szerepére.

A rendező, Kasper Bech Holten a XX. századon kalauzol végig, melynek egy-egy állomása a négy este. A Rajna kincse a húszas-harmincas években játszódik, olyan, mint egy expresszionista Murnau-film, baljós árnyékokkal és ideológiákkal, Loge akár egy züllött zugügyvéd, csapzott és cinikus, cigaretta lóg a szájában, de sosem találja az öngyújtóját - a tűzisten folyton tüzet kér. A Rajna üres medence, üveg mögötti akváriumban meztelen fiú - itt címszereplő! - úszkál, amíg Alberich bele nem mártja a kését, és ki nem vágja a szívét. A kikötözött Alberichnek a bevarrt félszemű Wotan a fél karját vágja le, hogy lehúzza a fatális gyűrűt, amely könyékig kígyózó arany karperec. A walkűrben (50-es évek) Sieglinde a cserépkályhában őrzi a családi fotókat, ő rántja ki testvérszerelmese helyett a fából a Nothungot, és éber tanúja annak, hogy Siegmund lemond a kedvéért a Walhalláról. A walkűrök fekete szárnyú halálangyalok, Wotan letépi Brünnhilde szárnyát, és az így halandóvá lett leány elalvás előtt postagalambot röptet, amely majd Siegfriedet elvezeti hozzá. Siegfried a farmeres '68-as nemzedék, szűk neki a lakás, a padláson lázad a bezártság ellen, a pincében kovácsol kardot, míg Mime a konyhában kotyvaszt, és fogadja a turista Vándort (Wotant), aki süteményt hoz unokájának. Az óriás Fafner háborús bunkerlaborban lakik, kihangosítón beszél. A hibernálásból ébresztett Brünnhilde és a tinédzser Siegfried nászának színhelyét, a kupolás alkalmi ravatalozót a következő operára lakályos villává rendezik be. Az istenek alkonyában (90-es évek), miután a nornák mint nézőtéren ülő Wagner-fanek átismételték az előzményeket, a pszichopata Hagen, a Gibichung-klán terrorista feje kivégzéseket tart a kettős esküvő előtt (később apját, Alberichet is elteszi láb alól). Siegfried mobilon mond pohárköszöntőt Brünnhildének, de benarkózzák, és a sorsa beteljesedik. Holttestét Brünnhilde Wotan dolgozószobájába viteti, itt ér véget a keretjáték - ami eddig lezajlott, az ő oknyomozó múltfeltárása volt. A négy este úgy kezdődött, hogy a visszatekintő Brünnhilde áttanulmányozza a dokumentációt: albumokat, lapkivágásokat, fotókat, Alberich formalinban tartósított jobbkezét. Az istenek alkonya gyászindulója alatt jut el odáig, hogy véget kell vetni a családi vircsaftnak, fölgyújtja a Walhallát az isteni pereputtyal, de önmagát kimenekíti, és megszüli Siegfriedtől fogant gyermekét. Az utolsó jelenetben a kapálózó csecsemővel a karján áll a napfelkeltében. A macsó társadalomnak leáldozott, Brünnhilde megszabadult saját árulásától, apja és férje nyűgétől - az új évezredben új élet kezdődhet.

Tizedét sem meséltem el a Nibelung-mese hétköznapokra profanizált részleteinek. A világ színpadain leigazítják a kiürült mítoszokat, gunyoros, politikus, családi szappanoperákat csinálnak belőlük. Tavaly Bayreuthban a Parsifalt nyomták át száz év német történelmén és ideológiatörténetén. Szóljon, akinek hiányzik a transzcendencia vagy a heroikus dimenzió, esetleg rendelje meg egy másik előadásban. Holten rendezése vitatható, mint minden formátum - csak a hülyeség vitathatatlan -, de anakronizmusaiban következetes. Többnyire. Mert mi van, ha valaki megkérdezi, hogy a múltat önmagán kívül mindenestül eltörlő feminista hősnő milyen alapon jogosult a túlélésre? Ez az egyetlen dolog, amiben Holten túlmegy Wagneren. De ezt jókora gondolati energiával teszi, intenzív személyiségű - még ha életkorra-küllemre nem is mindig adekvát - szereplőkkel. Elsőrendű akusztikai színvonal és kiváló adásrendezői-operatőri munka adjusztálja a kiadványt - a sűrűbe hatoló, mozgékony kamera mintha nem élő adást, hanem tévéjátékot plánozna. Itthon hajlamosak vagyunk magunkat tudni a legjobbnak. "Több dolgok vannak földön s egen, Horatio, mintsem bölcselmetek álmodni képes." Mondta egy dán.

7 DVD, DECCA/Universal, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.