dvd - HÄNDEL SEMELE

  • - káté -
  • 2009. április 30.

Zene

című operája a thébai királylányról szól, aki beleszeret Jupiterbe, elhagyja érte a vőlegényét, de nem elégszik meg a főisten ágyasának szerepkörével, halhatatlan akar lenni. Addig követeli, hogy szeretője jelenjen meg előtte isteni mivoltában, míg teljesül a kívánsága, viszont abban a pillanatban porrá hullik.
címû operája a thébai királylányról szól, aki beleszeret Jupiterbe, elhagyja érte a võlegényét, de nem elégszik meg a fõisten ágyasának szerepkörével, halhatatlan akar lenni. Addig követeli, hogy szeretõje jelenjen meg elõtte isteni mivoltában, míg teljesül a kívánsága, viszont abban a pillanatban porrá hullik. (Rosszabbul jár, mint a sorban késõbbi, kíváncsi operai társnõi, Elza Wagnernál és Judit Bartóknál.) A sztori és a barokk dramaturgia egyszerû, a zene viszont mesteri, két olyan "slágerrel", amelyeket a Zürichi Opera 2007-es elõadásának felvételébõl készült DVD a borítón sem restell reklámozni. Az egyik a Where'er you walk kezdetû melodikus, lírai tenorária (behízelgõen énekli a Jupitert alakító Charles Workman), a másik a tüköráriának is becézett Myself I shall adore kezdetû, amelyben a címszereplõ narcisztikus koloratúrákban kokettál önszépségével. Ennek a technikai bravúrnak a teljesítése Cecilia Bartolira vár, s persze az egész elõadás az övé, a centrumba állított nagyravágyó, csintalan és akaratos hölgyemény - figyelme tárgya minden figyelõnek, ahogy Shakespeare mondja - külön piedesztált kap nem mindennapi személyiségétõl. Nem zavarja, hogy telt és molett (a hangja is csodásan gömbölyû), úgy szökdécsel hálóingben, mint egy slank bakfis. A rendezõ Robert Carsen a legegyszerûbb, divatos megoldást választja, az egész királyi-isteni pereputty a mai angol arisztokrácia tagja, amely estélyeket ad, és a British Airwaysen utazik. Az elõadás színházilag kisrealista mütyürkézés, zeneileg pedig a barokkszakértõ William Christie kezében van, úgyhogy a közönséget nem éri csalódás.

Decca/Universal, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.