dvd - JANE AUSTEN MAGÁNÉLETE

  • - tévésmaci -
  • 2010. március 4.

Zene

Emlékeznek önök Dave Hillre? (Noddy Holdert már nem is kérdezem.) Dave volt az a csávó, akinek a feje tetején egy vízszintes vonalban kezdődött a haja, ellenben a válláig ért, és emeletes talpú csizmában tolta a színpadon a The Slade színeiben a Gudbuy T'jane-t. Na, eltelt harmincöt év, és még én vagyok evvel így.
Emlékeznek önök Dave Hillre? (Noddy Holdert már nem is kérdezem.) Dave volt az a csávó, akinek a feje tetején egy vízszintes vonalban kezdõdött a haja, ellenben a válláig ért, és emeletes talpú csizmában tolta a színpadon a The Slade színeiben a Gudbuy T'jane-t. Na, eltelt harmincöt év, és még én vagyok evvel így. Búcsúzom Jane-tõl, minden tiszteletem a BBC-é, kézcsókom Emma Thompsonnak, és ha csaj lennék, bírnám Colin Firthet is, de tán mégsem annyira. Nekem ne siessen csapzottan, pezsgõvel át a báltermen egy léha uracs se' többet, s ha az udvarház felõl jön egy bakfis a kertben, ígérem, hogy átmegyek az utca árnyékos oldalára. Ha meghallom a fák sóhajtását, vagy a tenger zúgását, kikapcsolom a tévét. S amint egy délceg lovas közelít a horizonton, beírok a fogyasztóvédelemnek.

Persze könnyû nekem most kiakadni, amikor gyakorló nímandok képzelik magukat Jane Austennek, s az tûnik a nagy ötletüknek, hogy Jane Austen valószínûleg úgy is élt, mint az a könyveiben írva van, báltól bálig, gyöngyvirágtól lombhullásig. De ennél is többet képzeltek (s nem csak magukról) e 2007-es filmmû (mûfilm) alkotói, konkrétan azt, hogy Jane Austen úgy élt, mint ha a regényeibõl készült tévésorozatok egyik szereplõje lenne, akit elõször a fõszerepre választottak ki, aztán amikor mégis sikerült megszerezni a sztárt, õt sem dobták ki egészen, bízva, hogy mégis jól mutat valahol a háttérben, ha esik az esõ. Ilyenformán a címszerepet adó Anne Hathaway-nek szemernyi köze sincs a figurájához.

Ha muszáj nézniük, akkor inkább vegyék paródiának.

Forgalmazza a Budapest Film

**

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.