dvd - HÄNDEL SEMELE

  • - káté -
  • 2009. április 30.

Zene

című operája a thébai királylányról szól, aki beleszeret Jupiterbe, elhagyja érte a vőlegényét, de nem elégszik meg a főisten ágyasának szerepkörével, halhatatlan akar lenni. Addig követeli, hogy szeretője jelenjen meg előtte isteni mivoltában, míg teljesül a kívánsága, viszont abban a pillanatban porrá hullik.
címû operája a thébai királylányról szól, aki beleszeret Jupiterbe, elhagyja érte a võlegényét, de nem elégszik meg a fõisten ágyasának szerepkörével, halhatatlan akar lenni. Addig követeli, hogy szeretõje jelenjen meg elõtte isteni mivoltában, míg teljesül a kívánsága, viszont abban a pillanatban porrá hullik. (Rosszabbul jár, mint a sorban késõbbi, kíváncsi operai társnõi, Elza Wagnernál és Judit Bartóknál.) A sztori és a barokk dramaturgia egyszerû, a zene viszont mesteri, két olyan "slágerrel", amelyeket a Zürichi Opera 2007-es elõadásának felvételébõl készült DVD a borítón sem restell reklámozni. Az egyik a Where'er you walk kezdetû melodikus, lírai tenorária (behízelgõen énekli a Jupitert alakító Charles Workman), a másik a tüköráriának is becézett Myself I shall adore kezdetû, amelyben a címszereplõ narcisztikus koloratúrákban kokettál önszépségével. Ennek a technikai bravúrnak a teljesítése Cecilia Bartolira vár, s persze az egész elõadás az övé, a centrumba állított nagyravágyó, csintalan és akaratos hölgyemény - figyelme tárgya minden figyelõnek, ahogy Shakespeare mondja - külön piedesztált kap nem mindennapi személyiségétõl. Nem zavarja, hogy telt és molett (a hangja is csodásan gömbölyû), úgy szökdécsel hálóingben, mint egy slank bakfis. A rendezõ Robert Carsen a legegyszerûbb, divatos megoldást választja, az egész királyi-isteni pereputty a mai angol arisztokrácia tagja, amely estélyeket ad, és a British Airwaysen utazik. Az elõadás színházilag kisrealista mütyürkézés, zeneileg pedig a barokkszakértõ William Christie kezében van, úgyhogy a közönséget nem éri csalódás.

Decca/Universal, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.