dvd - Keserű perec - Jieho Lee: Lélegzet

  • - ts -
  • 2008. szeptember 11.

Zene

Nem is olyan régen (2005 végén) ment a pesti mozikban Paul Haggis filmje, az Ütközések. 24 óra története Los Angelesben - láttunk már ilyet, de az mégis más, ott az elnök élete a tét, itt a békés faji egymás mellett élés. Van az Ütközésekben egy rasszista rendőr, aki a végén csak kiment egy nőt az égő kocsiból - így igazolván, hogy semmi nem fekete és fehér (kivéve tán a bőrszínt). Jieho Lee - megőrizvén mondott mű metodikai műgondját - a Lélegzetben továbbgondolja, egyben leegyszerűsíti, tökéletesen monokrómmá nemesíti e matériát. Tudniillik minden olyan fekete nála. -ts-

Nem is olyan régen (2005 végén) ment a pesti mozikban Paul Haggis filmje, az Ütközések. 24 óra története Los Angelesben - láttunk már ilyet, de az mégis más, ott az elnök élete a tét, itt a békés faji egymás mellett élés. Van az Ütközésekben egy rasszista rendőr, aki a végén csak kiment egy nőt az égő kocsiból - így igazolván, hogy semmi nem fekete és fehér (kivéve tán a bőrszínt). Jieho Lee - megőrizvén mondott mű metodikai műgondját - a Lélegzetben továbbgondolja, egyben leegyszerűsíti, tökéletesen monokrómmá nemesíti e matériát. Tudniillik minden olyan fekete nála.

Az emlegetett metódus sokfelé volt már használatban, leegyszerűsítve tán celluloidszárnyú pillangóeffektusról beszélhetünk, mint ahogy azt sem írhatjuk a véletlen számlájára teljesen, hogy az első (szem a láncban) fellépő (Forest Whitaker) orrára egy pillangó telepszik (az első) adandó alkalommal - és néz, mint J. R. a Dallas végén, súlyosan. Erről lesz aztán nagyban szó, Forest az üzemi klotyóban kihallgat egy lóverseny-tippet, megfogadja, veszt. A fogadást intéző gengszter (Andy Garcia) behajtója (Brendan Fraser), aki azért emelkedett ilyen magas polcra, mert a jövőbe lát, ám e némileg (moziban persze nem) szokatlan képessége sem akadályozta meg gyerekkori traumája elszenvedésében, valójában jó ember. Például ad egy pisztolyt Forestnek, s kiment egy kis énekesnőt közös főnökük karmai közül, mely cselekedete finoman szólva is szelektív jövőbe látásról árulkodik. Tehát veszt. Persze relativizálható veszteséget szenved, az életét: mert ha összekötő kapocsnak tekintjük vagy a megénekelt effektus nagyobb dicséretének, más a számla végösszege. Fellépett ui. az Ütközésekben is, s nyilván eztán is hívják, ha jönnek a pillangók. Azok? Rajokban!

Jieho Lee filmje nem annyira hollywoodi főmezőkön merész; azon helyi paradigmát, mely a világot nyertesekre és vesztesekre osztja, távolról sem igyekszik piszkálni. Annyiban próbál újítani, hogy őt csak a vesztesek érdeklik - várj, de nem is ez az igazi nóvum! Hanem az, hogy azok se nagyon érdeklik. Nem tesz értük semmit, s ez kétségkívül dicséretes szórakoztatóipari magatartás. Vesztesei még nagyobbat perecelnek, mint amekkorákat a film előtt.

Közelítsünk tehát praktikusan, élelmiszer-technikai utakon! Mi is az a perec? Önmagába csavarodó tésztarúd. Ez filmrúd, ennyit étkezési kérdésekről. A végén minden sztár a helyére kerül (említettek mellett Sarah Michelle Gellar és Julie Delpy). Csakhogy az nem üzenet, hogy a bukás (különösen annak számos drasztikusabb formája) magában hordozza a megváltást, csak észre kell benne venni. Ez csak a szokvány vigasz a hátramaradottaknak. Hogy volt értelme. Megfogadni egy gebét? Dehogy volt! Épp az benne a mindenkor magnetikusan izgalmas. Hogy nem vált meg, semmi pénzért. És nem is kecsegtet vele, nem arra fogadsz. De ellene. Szemben Jieho Lee közlésével az garantálja a megváltást. Majdra, mint összes elődei.

Forgalmazza a Fórum Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.