DVD - Banki koki - Tom Tykwer: A bűn árfolyama

  • - turcsányi -
  • 2009. augusztus 6.

Zene

Ha még mindig az ancient régime alatt szerencsétlenkednénk, biztos lennék benne - bár leírni aligha lenne módom -, hogy A bűn árfolyamát Magyarországon "betiltották". Szelídebben szólva a támogatott kategóriából, ami nagy hollywoodi stúdiófilmeknek kijár (indulás kismillió kópiával, főszezonban a multiplexekben), áttolták a tűrtbe (indulás uborkaszezonban, a kölcsönzőkben). Politikai okokból, mert csak hergelné a mélyen bankellenes közhangulatot. Nem hergelné, és szerencsére már húsz éve polgári demokráciát írunk, az ilyesmi tehát elképzelhetetlen. Ha mégis ragaszkodnék a véleményemhez, akkor járnék el helyesen, pontosabban maradnék a stílben, hiszen a vizsgált mű maga is egy grandiózus összeesküvés-elmélet megzenésítése.

Ha még mindig az ancient régime alatt szerencsétlenkednénk, biztos lennék benne - bár leírni aligha lenne módom -, hogy A bűn árfolyamát Magyarországon "betiltották". Szelídebben szólva a támogatott kategóriából, ami nagy hollywoodi stúdiófilmeknek kijár (indulás kismillió kópiával, főszezonban a multiplexekben), áttolták a tűrtbe (indulás uborkaszezonban, a kölcsönzőkben). Politikai okokból, mert csak hergelné a mélyen bankellenes közhangulatot. Nem hergelné, és szerencsére már húsz éve polgári demokráciát írunk, az ilyesmi tehát elképzelhetetlen. Ha mégis ragaszkodnék a véleményemhez, akkor járnék el helyesen, pontosabban maradnék a stílben, hiszen a vizsgált mű maga is egy grandiózus összeesküvés-elmélet megzenésítése.

Grandiózus, egy fenét, voltaképpen a legviseltesebb darabról van szó, többször volt már kifordítva, itt-ott műstoppolás nyomai is látszanak rajta. Ismeri mindenki, arról szól, hogy a büdös bankok fújják a passzátszelet a világban, kormányok fölött állnak azok, s nem ismernek sem istent, sem embert, átgázolnak élőn és holton, nyugdíjason, virágos réten és piros lámpán egyaránt. S az eszközeikben sem válogatnak, a küzdelmet velük szemben felvenni sem érdemes, mert ezerfejű hidrából vannak vagy valami - szigorúan mesebeli - másból, ha levágod őket (alkalomadtán egy kisebb összegre), ezer nő helyettük. A világot márpedig a hitel mozgatja, punktum. Még ha ezen állítás hitelessége több felől is kétségbe vonható, a veleje ugyanúgy kiirthatatlan, amint azt maga állítja a bankokról.

Ellenben az összeesküvés-elméletek kétségkívül roppant hálás mozitémák, lendületes Dávid/Góliát-filmekre adnak lehetőséget.

És Tom Tykwer kétségkívül nem akárki, tetszik, nem tetszik, valami módon a német film - egyik - megújítóját tisztelhetjük személyében. Hovatovább tudatos megújítóját, hiszen előbb elhatározta - két társával, Wolfgang Beckerrel és Dani Levyvel létrehozván 1994-ben az X Filmek Stúdióját -, hogy megújítja a német filmet, oly módon, hogy az kereskedelmileg és tartalmilag is megállja a versenyt a rohanó világgal. S aztán fogadalmuknak is állt, az 1998-as A lé meg a Lola tagadhatatlanul kora remeke (ah, még a német filmdíjat is róla nevezték el). Wolfgang Becker ugyanezt a 2003-as Good bye, Lenin!-nel már csak kereskedelmi tekintetben tudta megvalósítani, bár úgy egyenesen felülmúlni is sikerült neki. És hát Dani Levy sem érdemek nélkül való (Apák; 2002)...

Szóval együtt volt minden (Clive Owennel és a Szász Jánostól meg a dogmás Születésnapból ismert Ulrich Thomsennel), hogy valami ismét csak szédítően sebes kergetőzés alakuljon ki a vásznon, amiről csak hazafelé kezdjük majd el méricskélni, hogy most nagy marhaság volt-e, vagy kicsiny. Sajnálattal közlöm, hogy ez csak hellyel-közzel sikerült. Vélhetően azért lett az eredmény felemás, mert Tykwer a német film megújítási szándékának mindkét premisszáját magával cipelte Hollywoodba, és magvas tartalomnak egy összeesküvés-elmélet mégiscsak karcsú, nem lévén rétegei neki nem lehet szépen levetkőztetni, kicsomagolni, lóg egy (nem túl erős) szálon, azt' annyi. Ilyenformán hiába minden vagányság (Armin Müller-Stahl ex-stasi-ágenst alakít a vérszívó tőkések szolgálatában, s amint a szereplőknek módjuk nyílik, ripityává lövik a híres Guggenheim Múzeumot, meg még néhány tényleg komolyabb gurítás). S hiába minden Ibusz (bejárjuk a fél világot, az isztambuli finálé elmenne bármelyik - multi - utazási iroda portfóliójában), hiába az igyekvő és magasabb nézői körökben is becsült sztárok, ez az egyszálúság és a dedós mondandó annyira kicsinálja az egészet, hogy jószerivel ki sem lehet jönni belőle.

Na ja, a semmiből?

Forgalmazza a Fórum Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.