dvd - BURROWERS - A FELSZÍN ALATT

  • Ruprech Dániel
  • 2011. július 14.

Zene

Arra várva, hogy cowboyok csapjanak össze űrlényekkel a vásznon, épp jó lett volna a Burrowers, lévén dettó 2in1 meskete, western részvétellel. Csakhogy e film két műfaja (horror+western) egy istennek sem akar együttműködni.
Arra várva, hogy cowboyok csapjanak össze ûrlényekkel a vásznon, épp jó lett volna a Burrowers, lévén dettó 2in1 meskete, western részvétellel. Csakhogy e film két mûfaja (horror+western) egy istennek sem akar együttmûködni. A westerntoposz (vélhetõleg indiánok rabolják el a menyasszonyt, s egy kis csapat a keresésére indul) és a horrorszál (valamilyen lények embereket gyilkolnak) egyformán üres, mindkettõ a másik mankója lehetne csupán, de ennyi mankó már sok. Vagyis kevés. De még ez sem lenne oly nagy baj, ha a látvány és néhány sokkoló jelenet gördítené elõre, ne adj' isten az üldözõk egymást karistoló jellemei mélyítenék a cselekményt, ellenben a figurák pár mondattal leírható sablonok maradnak, amin a színészi játék sem igazít egy öltést sem. Pedig a rendezõ, J. T. Petty nagyon odafigyelt a stílusra; fakó színekkel, tág alsó- és felsõállású plánokkal igyekezett visszaadni a kietlen vadnyugatot, ahol az emberi kegyetlenség vetekszik furcsa föld alatti rémeink tetteivel. Sõt még valami üzenet is kerekedik: megesznek minket, mert megint beleavatkoztunk a világ rendjébe. Így a Burrowers az olyan büntetõ természet-horrorok és sci-fik felé kacsintgat, mint a The Last Winter vagy Az esemény, meglehetõsen komolytalanul. Emellett az a legnagyobb baja, hogy se a túl sötét, nyomasztó zajokkal terhelt, se a gyors, de sután vágott jelenetei nem keltenek feszültséget. Az egyetlen értékelhetõ kép az élve és teljesen bénultan földbe temetett áldozatok üvegesen bámuló szeme és a cowboy, aki elüget mellettük.

Forgalmazza a Budapest Film

**

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.