DVD - A XX. század alkonya - A koppenhágai Ring

  • - káté -
  • 2009. február 12.

Zene

Nehogy megrovást kapjunk, amiért az operát nem pódiumzenének, hanem összművészetnek, tehát színháznak tekintjük (noha az), kezdjük a Dán Királyi Opera 2006-os előadásán fölvett A nibelung gyűrűje (szerzett epitheton ornansa szerint A koppenhágai Ring) zenei minősítésével. A Michael Schsnwandt vezényelte zenekar architektonikusan és magabiztosan építkezik, valamivel kevesebb dinamikai árnyalattal és transzparenciával az optimálisnál. A kórus tömör és pontos. A szólisták közül a Siegmundot és mindkét Siegfriedet éneklő Stig Andersen a legismertebb és a legjobb (A walkűrben és Az istenek alkonyában tavaly a MűPa-Ring szólambirtokosa volt), nemesen tiszta vokalitása aranyat ér, és hogy mi mindent tud az éneklésen kívül, az most (nekünk utólag) derül ki. - káté -

Nehogy megrovást kapjunk, amiért az operát nem pódiumzenének, hanem összművészetnek, tehát színháznak tekintjük (noha az), kezdjük a Dán Királyi Opera 2006-os előadásán fölvett A nibelung gyűrűje (szerzett epitheton ornansa szerint A koppenhágai Ring) zenei minősítésével. A Michael Schsnwandt vezényelte zenekar architektonikusan és magabiztosan építkezik, valamivel kevesebb dinamikai árnyalattal és transzparenciával az optimálisnál. A kórus tömör és pontos. A szólisták közül a Siegmundot és mindkét Siegfriedet éneklő Stig Andersen a legismertebb és a legjobb (A walkűrben és Az istenek alkonyában tavaly a MűPa-Ring szólambirtokosa volt), nemesen tiszta vokalitása aranyat ér, és hogy mi mindent tud az éneklésen kívül, az most (nekünk utólag) derül ki. Iréne Theorin mint Brünnhilde szép tónusú, kiegyenlített, minden fekvésben teherbíró és átütő hang. Pompás a két "könnyű" karaktertenor, Michael Kristensen (Loge) és Bengt-Ola Morgny (Mime). Wotanból kettő van, A Rajna kincsében Johan Reuter, A walkűrtől kezdve James Johnson, mindketten átlagos volumennel és hangszínnel is meggyőzőek. Impozáns Sten Byriel Alberichjének hangminősége és kifejező ereje. Mindannyiukat (és a többieket) érdemes lenne szakfolyóiratban mérlegre tenni, beleértve a rajnai sellők és a nornák összehangolt trióit, a walkűrök szólistaként és együttesként is kiváló teljesítményét - mindez az elsősorban saját erőkből álló ensemble magas színvonalú és irigylésre méltó operai kultúráját dicséri. Az egyetlen gyönge pont Peter Klaveness, akit a kis ambitusú, a magas és a mély regiszterben egyaránt elfakuló hang nem jogosít föl Hagen szerepére.

A rendező, Kasper Bech Holten a XX. századon kalauzol végig, melynek egy-egy állomása a négy este. A Rajna kincse a húszas-harmincas években játszódik, olyan, mint egy expresszionista Murnau-film, baljós árnyékokkal és ideológiákkal, Loge akár egy züllött zugügyvéd, csapzott és cinikus, cigaretta lóg a szájában, de sosem találja az öngyújtóját - a tűzisten folyton tüzet kér. A Rajna üres medence, üveg mögötti akváriumban meztelen fiú - itt címszereplő! - úszkál, amíg Alberich bele nem mártja a kését, és ki nem vágja a szívét. A kikötözött Alberichnek a bevarrt félszemű Wotan a fél karját vágja le, hogy lehúzza a fatális gyűrűt, amely könyékig kígyózó arany karperec. A walkűrben (50-es évek) Sieglinde a cserépkályhában őrzi a családi fotókat, ő rántja ki testvérszerelmese helyett a fából a Nothungot, és éber tanúja annak, hogy Siegmund lemond a kedvéért a Walhalláról. A walkűrök fekete szárnyú halálangyalok, Wotan letépi Brünnhilde szárnyát, és az így halandóvá lett leány elalvás előtt postagalambot röptet, amely majd Siegfriedet elvezeti hozzá. Siegfried a farmeres '68-as nemzedék, szűk neki a lakás, a padláson lázad a bezártság ellen, a pincében kovácsol kardot, míg Mime a konyhában kotyvaszt, és fogadja a turista Vándort (Wotant), aki süteményt hoz unokájának. Az óriás Fafner háborús bunkerlaborban lakik, kihangosítón beszél. A hibernálásból ébresztett Brünnhilde és a tinédzser Siegfried nászának színhelyét, a kupolás alkalmi ravatalozót a következő operára lakályos villává rendezik be. Az istenek alkonyában (90-es évek), miután a nornák mint nézőtéren ülő Wagner-fanek átismételték az előzményeket, a pszichopata Hagen, a Gibichung-klán terrorista feje kivégzéseket tart a kettős esküvő előtt (később apját, Alberichet is elteszi láb alól). Siegfried mobilon mond pohárköszöntőt Brünnhildének, de benarkózzák, és a sorsa beteljesedik. Holttestét Brünnhilde Wotan dolgozószobájába viteti, itt ér véget a keretjáték - ami eddig lezajlott, az ő oknyomozó múltfeltárása volt. A négy este úgy kezdődött, hogy a visszatekintő Brünnhilde áttanulmányozza a dokumentációt: albumokat, lapkivágásokat, fotókat, Alberich formalinban tartósított jobbkezét. Az istenek alkonya gyászindulója alatt jut el odáig, hogy véget kell vetni a családi vircsaftnak, fölgyújtja a Walhallát az isteni pereputtyal, de önmagát kimenekíti, és megszüli Siegfriedtől fogant gyermekét. Az utolsó jelenetben a kapálózó csecsemővel a karján áll a napfelkeltében. A macsó társadalomnak leáldozott, Brünnhilde megszabadult saját árulásától, apja és férje nyűgétől - az új évezredben új élet kezdődhet.

Tizedét sem meséltem el a Nibelung-mese hétköznapokra profanizált részleteinek. A világ színpadain leigazítják a kiürült mítoszokat, gunyoros, politikus, családi szappanoperákat csinálnak belőlük. Tavaly Bayreuthban a Parsifalt nyomták át száz év német történelmén és ideológiatörténetén. Szóljon, akinek hiányzik a transzcendencia vagy a heroikus dimenzió, esetleg rendelje meg egy másik előadásban. Holten rendezése vitatható, mint minden formátum - csak a hülyeség vitathatatlan -, de anakronizmusaiban következetes. Többnyire. Mert mi van, ha valaki megkérdezi, hogy a múltat önmagán kívül mindenestül eltörlő feminista hősnő milyen alapon jogosult a túlélésre? Ez az egyetlen dolog, amiben Holten túlmegy Wagneren. De ezt jókora gondolati energiával teszi, intenzív személyiségű - még ha életkorra-küllemre nem is mindig adekvát - szereplőkkel. Elsőrendű akusztikai színvonal és kiváló adásrendezői-operatőri munka adjusztálja a kiadványt - a sűrűbe hatoló, mozgékony kamera mintha nem élő adást, hanem tévéjátékot plánozna. Itthon hajlamosak vagyunk magunkat tudni a legjobbnak. "Több dolgok vannak földön s egen, Horatio, mintsem bölcselmetek álmodni képes." Mondta egy dán.

7 DVD, DECCA/Universal, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.