DVD - Banki koki - Tom Tykwer: A bűn árfolyama

  • - turcsányi -
  • 2009. augusztus 6.

Zene

Ha még mindig az ancient régime alatt szerencsétlenkednénk, biztos lennék benne - bár leírni aligha lenne módom -, hogy A bűn árfolyamát Magyarországon "betiltották". Szelídebben szólva a támogatott kategóriából, ami nagy hollywoodi stúdiófilmeknek kijár (indulás kismillió kópiával, főszezonban a multiplexekben), áttolták a tűrtbe (indulás uborkaszezonban, a kölcsönzőkben). Politikai okokból, mert csak hergelné a mélyen bankellenes közhangulatot. Nem hergelné, és szerencsére már húsz éve polgári demokráciát írunk, az ilyesmi tehát elképzelhetetlen. Ha mégis ragaszkodnék a véleményemhez, akkor járnék el helyesen, pontosabban maradnék a stílben, hiszen a vizsgált mű maga is egy grandiózus összeesküvés-elmélet megzenésítése.

Ha még mindig az ancient régime alatt szerencsétlenkednénk, biztos lennék benne - bár leírni aligha lenne módom -, hogy A bűn árfolyamát Magyarországon "betiltották". Szelídebben szólva a támogatott kategóriából, ami nagy hollywoodi stúdiófilmeknek kijár (indulás kismillió kópiával, főszezonban a multiplexekben), áttolták a tűrtbe (indulás uborkaszezonban, a kölcsönzőkben). Politikai okokból, mert csak hergelné a mélyen bankellenes közhangulatot. Nem hergelné, és szerencsére már húsz éve polgári demokráciát írunk, az ilyesmi tehát elképzelhetetlen. Ha mégis ragaszkodnék a véleményemhez, akkor járnék el helyesen, pontosabban maradnék a stílben, hiszen a vizsgált mű maga is egy grandiózus összeesküvés-elmélet megzenésítése.

Grandiózus, egy fenét, voltaképpen a legviseltesebb darabról van szó, többször volt már kifordítva, itt-ott műstoppolás nyomai is látszanak rajta. Ismeri mindenki, arról szól, hogy a büdös bankok fújják a passzátszelet a világban, kormányok fölött állnak azok, s nem ismernek sem istent, sem embert, átgázolnak élőn és holton, nyugdíjason, virágos réten és piros lámpán egyaránt. S az eszközeikben sem válogatnak, a küzdelmet velük szemben felvenni sem érdemes, mert ezerfejű hidrából vannak vagy valami - szigorúan mesebeli - másból, ha levágod őket (alkalomadtán egy kisebb összegre), ezer nő helyettük. A világot márpedig a hitel mozgatja, punktum. Még ha ezen állítás hitelessége több felől is kétségbe vonható, a veleje ugyanúgy kiirthatatlan, amint azt maga állítja a bankokról.

Ellenben az összeesküvés-elméletek kétségkívül roppant hálás mozitémák, lendületes Dávid/Góliát-filmekre adnak lehetőséget.

És Tom Tykwer kétségkívül nem akárki, tetszik, nem tetszik, valami módon a német film - egyik - megújítóját tisztelhetjük személyében. Hovatovább tudatos megújítóját, hiszen előbb elhatározta - két társával, Wolfgang Beckerrel és Dani Levyvel létrehozván 1994-ben az X Filmek Stúdióját -, hogy megújítja a német filmet, oly módon, hogy az kereskedelmileg és tartalmilag is megállja a versenyt a rohanó világgal. S aztán fogadalmuknak is állt, az 1998-as A lé meg a Lola tagadhatatlanul kora remeke (ah, még a német filmdíjat is róla nevezték el). Wolfgang Becker ugyanezt a 2003-as Good bye, Lenin!-nel már csak kereskedelmi tekintetben tudta megvalósítani, bár úgy egyenesen felülmúlni is sikerült neki. És hát Dani Levy sem érdemek nélkül való (Apák; 2002)...

Szóval együtt volt minden (Clive Owennel és a Szász Jánostól meg a dogmás Születésnapból ismert Ulrich Thomsennel), hogy valami ismét csak szédítően sebes kergetőzés alakuljon ki a vásznon, amiről csak hazafelé kezdjük majd el méricskélni, hogy most nagy marhaság volt-e, vagy kicsiny. Sajnálattal közlöm, hogy ez csak hellyel-közzel sikerült. Vélhetően azért lett az eredmény felemás, mert Tykwer a német film megújítási szándékának mindkét premisszáját magával cipelte Hollywoodba, és magvas tartalomnak egy összeesküvés-elmélet mégiscsak karcsú, nem lévén rétegei neki nem lehet szépen levetkőztetni, kicsomagolni, lóg egy (nem túl erős) szálon, azt' annyi. Ilyenformán hiába minden vagányság (Armin Müller-Stahl ex-stasi-ágenst alakít a vérszívó tőkések szolgálatában, s amint a szereplőknek módjuk nyílik, ripityává lövik a híres Guggenheim Múzeumot, meg még néhány tényleg komolyabb gurítás). S hiába minden Ibusz (bejárjuk a fél világot, az isztambuli finálé elmenne bármelyik - multi - utazási iroda portfóliójában), hiába az igyekvő és magasabb nézői körökben is becsült sztárok, ez az egyszálúság és a dedós mondandó annyira kicsinálja az egészet, hogy jószerivel ki sem lehet jönni belőle.

Na ja, a semmiből?

Forgalmazza a Fórum Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.