dvd - HÄNDEL SEMELE

  • - káté -
  • 2009. április 30.

Zene

című operája a thébai királylányról szól, aki beleszeret Jupiterbe, elhagyja érte a vőlegényét, de nem elégszik meg a főisten ágyasának szerepkörével, halhatatlan akar lenni. Addig követeli, hogy szeretője jelenjen meg előtte isteni mivoltában, míg teljesül a kívánsága, viszont abban a pillanatban porrá hullik.
címû operája a thébai királylányról szól, aki beleszeret Jupiterbe, elhagyja érte a võlegényét, de nem elégszik meg a fõisten ágyasának szerepkörével, halhatatlan akar lenni. Addig követeli, hogy szeretõje jelenjen meg elõtte isteni mivoltában, míg teljesül a kívánsága, viszont abban a pillanatban porrá hullik. (Rosszabbul jár, mint a sorban késõbbi, kíváncsi operai társnõi, Elza Wagnernál és Judit Bartóknál.) A sztori és a barokk dramaturgia egyszerû, a zene viszont mesteri, két olyan "slágerrel", amelyeket a Zürichi Opera 2007-es elõadásának felvételébõl készült DVD a borítón sem restell reklámozni. Az egyik a Where'er you walk kezdetû melodikus, lírai tenorária (behízelgõen énekli a Jupitert alakító Charles Workman), a másik a tüköráriának is becézett Myself I shall adore kezdetû, amelyben a címszereplõ narcisztikus koloratúrákban kokettál önszépségével. Ennek a technikai bravúrnak a teljesítése Cecilia Bartolira vár, s persze az egész elõadás az övé, a centrumba állított nagyravágyó, csintalan és akaratos hölgyemény - figyelme tárgya minden figyelõnek, ahogy Shakespeare mondja - külön piedesztált kap nem mindennapi személyiségétõl. Nem zavarja, hogy telt és molett (a hangja is csodásan gömbölyû), úgy szökdécsel hálóingben, mint egy slank bakfis. A rendezõ Robert Carsen a legegyszerûbb, divatos megoldást választja, az egész királyi-isteni pereputty a mai angol arisztokrácia tagja, amely estélyeket ad, és a British Airwaysen utazik. Az elõadás színházilag kisrealista mütyürkézés, zeneileg pedig a barokkszakértõ William Christie kezében van, úgyhogy a közönséget nem éri csalódás.

Decca/Universal, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.