dvd - BIZET: CARMEN

  • - káté -
  • 2010. október 28.

Zene

A tavalyi Metropolitan-élőről kiadott felvétel Elina Garancáé. A kék szemű, griberlis énekesnő megvált a szőkeségétől és a szerep konvencióitól: a szoknyafelkapdosó, csípőriszáló, gitáros-kasztanyettás-fandangós táncházi műfolklórtól és műerotikától.
A tavalyi Metropolitan-élõrõl kiadott felvétel Elina Garancáé. A kék szemû, griberlis énekesnõ megvált a szõkeségétõl és a szerep konvencióitól: a szoknyafelkapdosó, csípõriszáló, gitáros-kasztanyettás-fandangós táncházi mûfolklórtól és mûerotikától. Nyerseséget, testiséget, elementáris szexualitást hitelesít. A tenyerébe köp, hogy megnedvesítse a vérzõ térdére rakott kendõt. Egyértelmû gesztust tesz a nyelvével. Lefejti José nadrágtartóját. Zsigeri élménnyé varázsolja a különlegeset: a lábmosást a vödörben az Habanera alatt, a hanyatt fekve éneklést, az obszcén ülõ pózt a Séguidilla közben. A mimikát is: a rajongás, a megvetés, a gúny félmosolyát, ajkbiggyesztését vagy nevetését. És hozzá olyan expresszíven, kifejezésbeli valõrökkel, puhán dalol, hogy észre sem venni, hogy énekel.

Roberto Alagna önmagát adja; jelenléte neki is van, Joséja nem naturbursch falusi suttyó, hanem férfi, akire hat a nõ, de õ azt hiszi, hogy fölényesen legyõzi. Virágáriája önsajnáló szenvelgés helyett forte elánnal elõadott szenvedélyes vallomás. A finálé kettõsében nem a lezüllött homeless, hanem a vallási pietista próbálja visszaerõszakolni legyilkolt szeretõje ujjára a jegygyûrût. Barbara Frittoli (Micaela) és Teddy Tahu Rhodes (Escamillo) hozzák az áriáikat, a karmester Yannick Nézet-Séguin csillogásra és gyors tempókra temperálja a zenekart.

A rendezõ, Richard Eyre a huszadik század elejére viszi át a cselekményt. Következetes realista: a dohánygyári munkásnõk nem dizájnerek divatkreációi, hanem izzadt munkásnõk, a Lillas Pastias kocsmában öngyújtóval fenyegetett Zuniga hadnagy arcán hetek (hónapok?) múlva, a negyedik felvonásban még látszanak az égésnyomok. De igazából Garanca éget, "mert az maga tûz".

Deutsche Grammophon/Universal, 2010, 2 DVD

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.